Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bryter Dagbladet og VG åndsverksloven?

Stressless

Anbefalte innlegg

Veldig ofte ser jeg VG og Dagbladet publiserer populære videoer fra youtube på sine hjemmesider. Og det er jo i seg selv greit nok. MEN så legger dem ofte reklame på disse, noe som jeg vil tro er innteksgivende for dem. Er dette virkelig lovlig? :eek:

Nettavisen linker alltid til youtube-videoer direkte til youtube. Da blir jo eventuelle inntekter kreditert opplaster, og alt er jo som det skal være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At dem har innhentet tillatelse fra alle rettighetshavere betviler jeg meget sterkt. Både på grunn av omfanget og typen filmer dem legger ut. Og hvorfor i all verden linker dem ikke direkte til youtube?

Men kan jeg spørre deg om hvordan denne nettavisen henvendte seg til deg. Var det noe slikt som; Kan vi poste din video på våre hjemmesider med reklame slik at vi kan tjene penger på ditt arbeid?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt video i nettaviser. Det har i hovedsak vært to forskjellige fremgangsmåter:

- Avisene tok kontakt direkte med oss, og betalte for å vise hos dem istedet for embedding fra YouTube.

- Et byrå tok kontakt, og spurte om å administrere rettighetene til videoen mtp nettaviser og lignende. Det er vanlig når en filmsnutt går "viral". Aviser som da ønsker å vise videoen betaler da en standardsats til byrået, som så tar sin andel før videoeier får resten. Det er litt på samme måte som stock photos / bildedatabase. Man lager noe, andre tar seg av jobben med rettighetene. Også lettere for nettavisene, for de kan kjøpe rett fra et byrå de allerede har kontakt med, heller enn å forhandle / ta kontakt med hver enkelt youtuber.

Jeg tror sistnenvte er slik det ofte foregår, så når du ser en video på Dagbladet de har "stjålet" fra en youtube-kanal drysser det nok litt penger til skaperen.

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at de ikke spør rettighetshaveren om tillatelse? Jeg har selv fått forespørsel fra en relativt stor nettavis om bruk av video jeg eier rettighetene til.

hva sa du til dem? Betalte de noe? Eller spurte de bare om å få bruke den gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...