Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sprukket bunnpanne og ødelagt motoren?


Thommyboy

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om jeg rett og slett har ødelagt motoren på min Volkswagen Golf 1999:

Combi-coupe: Golf IV 1J1 (3dørs)
Motor: 1,6 100hk, Bensin
Motorkode: AKL
Årsmodell: 1999

 

post-368369-0-87038600-1417702302_thumb.jpg

 

Jeg klarte å kjøre over en lav kant som traff under bilen og gjorde at varsellampen for olje gikk på. Jeg gikk ut av bilen og så under at det var en stråle med motorolje som rant ut. Jeg tenkte at det sikkert gikk greit å kjøre hjem, siden det bare var noen hundre meter, men da sluknet motoren helt. Jeg prøvde å starte bilen igjen, men det kom bare en rar lyd.

 

Jeg ringte et verksted å fortalte hva som hadde skjedd, og han sa at jeg mest sannsynlig hadde kjørt i hjel motoren, siden jeg kjørte den uten olje. Han sa også at det koster 30-40 tusen for ny motor, noe jeg ikke har mulighet til å betale akkurat nå. Jeg tror heller ikke det er noe vits å kjøpe en ny motor for 30-40 tusen, når jeg kjøpte bilen for 35 tusen for 2 år siden.

 

Det jeg lurer på er om motoren er helt kjørt i hjel, og hvis den er det, hvor mye ville jeg eventuelt kunne ha fått for bilen som delebil??

 

Jeg måtte betale 10-tusen i september for å få bilen EU-godkjent, og den var i toppstand. Den har gått ca. 153.000 km

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når oljelampa lyser rødt så er det tomt for olje. Da skal man ikke så mye som starte motoren! Antageligvis er motoren nå kaputt. Er du veldig heldig kan du fikse lekasjen (bytte bunnpanne), fylle på med olje og starte motoren. Hvis den da sviver og går greit vil den trolig begynne å bruke olje.

 

Det er mange som kjører motoren tom for olje og tror at de kan kjøre noen uker med rød lampe uten at det gjør noe. Motoren stopper, de fyller på olje og skryter av hvor slitesterk bilen dems er som kan kjøres tom for olje uten at det gjør noe..... Helt til de plutselig må fylle olje oftere enn de må fylle bensin. :p

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for raske svar! Jeg er i etterkant klar over at jeg ikke burde ha kjørt en eneste meter etter at lampen begynte å blinke rødt.. Jeg vil tro at motoren er helt gåen, men som sagt så kan jeg jo ha hatt flaks, og at motoren vil fungere igjen dersom jeg bytter bunnpanna og får fylt på olje.

Jeg har bare ikke så lyst til å bruke masse penger på det, hvis den allikevel ikke funker etter at jeg har byttet og fylt på olje.

 

Kanskje jeg skal få noen på et verksted til å se på det, før jeg bruker penger på nye deler?

 

Og er det noe vits å kjøpe ny motor til 12000+, når jeg også må få noen til å sette den inn osv.. er vel ikke så veldig billig det heller kan jeg tenke meg.

 

Jeg vet ikke hva jeg kan få for bilen som delebil, men jeg tror det kanskje er det beste alternativet hvis motoren er helt gåen. Så kan jeg kjøpe en litt billigere bil for de pengene jeg får for delebilen?

 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre jeg.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hør på en hugger om de har en passende bunnpanne liggende (hvis det bare er den som er sprekt). Har du kamerater eller kjente som kan skru litt så kan du kanskje betale de noen kroner for å bytte. Pleier ikke være rare jobben. Mulig du kanskje kan få noen til å sveise eller reparere den gamle bunnpanna.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar! Jeg er i etterkant klar over at jeg ikke burde ha kjørt en eneste meter etter at lampen begynte å blinke rødt.. Jeg vil tro at motoren er helt gåen, men som sagt så kan jeg jo ha hatt flaks, og at motoren vil fungere igjen dersom jeg bytter bunnpanna og får fylt på olje.

Jeg har bare ikke så lyst til å bruke masse penger på det, hvis den allikevel ikke funker etter at jeg har byttet og fylt på olje.

 

Hvis du kjørte motoren uten olje helt til den stoppet av seg selv, så tror jeg det skal mer til enn ny bunnpanne og olje. Ikke kast bort de pengene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når oljelampa lyser rødt så er det tomt for olje. Da skal man ikke så mye som starte motoren! Antageligvis er motoren nå kaputt. Er du veldig heldig kan du fikse lekasjen (bytte bunnpanne), fylle på med olje og starte motoren. Hvis den da sviver og går greit vil den trolig begynne å bruke olje.

 

Det er mange som kjører motoren tom for olje og tror at de kan kjøre noen uker med rød lampe uten at det gjør noe. Motoren stopper, de fyller på olje og skryter av hvor slitesterk bilen dems er som kan kjøres tom for olje uten at det gjør noe..... Helt til de plutselig må fylle olje oftere enn de må fylle bensin. :p

"Fylle olje og peile bensin", som jeg hørte en gammel Porsche-entusiast uttale på bensinstasjonen en gang. :p

Lenke til kommentar

Jeg ville uansett sjekket at motoren faktisk har løsnet igjen før jeg brukte tid/penger/energi på ny bunnpanne. Dersom den fortsatt står fast vil den neppe magisk komme til liv igjen med ny bunnpanne og en oljeskvett, så da blir det bortkastet arbeid. Har den derimot løsnet er jeg enig i at det kan være verdt et forsøk, selv om det er en risiko for at den ikke vil gå så bra lenger, og/eller får problemer igjen lenger frem i tid. Lagre kan havarere helt etter en tid, høyt trykk i veivhus kan skape trøbbel, og oksygensensorer/katalysatorer er ikke spesielt glad i motorer som brenner masse olje. Men dette vet man jo ikke uten å enten åpne motoren, eller bare prøve...

 

Du kan sjekke om motor har løsnet feks ved å vri veivaksel på bolten for nedre remskive, eller hvis det er manuell gir, sette bilen i 4-5 gir, brekk og tenning av, og se om bilen kan dyttes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville antatt at motor er kast, men du kan gjøre som nevnt over her prøve å bytte bunnpanne og fylle på olje og se om den funker, selvom jeg tviler.

 

Hva du kan få for den som delebil er nok ikke mye du kjøpte den for 35k og har kostet på den 10k for å få den euok totalt 45k, men du har hatt bilen 2 år så noe tap i verdi vil det nok være, si at den ahr tapt seg 4k i verdi da står du igjen med bil til verdi av 41k minus det det koster å bytte motor la oss si 35k i motorbyttekostnad da står du igjen med en verdi på 6k for bilen. Dette kan selvsagt varier utifra om det er noen som trenger mye deler eller om det er en med en motor på lager som ser verdien i den, så du kan sikkert gå litt opp igjen også. Men ville regnet med å få rundt 6k alt over det hadde jeg ansett som bonus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...