ben10 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Hei har en bærbar som har begynt å tulle seg når jeg starter den laster den inn Windows filer også blir skjermen grå lurer på om noen her har noen ideer på hva som kan være galt ligger med et bilde her takker for all hjelp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Prøvd sikkerhetsmodus? Kan være alt fra dårlig harddisk, (SSD) , virus, dårlige drivere etc. Om det er lenge siden du reinstallerte kan det være noe å prøve særlig hvis du ikke har noe viktig lagret på maskinen. Om du har det bytt harddisk (SSD) og prøv gjennopprettning, om du har DVD plate. For meg ser det ut som du har en Vista versjon. Lenke til kommentar
tHz Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Hei har en bærbar som har begynt å tulle seg når jeg starter den laster den inn Windows filer også blir skjermen grå lurer på om noen her har noen ideer på hva som kan være galt ligger med et bilde her takker for all hjelp.DSC_0017.JPG Fortsetter maskinen å boote etter at skjermen blir grå? Har du forsøkt å presse ned på området over tastaturet evnt nederst på skjerm? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Kan være alt fra dårlig harddisk, (SSD) , virus, dårlige drivere etc. Kan være en faulty oppdatering også Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Prøvd sikkerhetsmodus? Kan være alt fra dårlig harddisk, (SSD) , virus, dårlige drivere etc. Om det er lenge siden du reinstallerte kan det være noe å prøve særlig hvis du ikke har noe viktig lagret på maskinen. Om du har det bytt harddisk (SSD) og prøv gjennopprettning, om du har DVD plate. For meg ser det ut som du har en Vista versjon. Hei har prøvd med recovery diskene og det hjalp ikke og har prøvd sikker modus og da får jeg samme skjermbilde men da står det safemode i alle 4 hjørnene på skjermen så det hjalp ikke Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Hei har en bærbar som har begynt å tulle seg når jeg starter den laster den inn Windows filer også blir skjermen grå lurer på om noen her har noen ideer på hva som kan være galt ligger med et bilde her takker for all hjelp.DSC_0017.JPG Fortsetter maskinen å boote etter at skjermen blir grå? Har du forsøkt å presse ned på området over tastaturet evnt nederst på skjerm? maskinen booter en gang og når skjermen bilr grå er det alt som skjer ikke noe mer. Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Hei har en bærbar som har begynt å tulle seg når jeg starter den laster den inn Windows filer også blir skjermen grå lurer på om noen her har noen ideer på hva som kan være galt ligger med et bilde her takker for all hjelp.DSC_0017.JPG Fortsetter maskinen å boote etter at skjermen blir grå? Har du forsøkt å presse ned på området over tastaturet evnt nederst på skjerm? maskinen booter bare en gang så bare står den og surrer men ser lite aktivitet fra det lyset til harddisk og det eneste eg kan gjøre er å bevege musepekeren Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Lag deg en Linux Live CD/DVD/USB og prøv om maskinen booter da. Lubuntu og UNetbootin er et greit sted å starte https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu/14.04.1 1 Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Hei har en bærbar som har begynt å tulle seg når jeg starter den laster den inn Windows filer også blir skjermen grå lurer på om noen her har noen ideer på hva som kan være galt ligger med et bilde her takker for all hjelp.DSC_0017.JPG Fortsetter maskinen å boote etter at skjermen blir grå? Har du forsøkt å presse ned på området over tastaturet evnt nederst på skjerm? maskinen booter bare en gang så bare står den og surrer men ser lite aktivitet fra det lyset til harddisk og det eneste eg kan gjøre er å bevege musepekeren har prøvd å trykke på de områdene du nevner men ingenting skjer da Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Lag deg en Linux Live CD/DVD/USB og prøv om maskinen booter da. Lubuntu og UNetbootin er et greit sted å starte https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu/14.04.1 Hei har prøvd det og det virker fint er på nett med maskinen no men da er spørsmålet hva kan det være som er feil da ? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Da er feilen sannsynligvis enten at det er gått noe galt med windows-installsjonen. Alternativt kan det være noe galt med harddisken. Hvis det er harddisken som har problemer vil du kanskje se tegn til det i Disk Utility. Se etter smart-status. https://apps.ubuntu.com/cat/applications/precise/gnome-disk-utility/ Hvis det er feil med windows-installasjonen mens harddisken er i god stand, så må du reinstallere Windows. Før du begynner med det må du kopiere ut alt du vil ta vare på, f.eks. fra linux og til en ekstern harddisk. Alt blir slettet når du reinstallerer Windows. Dobbeltsjekk at kopien er der fortsatt etter at du har skrudd av maskinen, hvis du lagrer ting feil sted frå Live-Linuxen kan det forsvinne når du skrur av maskinen. Du må også se at lisensnøkkelen på undersiden av maskinen ikke er slitt bort fordi det kan hende du må ha denne for å aktivere Windows igjen. Hvis den er slitt bort må du bruke program for å hente ut denne før du reinstallerer. Har du en recovery-CD eller windows-CD som fulgte med maskinen? Hvis ikke du har det, så må du se om det er recovery-partisjon og finne ut hvordan du starter grennoppretninga. Endret 4. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Lag deg en Linux Live CD/DVD/USB og prøv om maskinen booter da. Lubuntu og UNetbootin er et greit sted å starte https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/GetLubuntu/14.04.1 Hei har prøvd det og det virker fint er på nett med maskinen no men da er spørsmålet hva kan det være som er feil da ? Hvilken maskin har du? Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) *snip* har 5recovery disker til den og de har jeg prøvd uten at det hjelper får bare opp samme grå skjerm Hvilken maskin har du? Asus a52d r Har du en recovery-CD eller windows-CD som fulgte med maskinen? Hvis ikke du har det, så må du se om det er recovery-partisjon og finne ut hvordan du starter grennoppretninga. Hei har en Windows cd men den fulgte ikke med maskinen kan den brukes til og innstalere Windows på nytt for så og bruke nøkkelen bak på maskinen ? ## trippelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 4. desember 2014 av ilpostino Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Hei har en Windows cd men den fulgte ikke med maskinen kan den brukes til og innstalere Windows på nytt for så og bruke nøkkelen bak på maskinen ? Du kan prøve å boote med den og se om du får farger på skjermen under lasting. Hvis du ikke får farger da, kan det være skjermkortet som er delvis defekt. Har hatt en HP med Radeon grafikk som ikke ville fungere med Windows. Med linux fungerte den bra, så jeg fortsatte bare med linux. ## mye quoting fjernet av ilpostino ## Endret 4. desember 2014 av ilpostino Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Hvis du er sikker på at du har lyktes å kjøre gjenoppretninga, så ville jeg lest SMART data for å se om det er dårlige sektorer på harddisken. Jeg har opplevd en maskin der jeg kunne reinstallere Windows gang på gang og fikk lik feil hver gang jeg startet windows etter installasjonen (ikke samme feil som deg da). Da var det dårlige sektorer på harddisken, og det løste seg med å bytte harddisken. Men det kan også være som Omnithunder sier, at det er en feil på skjermkort eller lignende. Det kan være en enklere driver som brukes i Linux, og at feilen ligger på en del som ikke brukes av den enkle driveren. For å se om Windows-CDen du har kan brukes, så må du se at det er nøyaktig samme Windows-versjon (eks. Win7 Home Premium eller Win Vista Business ...). Og det må nok Være en OEM-CD, ikke oppgraderings- retail- eller volumlisens-CD. På noen Vista-CD-er er det mulig å velge hvilken edition det er under installasjonen. Endret 4. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 For å se om Windows-CDen du har kan brukes, så må du se at det er nøyaktig samme Windows-versjon (eks. Win7 Home Premium eller Win Vista Business ...). Og det må nok Være en OEM-CD, ikke oppgraderings- retail- eller volumlisens-CD. På noen Vista-CD-er er det mulig å velge hvilken edition det er under installasjonen. Uansett hvilken versjon det er, så bør den boote langt nok til å se om en får farger på skjermen. Hvis en ikke har noe i mot å sende litt data til Microsoft, så kan Windows 10 Technical Preview være et lovlig alternativ frem til 15. april 2015 http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Kjører du Windows Server 2008? Det ville vært veldig rart å gjøre det på en laptop. Bildet ligner i hvertfall veldig på bakgrunnen i login-skjermen på Server 2008.http://cdn.redmondpie.com/wp-content/uploads/2009/01/windowsserver2008r21.png Endret 4. desember 2014 av Kongeskipet Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Kjører du Windows Server 2008? Det ville vært veldig rart å gjøre det på en laptop. Bildet ligner i hvertfall veldig på bakgrunnen i login-skjermen på Server 2008. http://cdn.redmondpie.com/wp-content/uploads/2009/01/windowsserver2008r21.png hei er win 7 men er litt usikker på om det er 32 eller 64 Lenke til kommentar
ben10 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 For å se om Windows-CDen du har kan brukes, så må du se at det er nøyaktig samme Windows-versjon (eks. Win7 Home Premium eller Win Vista Business ...). Og det må nok Være en OEM-CD, ikke oppgraderings- retail- eller volumlisens-CD. På noen Vista-CD-er er det mulig å velge hvilken edition det er under installasjonen. Uansett hvilken versjon det er, så bør den boote langt nok til å se om en får farger på skjermen. Hvis en ikke har noe i mot å sende litt data til Microsoft, så kan Windows 10 Technical Preview være et lovlig alternativ frem til 15. april 2015 http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview får farger er nok ikke der problemet er Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Tror ikke det har noe å si om det er 32bit eller 64bit, da tror jeg det ville vært nevnt på lisensklistermerket. Det som har noe å si er om det er Win7 Home Basic, Home Premium, Professional eller Ultimate. Du må ha 64bit windows for å kunne utnytte noe mer enn 3-3,5 GB RAM. 64-bit versjonen er noe tyngre å kjøre for veldig gamle maskiner, men tror ikke det skal være noe problem for laptopen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå