Huginn Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Hei folkens! Setter pris på om noen kan gi meg noen råd når det gjelder utstyr - jeg har i utgangspunktet ikke noe spesifikt budsjett, men helt så billig som mulig (skjønner dog at dette kommer til å koste litt). I dag har jeg: Prosessor: Intel i5 2500k 4-kjerners 3,3ghzSkjermkort: AMD Radeon HD 5570Harddisk: Samsung HD 753 (750 GB)Hovedkort: Må nok oppgraderes.Minne: 8 GB Kabinett: trenger nytt Jeg trenger nytt utstyr som kan kjøre ta opp nyere spill på grafikk som er god nok til at det er hyggelig å se på - helst! Hvis det blir alt for dyrt kan jeg låne PC til å ta opp det aller tyngste. Jeg bruker også PCen til å redigere opptak, med et par 1080p-klipp og et par-tre lydspor. Klarte å bunne ut minnet her om dagen, så der er vel et umiddelbart oppgraderingspotensiale. Trenger også 1080-skjerm - behøver ikke være så veldig bra. Hva bør jeg gå for her? Kan gjerne ta det stegvis også, det er jo hyggeligere økonomisk. På forhånd takk hvis noen har lyst til å hjelpe! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Hva tenker du å videoredigere i? Særlig det å konvertere fra forskjellige filformater .mov til .mpeg4 tar veldig mye prosessorkraft der får du best glede av 6 kjerner eller 8 kjerner. Bortsett fra det vil en i5 2500k komme forhåndvis langt, den er ikke for svak men bruker lengere tid en f.eks i7 2700k. Skjermkortet er uansett første prioritert, CUDA er vel kun hos Nvidia skjermkort som har, i de tilfellene er rask skjermkort fordelen. Da er ikke GTX 970 for mye. Mere ram er å fortrekke ja gjerne 16 GB eller mere. Hadde vurdert Crucial MX100 SSD 256GB eller 512 GB som SSD. Til videoredigering vil jeg nok anbefale IPS panel samme med bilderedigering f.eks. Eizo 24" LED FlexScan EV2450-GY 1920x1080 IPS, 5ms, 1000:1, Speakers, VDA/DVI/HDMI/DP men denne er ikke like rask som den under. Til gaming er f.eks AOC G2460PQU men den gir ikke like bra fargegjengivelse, god mulig du kan innstille den nesten perfekt men IPS er vel bedre. Postive den er bra til alle spill med høyest mulig oppløsning, så særlig med høyhastighet kamera vil denne komme bra ut. Endret 4. desember 2014 av LMH1 1 Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Takk for svar! Tror du prosessoren klarer seg halvveis i spillsammenheng også? Det hadde jo vært kjempedeilig, da kan jeg la den ligge foreløpig og heller fokusere på andre deler. Jeg redigerer i Premiere Pro CS5.5 - AVI-filer fra Fraps, eksporterer til mp4. Absolutt skjermkortet som skranter ja, GTX 970 har vært min tanke så langt også, det er en god del penger, men kanskje bra nok til at jeg ikke trenger å oppgradere på en stund. Så kan jeg heller ta resten etterhvert! SSDen ser fin ut 750GB-disken min er grei i kombinasjon med en SSD så langt tror jeg, jeg trenger egentlig ikke så veldig mye lagringsplass enda. Så snart alt er ferdigredigert er det opp på YouTube og slette det uansett, så det er ikke så veldig farlig. Takk for skjermforslag! Noe spesielt jeg bør tenke på med hovedkort? Socket 1150 for nyeste Intel-prosessorene i alle fall, så jeg kan oppgradere der etterhvert? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
tommynecro Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Takk for svar! Tror du prosessoren klarer seg halvveis i spillsammenheng også? Det hadde jo vært kjempedeilig, da kan jeg la den ligge foreløpig og heller fokusere på andre deler. Jeg redigerer i Premiere Pro CS5.5 - AVI-filer fra Fraps, eksporterer til mp4. Absolutt skjermkortet som skranter ja, GTX 970 har vært min tanke så langt også, det er en god del penger, men kanskje bra nok til at jeg ikke trenger å oppgradere på en stund. Så kan jeg heller ta resten etterhvert! SSDen ser fin ut 750GB-disken min er grei i kombinasjon med en SSD så langt tror jeg, jeg trenger egentlig ikke så veldig mye lagringsplass enda. Så snart alt er ferdigredigert er det opp på YouTube og slette det uansett, så det er ikke så veldig farlig. Takk for skjermforslag! Noe spesielt jeg bør tenke på med hovedkort? Socket 1150 for nyeste Intel-prosessorene i alle fall, så jeg kan oppgradere der etterhvert? Takk for hjelpen! De nyeste intel CPU's bruker 2011-3. Mvh Endret 4. desember 2014 av tommynecro 1 Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 De nyeste intel CPU's bruker 2011-3. Mvh Da vil det jo være en fordel å kjøpe det! Regner med at den fremdeles tar godt i mot 2500k? Leste forøvrig følgende tråd, som gjør at jeg nok kommer til å ta det rolig med prosessoroppgradering foreløpig: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389580 TL;DR: Ikke noe særlig forskjell på 2500k og 4790k hva angår spillytelse. Sikkert en forskjell når man tar opp, men da får jeg heller oppgradere senere. Prosessor hadde jo hjulpet med videoredigeringen, men opptaket tar prioritet først! Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Det er nok lurt å vente værtfall 1 år. LGA 2011-3 bruker DDR4 ram og prisen er vel litt stiv ennå. Prosessorer f.eks i7 5960X eller Intel Core i7 5820K er vel noe å se på. Får du tak i LGA 1366 på bruktmarkedet, er i7 970 billigere alternativ. Angående LGA 1150 er det ikke vits å vurdere, selv broadwell vil antakelig ikke være mye bedre, så da er det like greit å overklokke eller vente på skylake. 1 Lenke til kommentar
tommynecro Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Du må ha tilsvarende plattform for å bruke din 2500k som er 1155. Når det er sagt så er din cpu fortsatt godt brukbar. Hvis du vil ha det nyeste så blir du nok nødt til å punge ut. F.eks: http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/38318 Dette er en av de billigste, nyeste hk-cpu-ram pakke. Er dette bedre? Absolutt. Dekker det dine behov eller kan du nøye deg med mindre? Det kan bare du svare på. Mvh 1 Lenke til kommentar
Huginn Skrevet 6. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2014 Kan dessverre ikke vente mer enn en måned, men her har jeg fått kjempehjelp i alle fall, takk! Jeg får se hva budsjettet blir angående hovedkort, jeg har jo et allerede da - og slik jeg kan forstå det er det bare plassmangel som skulle krangle med f.eks et GTX 970, så lenge kortet får PCI-e. Gravde litt i det store internett, og det ser ut som folk tidligere har fått det til med hovedkortet mitt (Asus 1155 P8P67-M PRO). Da blir det nok litt ram og litt skjermkort i første omgang, og så tar vi det videre derifra. Et siste spørsmål hvis noen har tid. Har en PSU fra tidlig middelalder (2007/8-ish), tipper 750W. Er det noen grunn til å oppgradere den hvis jeg beholder samme prosessor? Skjønner at jeg må oppgradere PSU hvis jeg skal ha Haswell. Kortene til Nvidia er jo hyggelige på strømbruk slik jeg forstår det. Lenke til kommentar
N O R E G Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 http://m.netonnet.no/art/data/datakomponenter/skjermkort/nvidia/gigabyte-geforcegtx970miniitxoc4gb/212634.7063/ Plass mangel sa du? 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 CPUen mer en god nok, husk å overklokk den!! Du treng nytt skjermkort og en SSD 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå