Gå til innhold

FIFA Ballon d'Or 2014

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del bør Neuer få den, uten tvil. Enkelte her sier at keeperrollen er begrenset i forhold til angrepsplassen, men det er kun et ennå sterkere argument mener jeg for at Neuer skal få den. Når du som keeper klarer å få den 'omtalen' Neuer får og sette et så sterkt preg på en posisjon som, kampen sett under ett, er relativt anonym så har du gjort en meget solid innsats.

Dessuten, jeg mener at denne prisen (og dens forgjengerne) har mistet en del kredibilitet, i hvertfall hos meg, pga. det ensidige fokuset på angrepsspillere. Dette er en utrolig god mulighet til å gi prisen til noen som må jobbe mye hardere for å bli lagt merke til.

Om prisen noen gang skal gå til noe annet enn en spiss (jo, Messi og Ronaldo er spisser) så er det nå. Dersom Neuer ikke får prisen så betyr det at Messi og Ronaldo ikke vinner fordi de er gode, men fordi de er Messi og Ronaldo.

Endret av Patrick123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Ronaldo/Neuer

3. Messi.

Edit: Enig i Patrick123, gi den til Neuer! Han har revolusjonert keeper-rollen, vunnet alt som er å vinne, utenom CL denne forrige sesong. Han gjorde det også mye bedre enn Ronaldo og Messi i VM. Ronaldo var bøtte, og Messi var grei nok, men de hadde nok kommet like langt uten ham.

Endret av Noctua.
Lenke til kommentar

Dessuten, jeg mener at denne prisen (og dens forgjengerne) har mistet en del kredibilitet, i hvertfall hos meg, pga. det ensidige fokuset på angrepsspillere. Dette er en utrolig god mulighet til å gi prisen til noen som må jobbe mye hardere for å bli lagt merke til.

Dette med at defensive spillere ikke vinner er jo bare piss. Cannavaro vant i 2006, og det sitter langt inne å mene at noen av utdelingene etter dette har vært ufortjente.

Om prisen noen gang skal gå til noe annet enn en spiss (jo, Messi og Ronaldo er spisser) så er det nå. Dersom Neuer ikke får prisen så betyr det at Messi og Ronaldo ikke vinner fordi de er gode, men fordi de er Messi og Ronaldo.

Her virker det jo like mye som om at ett av dine argumenter for at Neuer skal vinne er at han IKKE er Ronaldo eller Messi, og det faller jo på egen urimelighet.

I tillegg, det at Neuer fortjener prisen fordi han var med og vant VM er like dust som at Messi vant prisen for beste spiller i VM fordi de måtte ha en som kom til finalen. Ronaldo har vært den beste og mest dominerende spilleren i år, og bør vinne. Tbh eod imo .

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Ronaldo har vært den beste og mest dominerende spilleren i år, og bør vinne. Tbh eod imo .

Skal vedde på at Neuer holder ute flere skudd, enn Ronaldo setter inn.... :p Det er fryktelig vanskelig å sammenlikne utespillere med keepere. Ronaldo har vært en bedre spiller enn Messi det siste året, men om han har vært bedre enn Neuer er mye vanskeligere å si, da de har helt forskjellige roller. Uansett om Ronaldo eller Neuer vinner, så er det greit, men om Messi vinner, da burde Ronaldo vunnet i stedet.

Lenke til kommentar

Heia Neuer. Keepere er utrolig undervurdert, om et lag i en kamp har en angrepsspiller som storspiller og banger inn haugevis av mål er det en fortjent seier. Om et lag har en keeper som storspiller og redder skudd etter skudd etter skudd og kanskje vinner 1-0 er det flaks.

Latterlig godt poeng! Spot on 100%.

Har ennå Everton og Arsenal kampene i tankene.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at å skulle gi en pris delvis basert på antall finaler/trofeer ikke er et særlig godt argument. Fotball er et lagspill og selv om noen spillere 'bærer laget' så kan jeg aldri huske å ha sett et lag bestående av 1 spiller mot 11 som kom til en finale.

Den originale prisen; Ballon d'Or, ble tildelt tre forsvarsspillere og en keeper. Til de som sier de ikke ser noe galt i det; prøver noen faktisk å si at ikke på noe tidspunkt annet enn fire ganger i Ballon d'Ors 53 år lange historie så var en defensiv spiller bedre enn en offensiv?

Angripere verdsettes fordi det er en psykologisk belønning for de som ser på. Det å score et mål har et resultat. Noe skjer. Du blir 'belønnet' med en endret situasjon. Forsvar har derimot det motsatte målet; å forhindre endring. For å sitere; "Det er vanskelig å skulle juble over noe som ikke har hendt". En undersøkelse som analyserte PL-kamper over 10 år har vist at hvert mål kun utgjorde, i snitt ett poeng per kamp, mens det å holde nullen ga ca. 2.3 poeng.

Jeg mener at dersom en slik pris skal ha noe poeng så må den verdsette alle spillere, ikke bare de som skaper mest fyrverkeri. Å si at det er spissene som gjør den virkelig jobben vitner om en fundamental mangel på fotballforståelse, og som nevnt ovenfor, til og med tallene sier det er feil. Dersom de som stemmer fram spillerne ikke evner å se hele spillet i stedetfor det som skjer på den siste tredelen mener jeg prisen burde deles i fire; en for hver hovedposisjon. Per dags dato virker det som om alle spillerne blir bedømt etter de samme kriteriene; antall mål. Dette er en fundamental urettferdighet som etter mitt syn skader prisens omdømme.

Neuer fortjener å vinne prisen, ikke bare fordi har gjort en vanvittig god jobb i en posisjon med begrensete muligheter for innovasjon, men også fordi jeg ser på det som 'moralsk' riktig. Prisen er i dag ikke en pris for verdens beste fotballspiller, det er en pris for verdens mest omtalte spiller.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Prisen er i dag ikke en pris for verdens beste fotballspiller, det er en pris for verdens mest omtalte spiller.

Prisen er fortsatt for verdens beste spillere. De tre beste spillerne i verden er nominert, og ingen andre er i nærheten. Ikke fordi Messi og Ronaldo er verdens mest omtalte spillere, men fordi de er bedre enn alle andre spillere, med unntak av Neuer som også stiller svært sterkt, nettopp fordi det ikke er noen andre keepre som er i nærheten av han.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...] Men det er store forskjeller mellom Neuer og den nest beste keeperen.

Klasseforskjell! Men med tanke på at de to nest beste keeperne er 22 og 24 år, så kan de nok komme opp på Neuer-nivå en dag. Neuer var tross alt langt dårligere for ca 5 år siden.

Lenke til kommentar

@Noctua Sant. Tro det eller ei, men Neuer er faktisk 28 år gammel. Men siden han er keeper så kan han nok holde seg på topp i minst 5-6 år til.

Han kan holde seg på topp i 12 år til hvis han gjør ting riktig.

E: Ser at du skrev minst, så da mesnte du jo nesten det samme. :)

Endret av Espp
Lenke til kommentar

[...] Men det er store forskjeller mellom Neuer og den nest beste keeperen.

Klasseforskjell! Men med tanke på at de to nest beste keeperne er 22 og 24 år, så kan de nok komme opp på Neuer-nivå en dag. Neuer var tross alt langt dårligere for ca 5 år siden.

Lol. Neuer er yngre enn Ronaldo.

Man skal vel heller ikke dømme at de nest beste er yngre heller. Det er uansett stor forskjell mellom de og Neuer.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...