Gå til innhold

Min sønn ønsker seg eit skjermkort til jul. Er det nokon som hjelpe ein far?


balder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SSD hjelper ingenting for ytelse i spill. Hvis spillet er på SSD'n så laster man kart raskere, thats all. Ytelse/lag/hakking osv berøres ikke av SSD.

 

Vel de nyeste spill motorer der ute har implementert kontinuell streaming av ekstremt høyoppløste teksturer direkte fra disk og det ser ut som trenden fortsetter i samme retning. Jo raskere disken er, jo fortere frigjøres I/O operasjonene, som igjen frigjør systemet til å få flyten bedre på input delen av spillet (dvs, full flyt i RawInput med mus og tastatur f.eks). Jeg tør sette min lit på at spill motoren kjører en veldig rask test i begynnelsen for å få et performance tall på disken før spillet setter igang, dersom den finner en rask performance der (ssd disk) så kan det hende den setter ned minnebruket også, som gjør at spillet får mer minne til andre ting. Så det er jo ikke HELT sant at SSD ikke hjelper for noenting i spill. (Id Tech 5 fra iD software "spiser" teksturer fra disken hele tiden) :)

 

Utover dette så ville jeg satt opp allokeringsenheten på disken til det maksimale, for slike streaming funksjonalitet i de nyeste motorene lagrer all tekstur i en eneste stor fil, da lønner det seg å øke allokeringsenheten fra 4096 til det maksimale, slik at disken kan lese store jafs i slengen.

Endret av nas700
  • Liker 1
Lenke til kommentar

JEG har ikke testa og jeg vet ikke om noen benchmark heller, primært fordi jeg aldri har søkt på benchmark på denne typen enda. :rofl:

 

Det er ikke spørsmål om at det øker ytelsen, spørsmålet er om ytelsesforbedringen kan merkes. To forskjellige ting. Jeg påstår førstnevnte, og stiller meg spørsmålstegn om sistnevnte.

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Dersom disken ikke klarer å fylle opp bøtta raskt nok, så gjenbrukes gammel data i den samme bøtta og frame raten forholder seg den samme. En raskere disk påvirker ikke frame raten i det hele tatt. Alle teksturer i alle spill har en default tekstur av visse slag, og de kan være nedskalert også, de plasseres på plasser der disken ikke enda har fått lastet inn. Jeg vet ikke helt hva de leter etter i den testen, det må være nåla i høystaken, og ikke engang nåla, for den fins ikke. En raskere disk levner mer overskudd til maskina, den gjør ikke frameraten raskere. :hmm:

 

Jeg konkluderer med at de folkene i testen ikke vet hva de holder på med. :rofl:

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Det vil hjelpe godt det, og er en fin oppgradering.

 

Vær OBS på et par ting.

- Pass på at du får plass til det nye kortet i kabinettet, det er kanskje større.

- Pass på at du har god nok strømforsyning til oppgraderingen, radeon kort trenger noe mer effekt enn nvidia kort

- Pass på at kortet du kjøper brukt har kvittering (og har garanti/reklamasjonstid igjen)

- Spør gjerne selger om kortet er brukt til bitcoin mining e.l (ikke akkurat positivt hvis det er det over lenger tid..men skal strengt tatt tåle det).

- R9 280X koster 2200,- ca. og oppover. Gigabyte sin kjøler er bra den.

 

R9 290 er veldig fint kort, men IKKE KJØP de med stock kjøler. Det er gjerne disse kortene man finner rundt 1500 kroner, og er veldig varme og bråkete. Anbefales ikke hvis du ikke har tenkt å sette på vannblokk (vannkjøling).

Er det negativt?

 

Jeg kjøpte faktisk ett r9 290x brukt(2000kr) og han fortalte at han hadde brukt det til bitcoin, men tenkte ikke på det som noe negativt..

 

Kortet så helt nytt ut.(3mnd gammelt)

Lenke til kommentar

 

Det vil hjelpe godt det, og er en fin oppgradering.

 

Vær OBS på et par ting.

- Pass på at du får plass til det nye kortet i kabinettet, det er kanskje større.

- Pass på at du har god nok strømforsyning til oppgraderingen, radeon kort trenger noe mer effekt enn nvidia kort

- Pass på at kortet du kjøper brukt har kvittering (og har garanti/reklamasjonstid igjen)

- Spør gjerne selger om kortet er brukt til bitcoin mining e.l (ikke akkurat positivt hvis det er det over lenger tid..men skal strengt tatt tåle det).

- R9 280X koster 2200,- ca. og oppover. Gigabyte sin kjøler er bra den.

 

R9 290 er veldig fint kort, men IKKE KJØP de med stock kjøler. Det er gjerne disse kortene man finner rundt 1500 kroner, og er veldig varme og bråkete. Anbefales ikke hvis du ikke har tenkt å sette på vannblokk (vannkjøling).

Er det negativt?

 

Jeg kjøpte faktisk ett r9 290x brukt(2000kr) og han fortalte at han hadde brukt det til bitcoin, men tenkte ikke på det som noe negativt..

 

Kortet så helt nytt ut.(3mnd gammelt)

 

 

Om kortet fungerer akkurat som det skal så har det ingenting å si hva forrige eier brukte det til. Bitcoin krever mer av kortene og om man kjører 24/7 så kan VRM's og andre komponenter på kortet bli mer slitt enn om man kun har brukt det til 4-5 t spilling hver dag , men det hele er avhengig av hvilket skjermkortprodusent som står bak kortet og komponentene på dette.

 

Ta noen tester av kortet og fungerer det som det skal er det ikke noe å bekymre seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...