Edma89 Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 (endret) Hei Har hatt pcen min på de tre siste dagene, og idag når jeg plutselig skulle game så hørte jeg at det smalt og strømmen i huset gikk. Åpnet den opp for å se noen synlige skader eller lukt av svidd ( er ikke noe ekspert), men fant ingenting. Nå går sikringen med en gang jeg bare skrur på bryteren til maskinen bak ved strømkontakten. Er det PSU som har sagt hade bra? Eller kan det være noe annet? Har fått en kompis til å bygge pc for meg, så er ingen ekspert her som sagt https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/33346 Pcen er under 1 mnd gammel Endret 3. desember 2014 av Edma89 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Er nok PSUen som har tatt kvelden form om noen komponenter inni PCen skulel feile vil som oftest PSUen bare kutte spenningen ut til komponentene. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Jepp. Garantert PSUen. At andre komponenter har tatt skade, eller trigget det er ikke helt lett å si, men en sunn PSU skal ikke ta noen sikringer slik. Men selv om det er PSUen så skal sikringa i den gå. Så mulog det er før den, aka. I inngangsfilteret elns. Ikke at det hjelper deg noe. Her er det nok å bytte/reklamere som gjelder. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 3. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2014 Takk for rask svar. Så det er ingen tvil om at det er PSU? Vil ikke sende noe og så betale for testingen osv. Er det mulig å feilsøke det for å bekrefte det 100%? Hvordan kan jeg sjekke om andre komponenter har tatt skade? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 (endret) Enten så er det en overlastet kurs, eller så er det PSUen. Men med tanke på eksplosjonen/smellet du nevnte så tviler jeg litt. Forå være helt sikker kan man prøve annen kurs. Men tviler svært sterkt, da det er typisk problem med PSU. Kan ikke være som følge av andre komponenter. Grunnene er mange og vet ikke hvor jeg skulle begynnt. Men ja, er nok bare å sende inn PSUen. Endret 3. desember 2014 av Andrull Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Ta PSUen ut av PCen og plugg den til og skru den på, får du samme resultatet nå ja da er det i hvertfall ingen tvil. Men når røyken som skal være inni strømforsyninga har sluppet ut er det noe galt med den. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 3. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2014 Tok ut PSU'en og skrudde den på..Samme resultalt. Så da sender jeg inn PSU'en i morgen. Veldig skuffet. Tenker meg å kjøpe denne: https://www.komplett.no/corsair-cs-750m-750w-psu/802644. Krysser fingrene for at ingen andre komponenter har blitt skadet Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Lurer på en kjapp ting. I hvilken rekkefølge bør jeg koble den nye psu'en med de resterende komponentene for å 1) være på den sikre siden 2) for å finne ut om noen andre komponenter har tatt skade Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 1. Når du sender inn en PSU på reklamasjon, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får pengene tilbake. Det kan godt være tilfellet, men ingen selvfølge. De kan om de ønsker det gi deg en ny enhet, fikse den gamle (tvilsomt), eller gi deg gavekort, slik at du kan kjøpe en annen av eget ønske. 2. Den du har sett på fra komplett er ikke kjent for å være spesielt godt, og ligger et rimelig steg ned i kvalitet. Supernova G2 som da er superflower er kjent for ganske solid kvalitet på sine enheter, så her har du nok vært ganske så uheldig. (eller om det kunne vært noe lyn, som da typisk også slår ut inngangsfilteret, noe som passer teorien?) Men forstår selvsagt om du ønsker å bytte med den erfaringen. Denne er da et solid valg, basert på et helt annet kjent merke, Seasonic: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/coolermaster-vanguard700wm/189133.7051/ Og gir ganske mye for penga den også. Skal du ha Corsair og få ca. samme innmaten, så må du ut med rundt 1500kr. 3. Det er ingen helt sikker måte å gjøre det på. Selv om en god moderne strømforsyning i utgangspunktet ikke skal ta noen skade av komponenter som er kortsluttet, da de som regel er fylt til randen av sikkerhetsvern som OCP (over current Protection), OPP (Over Power Protection), og intern sikring. Disse vil da enten få enheten til å nekte å skru seg på (skjer ingenting når du trykker på start-knappen på PCen), eller så vil den skru seg av rimelig raskt. Men for å være sikker så ville jeg prøvd å koble til så få ting som mulig først. Altså f.eks KUN RAM, CPU og Hovedkort. Funker det, så kobler du til skjermkort også. Funker det fortsatt så kobler du til resten og ser om alt funker. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 1. Når du sender inn en PSU på reklamasjon, så er det ikke nødvendigvis sikkert at du får pengene tilbake. Det kan godt være tilfellet, men ingen selvfølge. De kan om de ønsker det gi deg en ny enhet, fikse den gamle (tvilsomt), eller gi deg gavekort, slik at du kan kjøpe en annen av eget ønske. 2. Den du har sett på fra komplett er ikke kjent for å være spesielt godt, og ligger et rimelig steg ned i kvalitet. Supernova G2 som da er superflower er kjent for ganske solid kvalitet på sine enheter, så her har du nok vært ganske så uheldig. (eller om det kunne vært noe lyn, som da typisk også slår ut inngangsfilteret, noe som passer teorien?) Men forstår selvsagt om du ønsker å bytte med den erfaringen. Denne er da et solid valg, basert på et helt annet kjent merke, Seasonic: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/stromforsyning/coolermaster-vanguard700wm/189133.7051/ Og gir ganske mye for penga den også. Skal du ha Corsair og få ca. samme innmaten, så må du ut med rundt 1500kr. 3. Det er ingen helt sikker måte å gjøre det på. Selv om en god moderne strømforsyning i utgangspunktet ikke skal ta noen skade av komponenter som er kortsluttet, da de som regel er fylt til randen av sikkerhetsvern som OCP (over current Protection), OPP (Over Power Protection), og intern sikring. Disse vil da enten få enheten til å nekte å skru seg på (skjer ingenting når du trykker på start-knappen på PCen), eller så vil den skru seg av rimelig raskt. Men for å være sikker så ville jeg prøvd å koble til så få ting som mulig først. Altså f.eks KUN RAM, CPU og Hovedkort. Funker det, så kobler du til skjermkort også. Funker det fortsatt så kobler du til resten og ser om alt funker. Takk for gode tips Bruker en midlertidig PSU nå. Tok sjansen og koblet den til alle komponentene. Alt ser ut til å fungere bra Har lest litt på nett at Supernova G2 faktisk skal være en bra psu, så har bestemt meg for å gi den en ny sjanse når jeg får en ny en tilbake. Tror ikke at det har vært noe lyn i det siste, men at jeg bare har vært meget uheldig. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Du har nok vært veldig uheldig. Det som har berget deg her er faktisk kvaliteten på PSU'en du valgte , hadde du feks kjøpt en psu til 300kr så hadde nok resultatet vært langt dyrere... Uansett så vil jeg anbefale å ta en runde med memtest86+ og en stabilitets test med prime95 over 24 timer. Man vet aldri om et "smell" kan ha gitt deg ustabilitet i etterkant , men utifra listen av komponenter du har valgt så skal hovedkortet være litt ekstra beskyttet. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 (endret) Hva jeg har merket etter å ha byttet PSU: 1. Tar lengre tid å starte pcen. Når jeg skrur på så kommer asus velkomstskjerm opp.. Trykk f2 eller del for å gå inn i bios, men snurre greia (loade windows) starter ikke med en gang.. tar en god stund før den starter og så er jeg inne med en gang og ting fungerer som vanlig. 2. Regner med at dette var helt tilfeldig men når jeg dro ut nettverkskabelen fra ruteren for å koble inn en switch så bestemte den seg for å starte på nytt av seg selv Endret 5. desember 2014 av Edma89 Lenke til kommentar
War Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Det er ikke bare bios som er resatt? Dvs oppstartsbilde og fast boot av osv. Det kan jo hende han/hun som satte i sammen pcen hadde endret noe utover standard. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 Det er ikke bare bios som er resatt? Dvs oppstartsbilde og fast boot av osv. Det kan jo hende han/hun som satte i sammen pcen hadde endret noe utover standard. Hmm, kan sjekke når jeg kommer hjem fra jobb, men hvis bios ble resatt så burde ikke jeg ha klart å starte pcen siden jeg har vannkjøler og må spesifikt inn i bios for å ignorere fan monitor speed opplegg. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Da anbefaler jeg som sagt å få tatt i det minste den minnetesten. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 5. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2014 (endret) Da anbefaler jeg som sagt å få tatt i det minste den minnetesten. Hei, prøver å boote den memtesten, men jeg får det ikke til. Enten er jeg retard eller så skjønner jeg ikke noe. Flytter boot mappa og readme filen til usb og prøver å kjøre.. Da får jeg opp en feilmelding "Bootmgr is missing" eller noe i den duren. Nå får jeg et helt annet feilmelding. Hvis jeg trykker på UEFI usb så skjer det ingenting, og hvis jeg trykker på andre usb så får jeg opp en feilmelding. Se på bilde Hva skal jeg gjøre? Ser at inne i boot mappa så er det en disc image file, men den får jeg ikke mounta. Får opp en feilmelding da Ser også at jeg plutselig får opp to alternativer til å boote nå for samme disk.. Se bilde. Hvilken av de skal jeg velge? Ganske sikker på at jeg ikke hadde det før. Når jeg prøver å boote fra p3 så får jeg samme feilmelding som med usb.. Det på bildet Fast boot er forresten enabled fra før av Endret 5. desember 2014 av Edma89 Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Hadde faktisk akkurat samme problemet med en Supernova 750 G2. Fikk en ny i posten noen dager etter at de mottok den (brukte og netonnet). Du må boote USB pennen. Hvis det ikke fungerer, har du nok ikke lagt over filene riktig. De har vel og en exe fil du kan laste ned som installerer memorytest86+ på USB pennen. Lenke til kommentar
Edma89 Skrevet 6. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2014 Hadde faktisk akkurat samme problemet med en Supernova 750 G2. Fikk en ny i posten noen dager etter at de mottok den (brukte og netonnet). Du må boote USB pennen. Hvis det ikke fungerer, har du nok ikke lagt over filene riktig. De har vel og en exe fil du kan laste ned som installerer memorytest86+ på USB pennen. Fikk gjort den testen to ganger og det gikk greit, men skal bruke helga til å kjøre de over natta en og en. Fikk du noen problermer med pcen etter det? Er rart at det skal påvirke boot tiden når både fast boot er enabled og det ikke er noe galt med ram (som det ser ut som akkurat nå) Lenke til kommentar
c4sh Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Anbefaler å kjøre den testen over natta, kan ta lang tid før den finner feil. Har hatt problemer i etterkant selv, ja. PCen begynte å restarte tilfeldig, og brukte faktisk en uke på å finne ut hva som var galt. For min del er det skjermkortet, men er usikker på om det er pga. PSU. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Tja, om man er i tvil så kjører man en stresstest Last ned og kjør PSU testen i programmet OCCT Perestroika , alternativt kan man jo alltids Prime95 med alle kjernene samt kjøre Furmark... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå