Gå til innhold

Nytt pc bygg, Gaming og multimedia.

Anbefalte innlegg

Heisan. Skal til å ha ny pc.

vil ha ei krutt tønne!

men ikke noe jeg må ta opp lån for å finansiere.

budsjettet mitt ligger på 15-20K

har et Cooler master cosmos2 kabinett.

vill ha GeForce GTX 970 4GB, Msi skal vist være bra men Evga ftw edition har høyere kjerneklokke og boost clock.

Så det står mellom de to. I fremtiden er det mulig det blir 2x970 i sli. Selvfølgelig åpen for andre merker også.

Ram. Crucial DDR4 Ballistix 2400MHz 16GB 16GB Kit (8GBx2) Andre forslag?

Cpu. Intel Core i7-5820K, Socket-LGA2011-3 6-Core,3.3GHz,15MB,140W,22nm,28 PCIe lanes,Haswell-E,Boxed,No fan incl. men etter å ha lest litt om denne så er jeg ikke siker lengre.

Amd er out of the question! Ser at mange sverger til I5 for spill. Men siden jeg ikke bare skal bruke maskina til spill så lurer jeg litt på I7. Er åpen for forslag.Men vil helst ha den nye Haswell!

Hovedkort. Her er det mye å velge i! Sisst jeg fikk laget noe etter egne ønsker var det Asus som var kongen på haugen, Dette var på den tida Gforce 8800 gts var det store på skjermkort fronten. Snart en 6-7 år siden om ikke mere..

Hva i all verden skal jeg velge?

https://www.komplett.no/msi-x99s-sli-plus-socket-2011-3/822627#!tab:extra

https://www.komplett.no/asus-x99-a-socket-2011-3/822915

Eller AsRock?

Eller en av de mange andre?

Ellers trenger jeg en kurrant Psu. minimum 850W.

Vann kjøling til Cpu. Corsair H100i Hydro Series. Andre forslag?

Samsung SSD 840 EVO 500GB BK OEM Basic KIT.

Lydkort har jeg planer om å skaffe utpå nyåret en gang, sikler på https://www.komplett.no/asus-essence-stx-ii-71/815855#!tab:info.

Skjerm har jeg. Samme med tastatur å mus, Og ikke minst kabinett=)

Jeg har fint lite greie på å bygge maskin, Derfor håper jeg på litt expert hjelp her..

skal bruke maskina til spill, musikk, video og bilder.

blir nok mye spill da det gammle oppsettet satte en del begrensninger for hva jeg kunne kjøre, å det har kommet mye snacks i det siste.

Endret av rekreatur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ville vurdert:

Eneste positive til sokkel LGA2011-3 er DDR4 ram og litt kraftigere prosessor.

Men det er ikke så mye at det er verdt å betale for det til gaming pc.

Nå har jeg ikke erfaringer med lydkort, men personlig det innebyde brukbart nok til spilling, så med mindre du vil ha lydstudio eller gjøre opptak av musikk hadde jeg ventet med lydkort før du har hørt hvordan asus hovedkortet gir, god mulig det er bra nok.

Asrock er bra merke det for tiden, men selv velger jeg bare det om det ikke finnes andre alternativer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så høyt budsjett så anbefaler jeg deg å gå for LGA2011-3

Da dette holder seg lengre, pluss at du får litt igjen for det når du vil selge PCen eller oppgradere den igjen.

Du ser jo hvor lenge LGA1366 har holdt?

Ang strømforsyning, anbefaler jeg deg å lese tråden min >>>her<<<

Du bør få deg minst en kvalitets PSU på 750W eller høyere, jeg personlig hadde nok gått for en på rundt om 1000W, så har du denne hvertfall en 7-10år. Kjøper du Evga så gir dem deg 10 år med garanti!

Liten tommelregel, kjøp så stor at du ikke trekker mer en 60% av kapasiteten til PSUen, da holder den lengst + at lydnivået fra vifta er lav :)

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1000 watt? Skal du koble støvsugeren din til strømforsyningen da eller?

Det systemet der bruker jo rundt 400 watt, 500 watt hvis det skal overklokkes.

Da dette holder seg lengre, pluss at du får litt igjen for det når du vil selge PCen eller oppgradere den igjen.

Du bør få deg minst en kvalitets PSU på 750W eller høyere, jeg personlig hadde nok gått for en på rundt om 1000W, så har du denne hvertfall en 7-10år. Kjøper du Evga så gir dem deg 10 år med garanti!

Liten tommelregel, kjøp så stor at du ikke trekker mer en 60% av kapasiteten til PSUen, da holder den lengst + at lydnivået fra vifta er lav :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg kan anbefale å ta en titt på denne videoen:

Kort fortalt så er PSU den viktigste komponenten i PCen. Skaff deg en PSU fra en kjent produsent hvor du betaler litt ekstra for kvalitet. Sørg for at du har litt ekstra watt å gå på. DVS kanskje et par hundre watt over det som er minimum. Husk at du trenger mer watt dersom du skal overklokke. Neste punkt blir å finne ut av hva du trenger av kabler, og om du ønsker modular eller semi modular. Ta en titt på videoen, alt er forklart der ganske enkelt :D

Endret av Oscar2107
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1000 watt? Skal du koble støvsugeren din til strømforsyningen da eller?

Det systemet der bruker jo rundt 400 watt, 500 watt hvis det skal overklokkes.

Bare idioter sparer penger på PSU!!!

Skulle likt å sitt den personen som fikk igjen pengene på resten av komponentene når strømforsyningen tok knekken på dem ;)

Når du har et så høyt budsjett så går du også for skikkelig kvalitetsstrømforsyning!

Har du lite budsjett, så finnes det gode PSUer fordeom.

Fin tommelfingerregel: Minst 10% av budsjettet til PC går i strømforsyning!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Skjønner at Psu er kritisk. så det blir en Evga. ser ikke helt poenget med en 1000Watt akkuratt nå men det kan muligens synke inn litt etterhvert. Bare synd at Komplett .no ikke har Evga, Multicom har, Men har aldrig handla der.

Blir antagelig et Evga 970 gtx FTW edition skjermkort også. Så da gjenstår det hovedkortet.

AsRock, Asus eller Msi??

funker det foresten å kjøle gpu med sånn fix ferdig vannkjøling fra feks Intel? eller må det ei spesial block til, Har ikke noe umiddelbare planer om å gjøre det men tanken har streifa meg=)

Lenke til kommentar

Crucial MX100 SSD 512GB

EVGA SuperNOVA 850 G2

asus x99-s http://www.prisjakt.no/product.php?p=2782218

Intel Core i7-5820K

Crucial ddr4 16GB http://www.prisjakt.no/product.php?p=2762056

Corsair h110 / eller det som passer i det kabinettet du vil ha.

GTX 970 etter eget ønske.

Min favoritt er kanskje Gigabyte G1 grunnet særdeles bra kjøler. Kanskje den beste. 980 modellen har iallefall den kjøleren som kjøler best av alle 980 kort i følge tester. Så hvis det er samme, så kan man ikkje ta feil :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Crucial MX100 SSD 512GB

EVGA SuperNOVA 850 G2

asus x99-s http://www.prisjakt.no/product.php?p=2782218

Intel Core i7-5820K

Crucial ddr4 16GB http://www.prisjakt.no/product.php?p=2762056

Corsair h110 / eller det som passer i det kabinettet du vil ha.

GTX 970 etter eget ønske.

Min favoritt er kanskje Gigabyte G1 grunnet særdeles bra kjøler. Kanskje den beste. 980 modellen har iallefall den kjøleren som kjøler best av alle 980 kort i følge tester. Så hvis det er samme, så kan man ikkje ta feil :p

Hva er egentlig forskjellen på https://www.komplett.no/asus-x99-s-socket-2011-3/822917?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D#!tab:extra

og

https://www.komplett.no/msi-x99s-sli-plus-socket-2011-3/822627#!tab:extra

de ser jo rimelig like ut bortsett fra prisen og max ram.

Noen som har erfaringer med AsRock x99 variantene?

å hva vil jeg tjene på å kjøpe et https://www.komplett.no/asus-rampage-v-extreme-socket-2011-3/822913#!tab:info

bortkasta penger eller ??

Lenke til kommentar

Off-Topic... ASUS X99 A, eller Oc formula? ^^

TS: 970 Sli kan vel sammenlignes med 780ti sli?

Atm så sitter jeg akkurat på 5820K og 780Ti sli, har ikke fått testet mye av spill, men det drar alt på ultra så langt :D Har ikke testet shitty games (Optimaliseringvis) som Unity, black flag osv :p Bruker også en 500Gb Samsung Evo.

Evga 850 G2

4x4 gb med Crucial 2133Mhz minne.

5820K

Asus X99 S

Samsung Evo 500Gb, Evt Crucial MX 512Gb.

Gigabyte 970 (Kanon kjøler, har et 980 G1 i hoved riggen)

Ville anbefalt en H110. De `Jalla`` kjølerene er ganske greie mtp på plass, jeg tar det framfor luft kjøler.

Bruker et Msi X99 Sli plus+, fungerer greit, dog er vant med Asrock bios, så er rotete for min del^^ Skal se hvordan det klokker :D

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Off-Topic... ASUS X99 A, eller Oc formula? ^^

TS: 970 Sli kan vel sammenlignes med 780ti sli?

Atm så sitter jeg akkurat på 5820K og 780Ti sli, har ikke fått testet mye av spill, men det drar alt på ultra så langt :D Har ikke testet shitty games (Optimaliseringvis) som Unity, black flag osv :p Bruker også en 500Gb Samsung Evo.

Evga 850 G2

4x4 gb med Crucial 2133Mhz minne.

5820K

Asus X99 S

Samsung Evo 500Gb, Evt Crucial MX 512Gb.

Gigabyte 970 (Kanon kjøler, har et 980 G1 i hoved riggen)

Ville anbefalt en H110. De `Jalla`` kjølerene er ganske greie mtp på plass, jeg tar det framfor luft kjøler.

Bruker et Msi X99 Sli plus+, fungerer greit, dog er vant med Asrock bios, så er rotete for min del^^ Skal se hvordan det klokker :D

Takk for svaret.

Er litt tid igjenn til jule bonusen kommer så jeg ser frem til å lese mere om hvordan ting fungerer. du hadde ikke giddi å legge ut full liste av stashet? mulig jeg kommer til å delvis kopiere deg bortsett fra HK, om ikke du gir meg noen gode grunner til å velge msi, vurderer Asus X99s og et AsRock kort jeg ikke husker navnet på i farta.

Lenke til kommentar

Hehe, liten stund til jeg skal selv bestille 5820K, Asus X99 S, Minnet skal jeg klare å skaffe meg :)

Jeg liker faktisk Msi kortet selv om det kanskje er å banne i kirken^^ Men Msi har blitt mye bedre det siste året mener jeg, om du har pengene til det så går du for Asus kortet. Skal selv ha det pga passer fint inn i mitt black/white build i Define r5 :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, liten stund til jeg skal selv bestille 5820K, Asus X99 S, Minnet skal jeg klare å skaffe meg :)

Jeg liker faktisk Msi kortet selv om det kanskje er å banne i kirken^^ Men Msi har blitt mye bedre det siste året mener jeg, om du har pengene til det så går du for Asus kortet. Skal selv ha det pga passer fint inn i mitt black/white build i Define r5 :)

Hvilket av asus korta referer du til om jeg har penger til det?

Lenke til kommentar

Da mener jeg ASUS X99 S :)

Ok.

Neste spørsmålet da blir jo siden du skal ha 5820K. Hva er egentlig forskjellen på 5820K og 5930K.

Er det drastiske forskjeller eller er forskjellene så små at det ikke er verdt det?

Det er 12 mere PCIe lanes på 5930K i tillegg til at GHz`en er noe høyere.

Hva kan man gjøre med et 5930K oppsett som man ikke kan gjøre med 5820K?

Har forstått det sånn at høyest mulig klokke frekvens er best for spill.

Så hva da med Devil`s canyon I7-4790K quad core på 4GHz. men ser ikke hvor mange PCIe lanes den har.

er 4790K helt enkelt kun en OC test processor laga for testing siden den vistnok skal tåle veldig mye.

Lenke til kommentar

4790K 16 lanes, 5820K, 28 lanes, 5930K/5960X 40 lanes.

Forskjellen er lanes, litt høyere ghz. du kan kjøre 4 kort på 5930K, kan du ikke på 5820K, da må du nøye deg med 3 :)

4790K kan bare ha 2 kort, og er bare quad core, og ikke octa core (4 vs 6 kjerner)

Å det fleste spill i dag krever ikke mer en 3 GHz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...