Gå til innhold

Bruke ABS på oppkjøring?

007JamesBond

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okay, men kan du utdype?

Handler temaet om bremsing på glatt underlag med motorsykkel? Eller noe helt annet?

Edit: http://www.dinside.no/858255/abs-bremser-blir-standard

Hvorfor er det ikke ABS på motorsykkel? 16% i 2010 høres latterlig.

Handler om bremsiing generelt, ikke nødvendigvis på glatt underlag. MCer har jo separat for og bakbrems, endel folk har dårlige vaner fra sykkel o.l og tror man skal bruke bakbremsen som hovedbrems, i tillegg er det mer dramatisk å låse hjul på MC, bakeden på sykkelen letter om du bremser hardt sykkelens nedleggsvinkel påvirkes i sving osv, det er endel "ekstra dramatikk", man må venne seg til, derfor trenes det mer på det, kontra en bil hvor det nesten bare er å trykke pedalen i bånn (nå overdriver jeg litt såklart)

ABS er i ferd med å bli veldig vanlig, men MC har alltid vært langt bak på kjøreassistanse, det er ikke noe typisk nyttekjøretøy, men noe mange kjører for selve kjøreopplevelsens del, så at alt er i sjåførens hender har nok stått sterkere på MC, i tillegg er det vanskeligere å lage en ABS som oppfører seg fornuftig på et kjøretøy med nedlegg. Dette er dog i ferd med å endre seg, spesielt på vått og glatt føre er ABS på MC gunstig, ikke nødvendigvis fordi man sparer bremselengde, men fordi mange ikke tør å trykke hardt nok på bremsen uten, i redsel for å låse hjulet.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at jeg har felt igjennom til at parallelt univers her. Er det noe spesielt i MC opplæringen vi bilbrukere har gått glipp av?

Lurte på det samme. Jeg lo litt av spørsmålet først, men nå er jeg bare usikker :p

Har aldri hørt om noen som har stryket på en oppkjøring fordi ABS slår inn ved ned bremsing...

Endret av 007_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...