Zeph Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Prøver å hjelpe en bekjent som sliter med IRC-chat på nettet. Her er det jeg har samlet av informasjon: Noen måneder gammel laptop, kjører Windows 8.1 Har hatt problemer med Twitch-chat i lengre tid Har prøvd flere nettlesere, Chatty (Twitch-klient) og mIRC, med samme resultat Problemet er både på hjemmenettverk over wifi og jobbnettverk over kabel Laptopen er alltid plugget i med lader Alle andre Internett-tjenester fungerer som de skal (Skype, Twitch video, Youtube) For meg ser det derfor ut som det er et problem med PC-en. Hun sier at det er et større problem i kanaler med få aktive personer som prater, for eksempel en chat med 0-50 seere. I større kanaler med flere seere og større aktivitet, er problemet mindre og tidvis ikke-eksisterende. Vi gjennomførte en test på Twitch der jeg skrev hvert sekund i en 10-minutters periode. I de 10 minuttene ble hun aldri frakoblet. Så sluttet jeg å skrive i 10 minutter, og i følge mIRC-loggen ble hun frakoblet 3 minutter etter min siste melding. Jeg opprettet et gratis chatterom på en nettside som hun koblet seg til. Etter noen minutter ble hun frakoblet der og. Er det noen som har tips til hva en kan gjøre her for å få løst problemet? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Hvilken server er det snakk om, og har noen av klientene en funksjon for keep-alive? Lenke til kommentar
nas700 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) IRC og NAT fungerer svært dårlig. Når utgående aktivitet i irc klienten stopper opp, så stenges innkommende aktivitet (etter en gitt tid) og da vil ikke klienten mota PING requester og dermed ikke mulig å gi PONG answers heller og da faller han ut. Du må forwarde porten som brukes, vanligvis 6667-7000 til den lokale maskinen. Og når den er forwardet så må den også åpnes i den lokale brannmuren. Når du har gjort dette så vil irc koblingen forbli åpen uten flere feiler. Vær oppmerksom på at du må også sette opp en ident server for at det skal fungere absolutt perfekt. Da må du forwarde port 113 også. Nå er sannsynligheten for at den irc klienten du bruker er bundet til en spesifik port lokalt, da er det viktig at du fjerner bindingen slik at alle mulige porter kan brukes. Det tar en stund før winsock frigjør bindinger etter koblingsforsøk som feiler, og imens bindingen er låst, dersom du ikke har flere porter å gå på, så vil alle koblinger feile å fungere i noen minutter, og brukeren av irc klienten bare klør seg i øret. Endret 4. desember 2014 av nas700 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Takk for svar! Hvilken server er det snakk om, og har noen av klientene en funksjon for keep-alive? På Twitch er det Twitch sin server, irc.twitch.tv. Står info om oppsett i IRC-klienter her: http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1302780-twitch-irc Siden Twitch-IRC fungerer for de aller fleste som bruker det, så får det meg til å tro at det er klientproblem. Har funnet flere på nettet som opplever det samme, men ingen entydig løsning. Det kan være ruterproblem, men siden hun opplever samme problem på jobbnettverk, så ville jeg først se på laptopen. Jobbnettverk kan selvsagt ha restriksjoner, men i kanaler med mye aktivitet fungerer det fint der og. Da hun prøvde mIRC, så fikk hun opp en 10053-feilmelding, som etter litt Googling ser ut til å være en feilmelding for tilkoblingsproblem, men som kan ha mange bakenforliggende årsaker. IRC og NAT fungerer svært dårlig. Når utgående aktivitet i irc klienten stopper opp, så stenges innkommende aktivitet (etter en gitt tid) og da vil ikke klienten mota PING requester og dermed ikke mulig å gi PONG answers heller og da faller han ut. Du må forwarde porten som brukes, vanligvis 6667-7000 til den lokale maskinen. Og når den er forwardet så må den også åpnes i den lokale brannmuren. Når du har gjort dette så vil irc koblingen forbli åpen uten flere feiler. Mulig jeg misforstår, men hun trenger altså ikke skrive noe selv. Det er kun nødvendig at kanalen er aktiv ved at andre brukere skriver. Så lenge den er aktiv, så mister hun ikke forbindelsen, selv om hun ikke skriver selv. Port-forwarding var noe jeg drev med for mange år siden, men vet hva det går i. Brukt mye til torrent, DC++ osv. I senere tid har jeg forstått at rutere og PC-er i de fleste tilfeller fungerer uten behov for forwarding, men det finnes sikkert unntak. Vet ikke hvilken ruter hun har, men skal sjekke det. Dersom hun har modem og trådløst aksesspunkt, kan det fungere ved å koble seg direkte til modemet med kabel (for testing)? Lenke til kommentar
nas700 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Det jeg sa om IRC er fortsatt gjeldende, men når jeg ser du sier at hun mister forbindelsen i løpet av 10 minutter på andre plasser enn irc, så kan det tyde på at der er andre ting som er problemet. Jeg ville begynt med å oppdatere drivere og sørge for at alt er i orden der, og så har jeg ingen anelse om windows 8, har aldri brukt det, så lykke til. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Det jeg sa om IRC er fortsatt gjeldende, men når jeg ser du sier at hun mister forbindelsen i løpet av 10 minutter på andre plasser enn irc, så kan det tyde på at der er andre ting som er problemet. Jeg ville begynt med å oppdatere drivere og sørge for at alt er i orden der, og så har jeg ingen anelse om windows 8, har aldri brukt det, så lykke til. Nei, det er kun IRC som har problem. All anna trafikk over nettet fungerer som det skal. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Takk for svar! Hvilken server er det snakk om, og har noen av klientene en funksjon for keep-alive? På Twitch er det Twitch sin server, irc.twitch.tv. Står info om oppsett i IRC-klienter her: http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1302780-twitch-irc Gjelder dette kun denne serveren, eller er andre servere også påvirket? Hvilken nettleverandør er det her snakk om? Har du prøvd å aktivere keep-alive i mIRC? Er brukeren autentisert med serveren? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 Takk for svar! Hvilken server er det snakk om, og har noen av klientene en funksjon for keep-alive? På Twitch er det Twitch sin server, irc.twitch.tv. Står info om oppsett i IRC-klienter her: http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1302780-twitch-irc Gjelder dette kun denne serveren, eller er andre servere også påvirket? Hvilken nettleverandør er det her snakk om? Har du prøvd å aktivere keep-alive i mIRC? Er brukeren autentisert med serveren? Prøvde ein anna chat som ikkje har noko med Twitch å gjere, der det reagerte likt. Det er snakk om USA og eg veit ikkje nettleverandør. Har ikkje gjort endringar i mIRC anna enn det som står i lenka over. Kontoinformasjonen på Twitch blir lagt inn ein blir logga inn med sin eigen Twitch-konto. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Det er så flott at du er så full av detaljer når du ber om hjelp. Hvilken annen server var det du forsøkte? irc.homelien.no? irc.freenode.net? Hvis du ikke har prøvd å aktivere keep-alive i mIRC og all feilbeskrivelsen din tyder på at en keep-alive vil fjerne symptomene, så anbefaler jeg at du aktivere en keep-alive-funksjon. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Beklagar det. Den andre serveren var ikkje på mIRC, det var http://tinychat.com/Ho jobbar mykje og forskjellig tidssone gjer at det ikkje er så lett å få anledning til å prøve. Keep-alive har eg testa med kommandoen "on *:CONNECT: { timer 0 60 msg $me . }", om det er riktig. Skal teste den så fort eg får anledning. Kjem og til å prøve forskjellige tidsintervall. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Update. Det fungerte fint å kople direkte til modemet. Då forsvann problemet. Eg vil difor tru det er det trådlause aksesspunktet som er problemet. Det er ein D-Link DIR-601. Fekk og testa keep-alive i mIRC, som og fungerte. Ingen disconnects etter at me aktiverte det. Vil gjerne at det skal fungere i nettlesar og andre program utan å måtte bruke keep-alive. Eg las litt om å opne portar på boksen som skapte problem, er det noko som kan fungere? Andre forslag til korleis me kan få fiksa det sånn at det ikkje er behov for keep-alive? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Er ikke en løsning, men en anbefaling til forbedring av oppsettet. Kjør irc-klient på en server et sted (er mange grunner til at det er å foretrekker, blant annet backlog) og benytt deg av en mosh session (ssh over udp) til å koble til serveren Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 Der brukte du mange ord eg ikkje forsto. Eg las om fleire med D-Link DIR-601 som hadde same problem. Ho som eg prøver å hjelpe er i USA og målet er å kunne bruke laptopen normalt der alt av IRC-funksjonar fungerer. Aller helst vil ho bruke Twitch som normalt med chat i nettlesaren, som og er det lettaste. Backlog og den slags er ikkje så viktig. I Twitch loggar du inn i IRC-kanalen til den enkelte stream når du opnar streamen. Då har du IRC på høgresida av streamen heile tida, som er lettare enn å forholde seg til ein IRC-klient heile tida. Me har no prøvd å opne port 6667-7000 i det trådlause aksesspunktet. Når det vart gjort, så fungerte tilsynelatande mIRC, utan keep-alive kommandoen. I nettlesar og Chatty (Twitch-klient) fungerte det derimot ikkje. Var inne i innstillingane på Chatty og fjerna port 80, så det kun sto 6667, men det hjalp ikkje. Har sett på kva port Chrome brukar, og det ser ut som det er 6667 som standard. Me gav ikkje laptopen statisk IP, men eg trur ikkje det skal bety noko så lenge IP-adressa ikkje blir endra. Dersom det er behov for å ha ein port open permanent kan me evt. fikse det etter kvart. Sjekka forresten med Portforward Checker at porten er open. Eg skal Google litt vidare for å leite etter ei løysing. Dersom alt anna sviktar, er det til slutt eit alternativ å skifte ut aksesspunktet, men skulle gjerne fått det til utan. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Skjer dette i nettleseren også altså? Skjønner at dette ikke er for å bruke irc i "klassisk" forstand der man henger i chattekanaler 24/7, men mer "der og da". I så tilfelle er nok det jeg nevner litt overkill, og jeg har dessverre ikke så mye annet å bidra med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå