Gå til innhold

Hva er forskjellen på Ekte og falsk 100 Hz tv ?

Anbefalte innlegg

Jeg var på lefdal i dag og fikk beskjed om at den tv`n jeg hadde pekt meg ut var "Falsk" 100 Hz ? Og at jeg om jeg ville ha "Ekte" 100 Hz så måtte jeg legge inn 2.000 kroner til og gå ned i størrelsen på tv`n.

Det han ikke forklarte var hvordan jeg ser forskjellen `? Altså jeg så forskjellen på bildet på tv`n men en ekte og en falsk 100 hz har helt like produktbeskrivelser. Det står jo ikke "Ekte 100hz" eller "Falsk 100hz" under produktbeskrivelsen ?

Hvordan kan jeg se forskjell på ekte og falsk 100 hz om jeg kjøper tv på nettet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv var dette nytt for meg, men hvor mange hz en skjerm har, kan både ha si med grensesnittet, (HDMI, Displayport etc) det kan også ha med bildepanelet og kretskortet der f.eks smartTV sitter er må ha rask nok maskinvare for å kunne gi bilde like rask.

Så det hjelper lite hvis bare bildepanelet er rask nok.PAL formatet til tven har som regel kun 60 hz, så tvsendinger genrieltsett blir ikke noe bedre.

Lenke til kommentar

okaaay ? Jeg skjønte ikke en dritt av det dere skrev siden jeg kan ingen ting om tv apparater.

Det jeg er ute etter er og finne ut om for eks dette

Samsung 32" LED TV UE32H5005

Er en "ekte" 100 Hz.

Jeg skal ha en tv til og spille Nintendo Wii u og Pc spill på men selgeren i butikken sier at en 50 Hz og en Falsk 100 Hz ikke er bra til det. Og igjen, Hva er en ekte 100Hz og åssen ser jeg det i spesifikasjoner på en nettbutikk ?

Lenke til kommentar

okaaay ? Jeg skjønte ikke en dritt av det dere skrev siden jeg kan ingen ting om tv apparater.

Er en "ekte" 100 Hz.

Jeg skal ha en tv til og spille Nintendo Wii u og Pc spill på men selgeren i butikken sier at en 50 Hz og en Falsk 100 Hz ikke er bra til det. Og igjen, Hva er en ekte 100Hz og åssen ser jeg det i spesifikasjoner på en nettbutikk ?

Den TV-en du lenker til står det jo 100 Clear Motion Rate på. Det er signalbehandlingen og ikke panelet, som du kan lese om i JaBBes lenke. Ser ut som Komplett ikke oppgir panelfrekvens i sine data. Hvis du ser på Samsung UE32H6275SUXXE hos Elkjøp, så oppgir de at denne har bildepanelfrekvens 100Hz og bildeforbedringsteknologi CMR 200Hz. Dvs at panelet er 100Hz, mens signalbehandlingen skal simulere 200Hz.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Er en "ekte" 100 Hz.

Den TV-en du lenker til står det jo 100 Clear Motion Rate på. Det er signalbehandlingen og ikke panelet, som du kan lese om i JaBBes lenke. Ser ut som Komplett ikke oppgir panelfrekvens i sine data. Hvis du ser på Samsung UE32H6275SUXXE hos Elkjøp, så oppgir de at denne har bildepanelfrekvens 100Hz og bildeforbedringsteknologi CMR 200Hz. Dvs at panelet er 100Hz, mens signalbehandlingen skal simulere 200Hz.

Jeg så at den jeg linket var 50 Hz i følge den linken til JaBBes. Men ta en titt på det jeg skrev over. Kan du finne ut om den samsung tv`n jeg linket fra cnet.com er 100 hz ?

Lenke til kommentar

Hvor mye har egentlig panelets oppdateringsfrekvens å si for spilling? Mener å ha spilt masse på 60Hz-paneler opp igjennom uten problem. I tillegg er konsollspillene gjerne låst til 60 (eller 30) bilder per sekund.

60Hz ?

Jeg kan som sagt lite om tv`er og de i butikken både på lefdal og elkjøp sa at du får kun 50 og 100 hz tv`er nå om dagen ( og 200 osv ). Og at 50hz egnet seg til spilling :S Og siden jeg som sagt ikke kan noe om tv`er så lot jeg være og kjøpe en slik tv.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Hvor mye har egentlig panelets oppdateringsfrekvens å si for spilling? Mener å ha spilt masse på 60Hz-paneler opp igjennom uten problem. I tillegg er konsollspillene gjerne låst til 60 (eller 30) bilder per sekund.

60Hz ?

Jeg kan som sagt lite om tv`er og de i butikken både på lefdal og elkjøp sa at du får kun 50 og 100 hz tv`er nå om dagen ( og 200 osv ). Og at 50hz egnet seg til spilling :S Og siden jeg som sagt ikke kan noe om tv`er så lot jeg være og kjøpe en slik tv.

60 Hz refererte til en del PC-skjermer, ikke TVer.

Lenke til kommentar

Men jeg ser at noen selger en brukt Samsung på finn.

Av denne typen: http://www.cnet.com/products/samsung-ue46b6000-46-led-tv/specs/

Men denne samsung tv`n har 100 Hz Motion Plus.

Og motion plus står ikke på den lista du sendte :S Vet du om dette er en "Ekte" 100 hz tv ?

Dette er 50Hz panel. Motion plus tilsvarer CMR/PMR.

B6000-serien til Samung var bra da de var nye, men ville aldri kjøpt en så gammel TV. Hadde den vært gratis hadde jeg tatt den. ;)

Lenke til kommentar

Er en "ekte" 100 Hz.

Den Tven har 200hz mulighet for å vise 3D i 100hz. Samsung bruker to forskjellige bilder og brillene du kobler til tven blender et og et øye. Høyre 100hz og venste 100hz. 200hz. Er det ikke sånn?

Lenke til kommentar

Men jeg ser at noen selger en brukt Samsung på finn.

Av denne typen: http://www.cnet.com/products/samsung-ue46b6000-46-led-tv/specs/

Men denne samsung tv`n har 100 Hz Motion Plus.

Og motion plus står ikke på den lista du sendte :S Vet du om dette er en "Ekte" 100 hz tv ?

Dette er 50Hz panel. Motion plus tilsvarer CMR/PMR.

B6000-serien til Samung var bra da de var nye, men ville aldri kjøpt en så gammel TV. Hadde den vært gratis hadde jeg tatt den. ;)

Har du noe erfaring med spilling på en 50 hz tv ? Skal kjøpe en nintendo Wii u.

Er det så ille og spille på en 50 hz tv egentlig ? Jeg er jo forsåvidt ikke vant til og ha 100hz uansett så det blir vell ikke en kjempeoevergang

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler en 100hz skjerm da bildene som vises fra spillkonsollen oftest er 60 eller 100hz. Selv 60hz er vesentlig bedre enn 50, og som andre sier kjøp kvalitet. Gode tver får du kasta etter deg om dagen.

Ja. Jeg sitter og lurer på om jeg skal kjøpe en tv nå.

Denne http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/tv/LT40E71/jvc-40-led-tv-lt-40e71

Hehehe. Du er ikke den første til å bli lurt av en selger. Var det en selger som anbefalte deg denne? Tipper isåfall du fikk rabatt med en gang? JVC er en av de merkene Elkjøp/Lefdal har høyest overskudd på. JVC har solgt rettighetene til varemerket og dette er nå TV'er som blir produsert med billige komponenter i Taiwan for så å får JVC merket påklistret etterpå.

Tips: Les den siste kommentaren om denne TV'n på Lefdal.

Du har forøvrig justert opp budsjettet?

Du kan også lese følgende:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=2&t=30260&hilit=50hz+gaming

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1637073

http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl40w605b-201404233740.htm

http://www.rtings.com/reviews/tv/lcd-led/sony/w600b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...