Gå til innhold

Bruke ABS på oppkjøring?


007JamesBond

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det snakk om bil eller mc?

 

Hvis det er snakk om MC, ja det er tillatt (egne øvelser på lukket område).

 

Snakk om bil, hvis det hopper en elg eller et barn ut i veien så smell bremsen alt du kan. Dagens biler er lagd for å bremse optimalt. Prøv også å styre unna objektet. Oppstår det ikke en slik ekstraordinær situasjon av samme art, ser jeg ingen andre grunner til at du skal bruke nødbrems under oppkjøringen.

Endret av Panny60
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt sertifikatet i Norge, så jeg har kanskje ikke den fulle forståelsen av hva du mener, men ABS bruker du uansett.

 

Om du spør om hvor hardt du skal bremse så er svaret hardt, men man skal ikke sparke ned bremsen. Om ABS slår inn er veldig avhengig av situasjonen. Litt hjul-lås (ABS) var akseptabelt for meg, og det skal gå fint så lenge man ikke sparker ned bremsen i høy fart.

Lenke til kommentar

Kanskje det var sånn i en overgangsperiode at ABS ble slått av på opplæringsbiler, men i dag er dette noe de fleste biler er utstyrt med. Altså er det liten grunn til ikke å venne elevene til at bilen har ABS. Verdensmestrene blant oss liker å tro de bremser bedre uten, og det er forsåvidt mulig, men da skal du være god.

Lenke til kommentar

Referer til twinfower sin post.

 

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Man burde med andre ord ikke ha bruk for å nødbremse under vanlig kjøring, har kjørt bil i mange år og i 99% av tiden har man ikke behov for å nødbremse heller. Nødbrems skal være en siste utvei, man skal til vanlig kjøre så hensynsfullt og aktpågivende at det ikke skal være nødvendig under normal kjøring.

Mitt råd til trådstarter er derfor at du bør holde deg unna "nødbrems" så fremt det ikke er høyst nødvendig. For oppkjøring på bil vil det ikke være noen test av nødbrems på lukket område slik som med motorsykkel.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Kanskje det var sånn i en overgangsperiode at ABS ble slått av på opplæringsbiler, men i dag er dette noe de fleste biler er utstyrt med. Altså er det liten grunn til ikke å venne elevene til at bilen har ABS. Verdensmestrene blant oss liker å tro de bremser bedre uten, og det er forsåvidt mulig, men da skal du være god.

 

Testet dette med en 10 år gammel bil, og klarte egentlig ganske lett å "bremse bedre" (kortere bremselengde på glattis), nå har nok sikkert ABS blitt bedre, og fordelen er jo at du sjelden bremser på ditt beste i en plutselig situasjon (og her er det jo også kun snakk om rett fram). Men poenget mitt var egentlig at jeg nok ikke er så oppsiktsvekkende god, men allikevel klarte det :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kanskje det var sånn i en overgangsperiode at ABS ble slått av på opplæringsbiler, men i dag er dette noe de fleste biler er utstyrt med. Altså er det liten grunn til ikke å venne elevene til at bilen har ABS. Verdensmestrene blant oss liker å tro de bremser bedre uten, og det er forsåvidt mulig, men da skal du være god.

 

Testet dette med en 10 år gammel bil, og klarte egentlig ganske lett å "bremse bedre" (kortere bremselengde på glattis), nå har nok sikkert ABS blitt bedre, og fordelen er jo at du sjelden bremser på ditt beste i en plutselig situasjon (og her er det jo også kun snakk om rett fram). Men poenget mitt var egentlig at jeg nok ikke er så oppsiktsvekkende god, men allikevel klarte det :)

 

AtW

 

Poenget med ABS har aldri vært å få kortest mulig bremselengde, men å beholde kontroll over bilen ved å ikke låse hjulene. Om man trår på bremsen i en gammel bil går den rett frem, uansett hvor du styrer, mens ved ABS så kan du styre siden hjulene fremdeles triller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Testet dette med en 10 år gammel bil, og klarte egentlig ganske lett å "bremse bedre" (kortere bremselengde på glattis), nå har nok sikkert ABS blitt bedre, og fordelen er jo at du sjelden bremser på ditt beste i en plutselig situasjon (og her er det jo også kun snakk om rett fram). Men poenget mitt var egentlig at jeg nok ikke er så oppsiktsvekkende god, men allikevel klarte det :)

Det har skjedd mye på ABS siden de første systemene kom. Moderne ABS gir deg både kort bremselengde og, sammen med ESP, god kontroll over bilen, spesielt når du bremser hardt med den ene siden på is (mot kanten av veien) og den andre på bar asfalt (mot midten av veien).

 

Systemene er til for å brukes, så dersom situasjonen under oppkjøring tilsier det, bremser du maksimalt. Eks dersom et barn løper ut i veien foran deg.

Lenke til kommentar

 

 

Kanskje det var sånn i en overgangsperiode at ABS ble slått av på opplæringsbiler, men i dag er dette noe de fleste biler er utstyrt med. Altså er det liten grunn til ikke å venne elevene til at bilen har ABS. Verdensmestrene blant oss liker å tro de bremser bedre uten, og det er forsåvidt mulig, men da skal du være god.

 

Testet dette med en 10 år gammel bil, og klarte egentlig ganske lett å "bremse bedre" (kortere bremselengde på glattis), nå har nok sikkert ABS blitt bedre, og fordelen er jo at du sjelden bremser på ditt beste i en plutselig situasjon (og her er det jo også kun snakk om rett fram). Men poenget mitt var egentlig at jeg nok ikke er så oppsiktsvekkende god, men allikevel klarte det :)

 

AtW

 

Poenget med ABS har aldri vært å få kortest mulig bremselengde, men å beholde kontroll over bilen ved å ikke låse hjulene. Om man trår på bremsen i en gammel bil går den rett frem, uansett hvor du styrer, mens ved ABS så kan du styre siden hjulene fremdeles triller.

 

 

Det er jeg klar over, var bare et innspill, anbefaler ikke å kjøre uten abs.

 

Når det er sagt, så går ikke bilen rett fram uansett hvor mye du styrer på gamle biler, selv om det er galtt, det avhenger av hvor hardt du bremser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje det var sånn i en overgangsperiode at ABS ble slått av på opplæringsbiler, men i dag er dette noe de fleste biler er utstyrt med. Altså er det liten grunn til ikke å venne elevene til at bilen har ABS. Verdensmestrene blant oss liker å tro de bremser bedre uten, og det er forsåvidt mulig, men da skal du være god.

 

Lærekjøyrebilar har (hadde) muligheit for å koble ifrå ABS. Vanligvis så er det ikkje lov å deaktivere slike system som er lagt inn som ei sikkerheitsanrettning, men lærekjøyrebilane fekk unntak frå reglane for at ein på ein enkel måte kunne demonstrere glattkjøyring i bil med og uten ABS.

 

Du skal derfor ikkje koble ifrå ABSen under oppkjøyringa. Eg er usikker på korleis sensor vil reagere om du gjer dette, men i mine auge så vil eg likestille å det å kjøyre med deaktivert ABS som å kjøyre utan å ha på seg beltet.

Lenke til kommentar

Synes vi skal holde oss til temaet, stakkars trådstarter spurte ikke om en grundig forklaring/synsing på hva som gir kortest bremselengde med eller uten ABS :tease: . Men om ABS er tillatt å bruke under nødbrems.

 

Dog kan uttrykket "optimal brems" mistolkes og gi videre grobunn til spekulasjoner om det var dette egentlig trådstarter mente.

 

Ut i fra en helhetlig vurdering av spørsmålet har jeg derimot kommet frem til at spørsmålet hans skal tolkes slik: Er det lov til å bruke ABS under nødbrems?

 

Mitt enkle svar til dette er: Ja, det er lov.

 

Trådstarter bør uansett handle i tråd med §3 i vegtrafikkloven, som er sitert lenger oppe i samtalen. Derfor bør helst en slik situasjon ikke oppstå. Det kan hende at du blir nødt til å ta en nødbrems under oppkjøringen men så lenge du ikke kan lastet for det, feks bil fra motgående felt kommer i ditt felt, eller en bikkje plutselig hopper ut i fra grøftekanten og du har handlet i samsvar med reglene i vegtrafikkloven og da spesielt §3, så har du lite å frykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg får en følelse av at trådstarter har sett litt for mye på en engelsk "kjøreskole-realityserie" som gikk på TV (var det TV2?) for noen år siden... Der var det en obligatorisk "øvelse" på oppkjøring å gjennomføre en "emergency stop" når sensor/lærer sa "stopp" -det er ikke noe du blir bedt om på oppkjøring (på bil) i Norge, med mindre det er innført nokså nylig... Må du nødbremse, så er det fordi du har gjort en feilvurdering.

Lenke til kommentar

Snakker om MC. Glemte å skrive det.

 

Når jeg tok lappen var det uten på oppkjøringen, men er noen år siden, tror du kan gjøre det med nå. Har du trent uten? Det er egentlig ganske god trening, man er overraskende(?) god til å kjenne når hjulet snart låser seg når man bremser med fingrene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe det var det jeg tenkte meg :)

 

Her har du hva statens vegvesen sier: Trykk her

 

- Bremsing fra minst 50 km/t til stans.

- Bremsing skal være tilnærmet optimal ut i fra tilgjengelig veggrep

- Klar til igangsetting umiddelbart etter stans

 

Har selv tatt motorsykkellappen, men det var for noen år tilbake og da var ikke problemstillingen ABS til stedet da sykkelen jeg brukte ikke hadde dette.

 

Jeg anbefaler deg å rådføre deg med kjørelærer angående dette, evt sende en mail til Statens Vegvesen og be dem utfylle hva de mener med "tilnærmet optimal bremsing", og hvilken betydning det har for din vurdering av oppkjøringen om ABS'n blir aktivert.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvor de legger lista ja, personlig ville jeg kanskje sagt ikke noe nevneverdig mer enn 10 meter, men det er muligens litt strengt for en ny sjåfør?

 

Litt på siden, så vil jeg si at krypkjøringen er den vanskeligste av øvelsene, ihvertfall på en sykkel med litt god avstand mellom hjulene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde opplæring og oppkjøring på MC med ABS på, men ble lært opp til ikke å bremse så hardt at den slo inn på forhjulet. Bakhjulet er det derimot fort gjort å låse under hard nedbremsing på en oppreist sykkel, fordi tyngdepunktet forskyves kraftig fremover.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...