Gå til innhold

Få NAV til å dekke leie

Kampsport

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og så det som saken kanskje handler om:

"Snakker jo ikke om når jeg bor hjemme, snakker om HVIS jeg flytter for meg selv (flytter 2 timer vekk hvor jeg bor nå får å få jobb/læreplass) har ikke noe å gjøre med å bo hjemme..."

Da blir situasjonen en annen. Med en lærlingelønn og en husleie og ender som ikke strekker til, da kan man ha mulighet for et boligtilskudd og/eller sosialstønad, forutsatt at man har tilstrekkelig liten inntekt i forhold til leveomkostnadene.

En annen side ved saken det er vel at man kan risikere at NAV på et tidspunkt ønsker beløpet tilbakebetalt enten fra den som mottok støtten eller fra foreldre.

Da blir det vel denne loven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131

Og/eller denne loven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-08-24-64

Når det gjelder bostøtte så tror jeg ikke det er vanlig å kreve noe av denne tilbakebetalt, slik som lovteksten kan tyde på. Et er bare aktuelt hvis man har mottatt støtten på feil vilkår, tror jeg. For sosialstøtte, så er det vel sånn ymse.

Kjenner ikke noe særlig til bostøtteordningen, men tror det er dette skjemaet:

http://nedlasting.husbanken.no/Filer/9s01.pdf

Hørt det er lettere å få hjelp om du allerede har leilighet fra før og ikke har råd til å betale selv (uten jobb) enn om du ikke har det og så prøver å skaffe hjelp.

"Da blir situasjonen en annen. Med en lærlingelønn og en husleie og ender som ikke strekker til, da kan man ha mulighet for et boligtilskudd og/eller sosialstønad, forutsatt at man har tilstrekkelig liten inntekt i forhold til leveomkostnadene."

Da blir sitasjonen en annen? Det har jo gjeldet fra først sekunder jeg opprettet tråden her..!!

Lenke til kommentar

"Snakker jo ikke om når jeg bor hjemme, snakker om HVIS jeg flytter for meg selv (flytter 2 timer vekk hvor jeg bor nå får å få jobb/læreplass) har ikke noe å gjøre med å bo hjemme..."

Da blir situasjonen en annen. Med en lærlingelønn og en husleie og ender som ikke strekker til, da kan man ha mulighet for et boligtilskudd og/eller sosialstønad, forutsatt at man har tilstrekkelig liten inntekt i forhold til leveomkostnadene.

En annen side ved saken det er vel at man kan risikere at NAV på et tidspunkt ønsker beløpet tilbakebetalt enten fra den som mottok støtten eller fra foreldre.

Og/eller denne loven:

Når det gjelder bostøtte så tror jeg ikke det er vanlig å kreve noe av denne tilbakebetalt, slik som lovteksten kan tyde på. Et er bare aktuelt hvis man har mottatt støtten på feil vilkår, tror jeg. For sosialstøtte, så er det vel sånn ymse.

Hørt det er lettere å få hjelp om du allerede har leilighet fra før og ikke har råd til å betale selv (uten jobb) enn om du ikke har det og så prøver å skaffe hjelp.

"Da blir situasjonen en annen. Med en lærlingelønn og en husleie og ender som ikke strekker til, da kan man ha mulighet for et boligtilskudd og/eller sosialstønad, forutsatt at man har tilstrekkelig liten inntekt i forhold til leveomkostnadene."

Da blir sitasjonen en annen? Det har jo gjeldet fra først sekunder jeg opprettet tråden her..!!

Selvfølgelig! Du har jo forklart deg krystallklart, det er bare alle vi andre som er treiginger som ikke har fattet hva du egentlig har ment.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er du istand til å jobbe hardt fysisk? Sliter du med psykiske problemer?

Å tjene penger og bli forfremmet gjennom hardt arbeid er faktisk fremdeles mulig i Norge.

men hvis du er en unnasluntrer som ikke er villig til å ta i et tak, da er det ikke mye håp for deg!

Lenke til kommentar

Hvem sin feil mener du det da er sin? Alle andre sin?

Minner litt om holdningen "alle andre er gale, og jeg er den eneste som er normal".

Er jo ikke mi feil at folk ikke gidder/kan lese?

Det er din feil at du skriver motstridende innlegg, som du ble ferska i på forrige siden. Dog som du bare svarte med ett gjeipetegn.

"Gjør din plikt, krev din rett"

Det er noe dagens navere burde sikte etter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er du istand til å jobbe hardt fysisk? Sliter du med psykiske problemer?

Å tjene penger og bli forfremmet gjennom hardt arbeid er faktisk fremdeles mulig i Norge.

men hvis du er en unnasluntrer som ikke er villig til å ta i et tak, da er det ikke mye håp for deg!

dude really?

Lenke til kommentar

Hvem sin feil mener du det da er sin? Alle andre sin?

Minner litt om holdningen "alle andre er gale, og jeg er den eneste som er normal".

Det er din feil at du skriver motstridende innlegg, som du ble ferska i på forrige siden. Dog som du bare svarte med ett gjeipetegn.

"Gjør din plikt, krev din rett"

Det er noe dagens navere burde sikte etter.

hahahah

Lenke til kommentar

Og/eller denne loven:

Selvfølgelig! Du har jo forklart deg krystallklart, det er bare alle vi andre som er treiginger som ikke har fattet hva du egentlig har ment.

dårlig bruk av sarkasme/ironi

Lenke til kommentar

Hei. Jeg kan hjelpe deg jeg trådstarter.
Jeg vil kategorisere de tidligere innleggene fra folk her som hovedsaklig moraliserende og utvitende.

For hvor er rettferdigheten i at du som en ung 19 åring uten erfaring fra nav systemet skal tape penger imotsetning til drevne navere som vet hvordan de skal bruke systemet til sin fordel? Det er ikke rettferdig og nav har en opplysningsplikt etter §11 i forvaltningsloven (utfra det jeg husker) som de ikke praktiserer.
Det er de som kan regelverket som får mest ut av det. Og hvis alle bruker systemet likt så kommer det kanskje en endring i regelverket raskere. Det er jo som allmenn kjent at de som har og kan mest som får mest, mens de som har lite skal bli tatt fra dem det lille de allerede har (det var et bibelsitat så vidt jeg husker).

Du vil vite hva du har krav på fra nav? Vel du har ikke krav på noen statlig ytelse. Tiltakspenger (tidligere individstønad) forutsetter at du deltar i et arbeidsrettet tiltak og det er ingen som har krav på å få delta i et arbeidsrettet tiltak (det er en vurdering nav gjør utfra bruker sin situasjon og tiltaksbudsjettet).

Du har sikkert krav på en kommunal NAV ytelse. Disse ytelsene er i stor grad basert på skjønn. De veildende satsene til livsopphold finner du her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/rundskriv/2013/a-1-2013-statlige-veiledende-retningslin.html?id=748022

Skulle NAV mene at du er i en situasjon som gjør at du ikke har behov for det som er veiledende må dette begrunnes særskilt og hvis jeg var deg ville jeg kategorisk klagd på ethvert slikt vedtak som gir deg mindre i livsopphold enn den veiledende satsen til fylkesmannen.

Kommunen /v NAV er også forpliktet til å skaffe deg et tak over hodet hvis du trenger det.
Med andre ord har du penger til å betale dette selv gjennom inntekt eller formue eiendeler må du gjøre det. Hvis ikke må kommunen v/nav dekke det. I realiteten er det da snakk om et midlertidig botilbud på som oftest en campingplass.
Har du selv et sted å bo (husleiekontrakt) så vil nav dekke dette innenfor rimelighetens grenser. 6-7000kr per måned er rimelig og mye rimeligere enn alternativet for nav som er at du sier opp kontrakten og at nav må dekke ditt midlertidig botilbud (campingplass) som koster garantert over 14.000 i måneden.

Og en liten grunnregel: Aldri ta opp gjeld. Det dekker ikke nav. Er du tom for peng på kontoen søk om nødhjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du først skal ut på anlegg vil jeg i aller høyeste grad oppfordre deg til å starte med å legge fra deg denne holdningen og begynne å ta til deg det som blir sagt og feil folk påpeker på deg.

Hvilken holdning? Har allerede jobbet på anlegg i 2 år...

Lenke til kommentar

Om du først skal ut på anlegg vil jeg i aller høyeste grad oppfordre deg til å starte med å legge fra deg denne holdningen og begynne å ta til deg det som blir sagt og feil folk påpeker på deg.

Nettopp, men ikke nå lengre. og du forstår det fortsatt ikke.

Lenke til kommentar

Når flere i posten påpeker hvor de misforstod deg hen, og du velger å legge det frem som at folk ikke gidder/kan lese. Slike holdninger kommer du ikke langt med i arbeidslivet generelt, og hvert fall ikke ute på et anlegg blant 'gutta'. For er det en ting vi ikke gidder så er det sutrete unger som skal kverulere og være nedlatende mot andre.

Har selv endt opp ved et tilfelle og stoppe arbeidet og bedt en fersk anleggsarbeider om å pakke baggen, sjekke ut fra hotellet også satt han på toget hjem da jeg ikke orket mer av hans sitt behov for å kverulere på den minste ting jeg påpekte.

Har du hatt 2 år på nakken på anlegg og ikke avsluttet dine tidligere arbeidsforhold ved å få sparken fordi du utviste slike holdninger eller rett og slett var ubrukelig så er det ingen problemer å få seg jobb på anlegg. Norge har et stort mangel på Norske arbeidstakere, så kan du få attester fra dine tidligere arbeidsgivere og få de til å være refanser er det å skaffe seg jobb på anlegg en enkel affære..

Bare noen vennligsinnede tips fra min side.

Lenke til kommentar

NAV er generelt sett lite glad i personer som søker om å få dekket husleie for å bo hjemme. Her finnes det som oftest ikke noe reelt leieforhold, og leieavtalene settes opp bare for å få (mer) støtte fra NAV. Her avslås det over en lav sko, alternativt har kommunen en (lav) makssats for slike leieforhold.

På samme måte er NAV lite glad i personer som ber om støtte til å flytte ut hjemmefra, enten for å søke lykken eller fordi de har lyst. Det skjer, men hovedsakelig i tilfeller der man kan vise til at flytting klart vil bedre muligheten for arbeid/selvforsørgelse.

Lenke til kommentar

Når flere i posten påpeker hvor de misforstod deg hen, og du velger å legge det frem som at folk ikke gidder/kan lese. Slike holdninger kommer du ikke langt med i arbeidslivet generelt, og hvert fall ikke ute på et anlegg blant 'gutta'. For er det en ting vi ikke gidder så er det sutrete unger som skal kverulere og være nedlatende mot andre.

Har selv endt opp ved et tilfelle og stoppe arbeidet og bedt en fersk anleggsarbeider om å pakke baggen, sjekke ut fra hotellet også satt han på toget hjem da jeg ikke orket mer av hans sitt behov for å kverulere på den minste ting jeg påpekte.

Har du hatt 2 år på nakken på anlegg og ikke avsluttet dine tidligere arbeidsforhold ved å få sparken fordi du utviste slike holdninger eller rett og slett var ubrukelig så er det ingen problemer å få seg jobb på anlegg. Norge har et stort mangel på Norske arbeidstakere, så kan du få attester fra dine tidligere arbeidsgivere og få de til å være refanser er det å skaffe seg jobb på anlegg en enkel affære..

Har ikke fått sparken slutta selv. Men ja skjønner jeg har gjort feil med å ikke utdype meg nok, beklager for det. Skjønner da jeg har lest over mine egne innlegg nå i ettertid at det er jeg som har rota det til når jeg har glemt å skrive ting fullt ut!

Takk for all hjelp jeg får av dere! :)

Lenke til kommentar

NAV er generelt sett lite glad i personer som søker om å få dekket husleie for å bo hjemme. Her finnes det som oftest ikke noe reelt leieforhold, og leieavtalene settes opp bare for å få (mer) støtte fra NAV. Her avslås det over en lav sko, alternativt har kommunen en (lav) makssats for slike leieforhold.

På samme måte er NAV lite glad i personer som ber om støtte til å flytte ut hjemmefra, enten for å søke lykken eller fordi de har lyst. Det skjer, men hovedsakelig i tilfeller der man kan vise til at flytting klart vil bedre muligheten for arbeid/selvforsørgelse.

Altså, jeg prøver IKKE å utnytte NAV. Har gått i noen månender (fra mai i år) uten å gått på NAV. For meg er NAV siste utvei, og det er så vidt litt støtte man får spesielt i min situasjon.

Vet ikke hvordan dere har forstått meg, skjønner jeg har vært for dårlig med å skrive innleggene mine, så dere har ikke fått med viktig info og misforstått meg.

Saken er at jeg tenkte å se her om noen hadde greie på det, er ikke sånn pr dags dato at jeg MÅ flytte ut for meg selv for å bo i samme by.

Dette var snakk om å søke støtte om jeg flytta langt hjemme ifra med tanke på å få jobb/læreplass i annen by (2 timer unna ca hvor jeg bor nå). Hadde jeg hatt mulighet til å få jobb i anleggsbransjen her hvor jeg bor nå hadde det jo ikke vært snakk om å flytte for meg selv (om jeg ikke kunne betalt for det med lønna fra jobben!)

Dette var ett alternativ for å se om jeg kunne skaffe meg jobb innen anleggsbransjen og jeg da måtte flytte. Jeg søker flere ulike stillinger hvor jeg bor nå og omegn. Som dere har nevnt før så prøver jeg ikke å være kresen på jobber. Jeg har søkt på jobber som ikke tilhører mitt yrke.

Det problemet med å søke andre jobber enn det som er "mitt yrke" er at jeg er lite kvalifisert med tanke på erfaring/kurs og lignende. Vet at man må starte en plass, men er jo klart vanskeligere når man er ny og ikke har erfaring.

Har dere tips til meg med hvilke jobber jeg kan påta meg? Har allerede søkt på en del anleggsjobber, stilling hvor man kjører bil med klasse b (om finner mange sånne stillinger som er i nord norge når jeg bor på sørlandet, og jeg er IKKE vanskelig når jeg sier det er uaktuelt, og det må dere forstå!!). Har også prøvd andre stillinger. Butikkstillinger/bensinstasjon er jo ikke vits å nevne, fordi det er jo allmannskunnskap at man kan søke der.

Setter pris på alle innspill, og beklager igjen at JEG rota til innleggene mine! :)

EDIT: glemte å skrive kompetansen min, nevnte noe i noen tidligere innlegg, men legger det inn her også.

-Jeg har billappen (klasse b)

Kompetansebevis på:

- Gravemaskin

- Hjullaster

- Dumper

- Arbeidsvarslings kurs 1 (arbeid ved vei)

- Motorsagkurs

Arbeidserfaring:

- Har jobba som skytebas assistent da jeg gikk skole, nesten 1 år

- Kjørt gravemaskin ei lita stund for ett firma (knusing, riving og gjenvinning, mye hus og betong konstruksjoner)

- Var i lære første året i fjell og bergverksfaget (boring og sprenging, derfor jeg leter etter nytt firma for å fullføre læretiden og få fagbrev og skytepapirer)

Jeg har vært med ett par uker med onkelen min som driver snekkerfirma, men han har så mye polakker osv, så ikke mer jobb til meg enn det var.

(Her har jeg jo gått ut ifra mitt eget yrke for å få jobb, og snekkring intresserer meg lite, men prøvde det for å tjene penger..)

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar

Har ikke fått sparken slutta selv. Men ja skjønner jeg har gjort feil med å ikke utdype meg nok, beklager for det. Skjønner da jeg har lest over mine egne innlegg nå i ettertid at det er jeg som har rota det til når jeg har glemt å skrive ting fullt ut!

Takk for all hjelp jeg får av dere! :)

Det er bra at du innser at du selv er skyld i alle misforståelsene. Du har ved flere anledninger kalt meg dum og bedt meg holde kjeft. Jeg var kanskje ikke så dum allikevel da? Til og med mine egne barn har aldri brukt slike ord mot meg.

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...