Karma86 Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 (endret) Hei folkens, Vurderer innkjøp av prime til Nex'en min. Noen som har erfaring? Har lest meg grønn. Til og med inne på tanken om et Speedmaster 0.95, men føler det blir litt vel vanskelig med fokus på dette? Tar vanligvis kun landskap, men vil prøve meg på litt portrettbilder. En annen ting er at jeg vurderer en gang på nyåret/sommeren og gå over til A7r/2,er det da egentlig "bortkastet" med et prime? Har "plutselig" fått dilla på boken. Noen som kan guide meg til rett avgjørelse? Anbefaling til objektiv/spare penger til A7 Edit: Pris så ser jeg for meg rundt 2-3000kr,da jeg egentlig ikke tror dette objektivet vil bli brukt så himla mye. Høres kanskje rart ut, men ja... Ser for meg at dette vil bli brukt på største blender 99,9% av tiden. Endret 3. desember 2014 av Karma86 Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Tror det er vanskelig å få noe nytt fastobjektiv til under 3000 kr som også passer på A7. A7 har større bildebrikke og trenger optikk som tegner større enn du må ha på Nex 6. Hvis du er fortrolig med manuell fokus derimot åpner det seg masse muligheter og du kan bruke det aller meste. Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Jajo, men nå tenkte jeg prime til nex6,der er vel litt forskjellig. Greia er bare at jeg og vurderer A7x ut på nyåret/mot sommeren, og om jeg da heller bare burde spart penger til det, da vil selvfølgelig nexen bli solgt. Har du/dere ei anbefaling? Erfaring? Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) Forutsatt at 50mm er passe brennvidde (det bør funke til portrett) er dette mine forslag (innenfor budsjett eller lavere): Om du skal ha AF: Sony SEL-50F18 50mm f1.8. Passer bare på NEX Manuellfokus: En god gammel 50/1,4: f.eks Minolta Rokkor MC 50/1,4 (eller Canon i FD-fatning, Contax, Pentax Takumar, Olympus OM etc.) Disse kan også med hell brukes på A7. 300kr og oppover. Endret 4. desember 2014 av twoeyes Lenke til kommentar
Karma86 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Forutsatt at 50mm er passe brennvidde (det bør funke til portrett) er dette mine forslag (innenfor budsjett eller lavere): Om du skal ha AF: Sony SEL-50F18 50mm f1.8. Passer bare på NEX Manuellfokus: En god gammel 50/1,4: f.eks Minolta Rokkor MC 50/1,4 (eller Canon i FD-fatning, Contax, Pentax Takumar, Olympus OM etc.) Disse kan også med hell brukes på A7. 300kr og oppover. Det er den SEL50 1.8 jeg har tittet litt på, ser også ei Sony 35mm 1.8 OSS. Sistnevnte er 1000kr dyrere. Meninger? 50mm passer bedre til portrett? Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Ja,på Nex er 50mm ok til portrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå