Gå til innhold

Blir frastjålet all nett

Anbefalte innlegg

Jeg har googlet, googlet og googlet enda litt til. Lest på alt av forumer og prøvd alle programmer som visstnok skal gi meg oversikt over nettverket. Jeg har macbook og prøvd diverse i Terminal og uendelig apper oppå dette. Jeg er tom for forslag og lurer på om jeg ikke får gjort noe med problemet mitt..

Jeg bor i et kollektiv hvor de andre jeg bor med kobler seg opp på det trådløse. Routeren står i etasjen over meg og fungerer vanligvis greit. Noen ganger, som nå, får jeg vanvittig høy ping og alt tar lang tid. Jeg mistenker at noen av de andre jeg bor med har satt på nedlastinger.

Jeg har admin bruker til routeren. Det er en dårlig DSL Router. Er det ingen ting jeg kan få gjort med det? Kan være torrents, streaming, gud vet. Alt jeg vet er at jeg sliter med internettet sterkt i disse periodene.

Er det ikke mulig å kunne få en oversikt i form av graf eller tall som viser hvor mye en IP adresse eller MAC adresse sluker av internett så jeg kan kaste den personen ut av routeren? Det er like før jeg skifter admin passordet, WiFi passord og kaster alle ut av routeren ved å reaktivere det trådløse og kose meg alene og late som ingen ting, så får de kontakte huseier og han kontakte leverandøren også får de stuke med dette mens jeg iallefall får brukt internettet. Som dere fleste vet så finnes det lite som er mer frustrerende enn lagg for en internett-geek.

Håper noen kan råde meg, mvh. Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting du kan gjøre er å cache mer av favoritt sidene dine slik at du ikke må laste ned alt på nytt hver gang. Jeg er ikke helt sikker på om intelligent QoS er det riktige å slå på ruteren, dersom du skrur det på så får visse medie koblinger prioritet over andre ting som web surfing og da får du enda mer lag istedet for mindre.

Du kan forsøke å sjekke signalstyrken, i et slik bolig lag som du bor i er det sikkert et titalls om ikke hundre andre trådløse rutere i nærheten, prøv å finn en frekvens som ikke er i konflikt med deres.

Forsøk å flytte på ruteren, bolig lag er ofte separert med tunge murer, og disse blokkerer signaler veldig fint.

Når det gjelder torrent så kan du kjøpe et medlemskap på nettet ganske billig, så laster du torrents ned direkte fra en web tjeneste istedet, så slipper du å rote med ruter for det.

Dersom disse brukerne er venner av deg og du får tilgang til maskinene deres så kan du forsøke å redusere båndbredden de kan bruke i gruppe policy (uten at de ser det, bak ryggen deres selvsagt)

Alternativt, sett opp schedule for "tunge" internett tjenester, og bli enig med vennene om et klokkeslett så ruteren automatisk blokkerer slike tjenester.

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...