Gå til innhold

Prøving av luftrom og forsvar

Anbefalte innlegg

Man leser stadig vekk at russiske fly setter kursen mot norsk grense og norske jagerfly går på vingene og skjærer dem av. Dette har foregått i flere tiår og er som "normalt" å regne for oss.

I perioder hyppigere enn andre.

men, hvorfor gjør ikke vi det samme tilbake? Er ikke dette såpass vanlig nå at det er nærmest å regne som en "vennlig gest"? Det er ikke nok trussel til at det meldes i media engang med mindre det er et nytt type fly eller noe slikt.

Hvorfor kan ikke vi bare sende 5 F16 mot russisk grense og se hva som skjer? Er det så veldig feil? Er ikke vi litt "bitch" hvis vi ikke svarer med samme mynt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke om vi gjør det, men mtp. at vi har hatt ca ett halvt fly i som funker tidligere tror jeg ikke de har sløst bort den lille flytiden de har hatt med å leke med den store, sovende bjørnen.

Ellers er uansett at vi tester andres reaksjon og responstid mye mindre interessant enn at andre gjør det mot oss.

Lenke til kommentar

... hvorfor gjør ikke vi det samme tilbake?

Hva får deg til å tro at "vi" ikke gjør det samme?

skulle tro det ble nevnt i noen av nyhetssakene...
.. i den norske "private" pressen som direkte eller indirekte har levd på statsstøtte siden andre verdenskrig, eller av de tidligere mediemonopolene som er direkte eid av Staten?

Tipper der ikke er nevenverdig dekning av de russiske prøvningene i Pravda heller.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvorfor vi ikke gjør det tilbake? Det er lite hensiktsmessig å fly over det russiske havteritoriet og vi er ett land med vane for å ha respekt for andre sin suverenitet.

Hva får deg til å tro at vi ikkje gjør det samme, det finnes ingen beviser på noe annet. Derfor er det naturlig å tro det. Noe annet vil være en konspirasjonsteori

Lenke til kommentar

skulle tro det ble nevnt i noen av nyhetssakene...
.. i den norske "private" pressen som direkte eller indirekte har levd på statsstøtte siden andre verdenskrig, eller av de tidligere mediemonopolene som er direkte eid av Staten?

Tipper der ikke er nevenverdig dekning av de russiske prøvningene i Pravda heller.

Nå vet ikke jeg hvilke media du henviser til, men når jeg leser VG, Dagbladet, Aftenposten og internasjonale media som er helt uavhengige va Norge er dem samtlige ganske raskt ute å kritisere staten dersom dem gjør noe kritikkverdig.

Uavhengig av subsidiering eller ei.

Dersom du finner det kan du gjerne finne frem russisk media som har konkrete beviser på at vi har krenket deres luftrom. Gjerne noe som kan underprøves på noen måte også.

I veldig veldig korte trekk så tror jeg det er ganske vid enighet om at vi ikke har noen større interesser av å provosere noe mer aktivitet i fra russerene sin side enn det vi per idag gjør, da alså å leike litt kat og mus med de jagerflyene de velger å ha nær vårt luftrom.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du finner det kan du gjerne finne frem russisk media som har konkrete beviser på at vi har krenket deres luftrom. Gjerne noe som kan underprøves på noen måte også.

Se over, dog min russisk er ikke bra nok til å finne noe i deres presse.

Dog, dere kan gjerne legge finne frem norske media som har konkrete beviser på at de har krenket vårt luftrom. (Merk: Norsk luftrom strekker seg 12 nautiske mil fra kysten, utenfor det er det internasjonalt farvann og fri ferdsel).

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at vi ikkje gjør det samme, det finnes ingen beviser på noe annet. Derfor er det naturlig å tro det. Noe annet vil være en konspirasjonsteori

"Vi" i forsvarssammenheng er Nato, og "vi" gjør det samme som "dem":

http://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-air_combat_losses_between_the_USSR_and_US#Cold_War

Ser ingen norske fly nevnt. Det daterer seg også tilbake til -70 tallet. Det blir litt drøyt å si at 'vi gjør det'

Se over, dog min russisk er ikke bra nok til å finne noe i deres presse.

Dog, dere kan gjerne legge finne frem norske media som har konkrete beviser på at de har krenket vårt luftrom. (Merk: Norsk luftrom strekker seg 12 nautiske mil fra kysten, utenfor det er det internasjonalt farvann og fri ferdsel).

Det har aldri vært snakk om annet enn russiske fly som nærmer seg norsk luftrom som dem ikke får kontakt med. F-16 flyene i fra Bodø avskjærer dem før og i urovekkende nærhet av norsk luftrom.

Dem har også krenket både Svensk og baltisk luftrom.

For å dra en paralell så blir det som om jeg sitter på veien i mellom ditt hus og midt hus og sikter på inngangsdøren din med ei hagle.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Air-to-air_combat_losses_between_the_USSR_and_US#Cold_War

Ser ingen norske fly nevnt. Det daterer seg også tilbake til -70 tallet. Det blir litt drøyt å si at 'vi gjør det'

Som påpekt er "vi" i forsvarssammenheng det samme som NATO, trodde du var klar over det.

Det har aldri vært snakk om annet enn russiske fly som nærmer seg norsk luftrom som dem ikke får kontakt med. F-16 flyene i fra Bodø avskjærer dem før og i urovekkende nærhet av norsk luftrom.

Isåfall er de feil å si at de har krenket norsk luftrom.

Det har vi også gjort med Sverige (Baltikum er vel en del av "vi" idag og dermed ikke relevant).

http://www.dn.se/nyheter/sverige/usa-planets-agerande-forvanar/

For å dra en paralell så blir det som om jeg sitter på veien i mellom ditt hus og midt hus og sikter på inngangsdøren din med ei hagle.

Joda, ikke spesielt vennlig, men det er da engang slik spillet spilles.

Som påpekt tidligere av aklla er det mer nyhetsverdig når andre peker på oss med haglen, enn når vi peker på dem med haglen:

Ellers er uansett at vi tester andres reaksjon og responstid mye mindre interessant enn at andre gjør det mot oss.

Lenke til kommentar
men, hvorfor gjør ikke vi det samme tilbake? Er ikke dette såpass vanlig nå at det er nærmest å regne som en "vennlig gest"?

vennlig er det ikke. Utenriksministeren har tatt det opp i samtaler med russerne og kaller det en unødvendig provokasjon. Russiske jagerfly har gjentatte ganger blitt observert/avskjært så langt vest som ut på norsk sokkel nært oljeinstallasjoner. Det er blant annet provoserende fordi de utgjør en trussel både militært og fordi de flyr uten radarsendere. Andre fly med lovlige æren får ikke opp disse på sine radarer og kan potensielt kræsje i dårlig sikt dersom russerne ikke er oppmerksomme nok.

I en ideell verden skulle vi gjerne tatt opp problemet med NATO, Russland og truet med nedskyting dersom det skjer flere ganger. Selvsagt ikke en tom trussel, men skyte ned en inntrenger ved neste anledning bare for å sette standarden. I en ideell verden altså. I virkelighetens verden er det definitivt lurere å la bjørnen sove. Jeg trekker dette tilbake så lenge det ikke er snakk om krenkelser av norsk territorie.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Om Norge skulle skyte ned ett russisk militært fly i internasjonalt farvann (hvilket er hvor oljeplatformene befinner seg), så risikerer Norge å starte en krig med Russland, og kan i det minste forvente seg en "smekk" tilbake.

Hvorvidt Nato (aka USA) vil bakke opp Norge, etter at Norge angriper Russland i internasjonalt farvann er ett åpent spørsmål, men tvilsomt om russerne bare gir en "smekk" tilbake.

Lenke til kommentar

Som påpekt er "vi" i forsvarssammenheng det samme som NATO, trodde du var klar over det.

Isåfall er de feil å si at de har krenket norsk luftrom.

Det har vi også gjort med Sverige (Baltikum er vel en del av "vi" idag og dermed ikke relevant).

http://www.dn.se/nyheter/sverige/usa-planets-agerande-forvanar/

Joda, ikke spesielt vennlig, men det er da engang slik spillet spilles.

Som påpekt tidligere av aklla er det mer nyhetsverdig når andre peker på oss med haglen, enn når vi peker på dem med haglen:

Det er snakk om Norge sine handlinger 'idag' fremfor USA sine handlinger på -70 tallet. Vi, på tross av nato koalisjonen forholdt oss faktisk ganske nøytrale mtp at vi er 'landet i mellom' disse to.

Jeg har heller ikke sagt at dem har krenket norsk luftrom, men provokasjonen er såpass nært norsk luftrom at det kan omtales som en krenkelse.

Grunnen til at F-16 flyene går i luften er for å verne om det norske luftrommet, russiske jagerfly har derav oppført seg aggresivt. Som vist her

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/forsvaret/unik-video-saa-naer-er-russiske-og-norske-jagerfly-langs-norskekysten/a/23346710/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om Norge sine handlinger 'idag' fremfor USA sine handlinger på -70 tallet. Vi, på tross av nato koalisjonen forholdt oss faktisk ganske nøytrale mtp at vi er 'landet i mellom' disse to.

Sverige var og er relativt neutrale, ikke Norge.

Jeg har heller ikke sagt at dem har krenket norsk luftrom, men provokasjonen er såpass nært norsk luftrom at det kan omtales som en krenkelse.

Du insinuerte det over, og gjentar det her.

Grunnen til at F-16 flyene går i luften er for å verne om det norske luftrommet, russiske jagerfly har derav oppført seg aggresivt.

Du kan ikke konkludere noe om russernes aggressivitet fra norske handlinger selv om disse er i respons.

Grunnen til at F16 går opp er mange, men først og fremst en styrkemarkering ovenfor russerne.

Lenke til kommentar

Sverige var og er relativt neutrale, ikke Norge.

Du insinuerte det over, og gjentar det her.

Grunnen til at F-16 flyene går i luften er for å verne om det norske luftrommet, russiske jagerfly har derav oppført seg aggresivt.

Du kan ikke konkludere noe om russernes aggressivitet fra norske handlinger selv om disse er i respons.

Grunnen til at F16 går opp er mange, men først og fremst en styrkemarkering ovenfor russerne.

Vi har ikke drevet dokumenter bar direkte provokasjon mot Russland hverken før eller etter den Kalde krigen. Vi lot amerikanske fly lande hos oss, noe som i og for seg er ganske uskyldig.

Den største happeningen var vell at Arne Treholt ble anholdt. Det sier jo litt.

Jeg insiuerer det ikke i større grad enn at jeg mener at provokasjonen i fra Russerene sin side kan innbefattes ved at dem ønsker å krenke norsk suverenitet og det blir som tidligere nevnt ett spill med katt og mus.

Jeg kan ikke konkludere med det, men jeg har en formening om det. Jeg kan derimot konkludere med at ditt spørsmål rettet mot trådstarter sitt angående at vi har vært aggresive mot Russland eller Sovjet for den saksskyld kan avkreftes.

Som du forhåpentligvis er kjent med har ikke NATO sin rolle alltid vært slik den er idag.

USA sine handlinger under den Kalde krigen var en meget omstridt sak i NATO, deriblant Frankrike meldte seg jo i store deler utav NATO i nesten 30 år i protest.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om Norge skulle skyte ned ett russisk militært fly i internasjonalt farvann (hvilket er hvor oljeplatformene befinner seg), så risikerer Norge å starte en krig med Russland, og kan i det minste forvente seg en "smekk" tilbake.

Ute på sokkelen var bare et eksempel på hvor langt vest de har blitt observert. Russiske jagerfly har selvsagt blitt observert og avskjært inne på norsk terrotorie også. Langt oftere. Jeg snakket om hypotetisk nedskyting inne på norsk territorie, ikke ute i norsk økonomisk sone. Må bare understreke at også inne på norsk territorie er det høyst hypotetisk å skyte ned russiske jagerfly. Uten at det skal legge noen demper på diskusjonen om hva som ville skjedd hvis.. Jeg har misforstått og trekker dette tilbake.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Russiske jagerfly har selvsagt blitt observert og avskjært inne på norsk terrotorie også. Langt oftere.

Og det kan du selvsagt dokumentere? Jeg understreker at "på norsk territorie" i en slik sammenheng betyr innenfor 12-mils-grensa (nautiske mil; ca. 22km), ikke inne i norsk økonomisk sone.

At russerne flyr sørover langs norskekysten (utenfor 12-mils-grensa) burde ellers strengt tatt ikke overraske noen; vil de ut i atlanteren/sørover, så er det nesten den veien de må fly for ikke å krenke luftrommet til en drøss europeiske land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...