Gå til innhold

Få NAV til å dekke leie

Kampsport

Anbefalte innlegg

Unnskyld om jeg er frekk, men blir så oppgitt når folk ikke greier å lese tittelen og tråden (tidligere poster) før de kommenterer.

Du er ikke bare frekk, men utilsnakkelig også. Du sitter på ræva (unnskyld uttrykket) og forventer at NAV skal sponse deg og at du skal få en gullkantet jobb rett i fanget, uten at du har utdannelse og noen som helst arbeidserfaring fra tidligere.

Har gått 3 av 4 år av utdannelsen min og har du sett CVen min kanskje? du har ikke PEILING på hva du snakker om så hold kjeft.

Du er 19 og har gjort tre år av utdannelsen din. Det må bety at du ikke har skolegang utover ungdomsskolen. Er du lærling i en bedrift?

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo upraktisk i og med at de færreste fullfører videregående utdannelse før året de fyller 19.

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Barnelova

Jeg har fullført VGS, og første året i lære, så mangler 1 år i lære før fagprøven..

Lenke til kommentar

Unnskyld om jeg er frekk, men blir så oppgitt når folk ikke greier å lese tittelen og tråden (tidligere poster) før de kommenterer.

Du er ikke bare frekk, men utilsnakkelig også. Du sitter på ræva (unnskyld uttrykket) og forventer at NAV skal sponse deg og at du skal få en gullkantet jobb rett i fanget, uten at du har utdannelse og noen som helst arbeidserfaring fra tidligere.

Har gått 3 av 4 år av utdannelsen min og har du sett CVen min kanskje? du har ikke PEILING på hva du snakker om så hold kjeft.

Du er 19 og har gjort tre år av utdannelsen din. Det må bety at du ikke har skolegang utover ungdomsskolen.

???????

Lenke til kommentar

Helt tullete å kreve husleie av deg når du ikke har inntekt til det. Det å få NAV til å dekke dette lukter litt svindel.

??? Mener du når jeg spør om NAV kan dekke husleia inntil jeg får nok til å betale det selv i dette tilfelle er svindel..?

Jeg mener at det er sykt at du skal betale husleie når du ikke har inntekt til det. Eneste grunnen til at man betaler husleie hjemme er fordi det er urimelig at man skal sitte med en ordentlig inntekt og slippe å betale for å bo der.

Sier ikke at det er svindel, men det er det dette ser ut som.

Lenke til kommentar

Ja, men må vel gjøre noe jeg kan trives med kanskje?

Nei, strengt tatt ikke. Du trenger penger, er 19 år og har ikke jobb. Da har du ikke råd til å være kravstor. Finn deg en jobb du ikke trives med så du har råd til å leve, heller enn å snylte på andre fordi du er for fin på det til å da deg en jobb du ikke liker. Så bytter du jobb når det dukker opp noe.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, men må vel gjøre noe jeg kan trives med kanskje?

Nei, strengt tatt ikke. Du trenger penger, er 19 år og har ikke jobb. Da har du ikke råd til å være kravstor. Finn deg en jobb du ikke trives med så du har råd til å leve, heller enn å snylte på andre fordi du er for fin på det til å da deg en jobb du ikke liker. Så bytter du jobb når det dukker opp noe.

Ikke det jeg mener. Vet jeg ikke kan velge og vrake blant jobber, spesielt ikke med så liten erfaring på arbeidsmarkedet. Jeg har søker på MANGE jobber, men de fleste har det så vidt de greier seg og kan derfor ikke ansette folk. Men gir ikke opp.

Lenke til kommentar

Helt tullete å kreve husleie av deg når du ikke har inntekt til det. Det å få NAV til å dekke dette lukter litt svindel.

??? Mener du når jeg spør om NAV kan dekke husleia inntil jeg får nok til å betale det selv i dette tilfelle er svindel..?

Jeg mener at det er sykt at du skal betale husleie når du ikke har inntekt til det. Eneste grunnen til at man betaler husleie hjemme er fordi det er urimelig at man skal sitte med en ordentlig inntekt og slippe å betale for å bo der.

Skjønner fremdeles ikke helt, du mener at JEG prøver å SVINDLE nav?

Nei, men må jo betale, min far vil og kan ikke sitte å betale for meg lengre, da jeg er myndig.

Lenke til kommentar

Hvis en lærling mangler 1 år av sin utdanning fram til kompetanse som fagarbeider, da vil det selvfølgelig være samfunnsmessig ulønnsomt om utdanningen ikke blir fullført, tatt i betraktning av hva en slik utdanning allerede har kostet.

Kjenner ikke dagens regler i detalj men tviler på at det finnes regler som gir noen konkret beskrivelse av hva en hjemmeboende 19 åring kan få som støtte til bolig. Slik støtte gis nok sannsynligvis bare ut i fra en vurdering av hele familieøkonomien. Dette vil sansynligvis variere fra NAV kontor til NAV kontor fordi reglene ikke er entydige og klare. (Det er også meningen at de skal være "uklare" slik at de gir rom for et "forvaltningsmessig skjønn".)

Er ikke oppdatert på regelområdet i det hele tatt, men tidligere så var det slik at man kunne melde seg arbeidsledig og så søke seg inn på et "arbeidsmarkedskurs". Da fikk man ikke "støtte til husleie" men der i mot en form for "lønn" (kurspenger).

Kursene ser ut til å finnes fremdeles men om det betales kurspenger, det vet jeg ikke.

https://www.nav.no/no/Lokalt/Telemark/Kurs/Kurstilbud+for+arbeidss%C3%B8kere+i+Telemark+%28AMO%29.370824.cms

Opplæringskontorene og NAV har en hel del politisk og adminstrativt press på seg for å sørge for at de som gjennomgår fagopplæring kommer i land med sin fagutdanning, slik at det i framtiden kan finnes noen til å forsørge jurister og andre ikke produktive samfunnsborgere. Det å hjelpe de som er under fagopplæring i land med avsluttet fagopplæring har således en sammfunnspolitisk og samfunnsøkonomisk prioritet.

Det kan således være meget lurt å synes best mulig i statistikken for en høyt prioritert gruppe.

Det første man bør gjøre er å gå ned på NAV og melde seg arbeidsledig slik at man blir til "statistikk" og "prioritet i møteprotokoll" hos NAV.

Man kan så, hvis man vil søke på et arbeidsmarkedskurs, hvis disse er med kurspenger. Da blir det ikke huslele men kurspenger, men virkningen er vel stort sett den samme.

Det neste man bør gjøre det er å oppsøke Fylkeskommunenes opplæringskontor og gi beskjed om at man er i gang med en fagopplæring, og man mangler ett år på gjennomføring.

Det neste man bør gjøre det er å kontakte industriens opplæringskontor for det aktuelle distrikt eller fylke. Hvem dette er kan variere litt fra fag til fag og fylke til fylke. Fylketsopplæringskontor vil vite det.

Da har man meldt seg inn i et system for oppfølging som ut i fra en masjonaløkonomisk målsetting har det som sin høyt prioriterte oppgave å sørge for at de som er under fagopplæring får fullført sin utdanning.

Det er ikke svindel, det er bare det man kaller for sunn fornuft.

Lenke til kommentar

Nei, men må jo betale, min far vil og kan ikke sitte å betale for meg lengre, da jeg er myndig.

Som sagt, jeg sier ikke at det ER svindel, men det SER ut som svindel når man ber om penger fra NAV som skal gå rett til et familiemedlem.

Hans strømregning øker når du bor der, men det kan umulig være en stor ekstrakostnad.

Edit: mulig at husleie inkluderer mat og diverse. Jeg har ingen erfaring med å bo hjemme og betale for det etter man er myndig.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg sier ikke at det ER svindel, men det SER ut som svindel når man ber om penger fra NAV som skal gå rett til et familiemedlem.

Hans strømregning øker når du bor der, men det kan umulig være en stor ekstrakostnad.

Edit: mulig at husleie inkluderer mat og diverse. Jeg har ingen erfaring med å bo hjemme og betale for det etter man er myndig.

Snakker jo ikke om når jeg bor hjemme, snakker om HVIS jeg flytter for meg selv (flytter 2 timer vekk hvor jeg bor nå får å få jobb/læreplass) har ikke noe å gjøre med å bo hjemme...

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg skrive "leiekontrakt?" Holder det at min far skrivet x antall i leie og skriver under?

Jeg kunne jo bare sagt på NAV jeg er hjemløs, at fattern kasta meg ut? Hmm..eller?

Snakker jo ikke om når jeg bor hjemme, snakker om HVIS jeg flytter for meg selv (flytter 2 timer vekk hvor jeg bor nå får å få jobb/læreplass) har ikke noe å gjøre med å bo hjemme...

:w00t:

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg skrive "leiekontrakt?" Holder det at min far skrivet x antall i leie og skriver under?

Jeg kunne jo bare sagt på NAV jeg er hjemløs, at fattern kasta meg ut? Hmm..eller?

:w00t:

? :p

Lenke til kommentar

Hvis du hadde skrevet dette i klartekst i ditt første innlegg, ville ikke alle disse misforståelsene oppstått. Ta lærdom av dette til en annen gang, og uttrykk deg presis.

Jeg håper det ordner seg for deg :).

Lenke til kommentar

Hvis du hadde skrevet dette i klartekst i ditt første innlegg, ville ikke alle disse misforståelsene oppstått. Ta lærdom av dette til en annen gang, og uttrykk deg presis.

Ikke mi feil du ikke leser første innlegget:

"Jeg er 19 år gammel, har ikke jobb akkurat nå og ingen inntekt. Får ikke noe foreløpig støtte av NAV. Søker jobb men ingen ansetter i bransjen min.

Jeg bor fremdeles hjemme med min far og bror. Hva har jeg KRAV på å få? Betaler 2500,- hjemme og har faste utgifter som 2500,- hjemme og linser og diverse saker.

Hvordan er det å få NAV til å dekke leie? Hadde vært best å bo for meg selv. Kan kanskje være jeg får jobb om jeg flytter vekk, men leieprisene er så dyre og jeg har ikke kapital til å flytte for meg selv enda, derfor lurte jeg på om det er mulig å få NAV til å dekke dette?"

Lenke til kommentar

"Jeg er 19 år gammel, har ikke jobb akkurat nå og ingen inntekt. Får ikke noe foreløpig støtte av NAV. Søker jobb men ingen ansetter i bransjen min.

Jeg bor fremdeles hjemme med min far og bror. Hva har jeg KRAV på å få? Betaler 2500,- hjemme og har faste utgifter som 2500,- hjemme og linser og diverse saker.

Hvordan er det å få NAV til å dekke leie? Hadde vært best å bo for meg selv. Kan kanskje være jeg får jobb om jeg flytter vekk, men leieprisene er så dyre og jeg har ikke kapital til å flytte for meg selv enda, derfor lurte jeg på om det er mulig å få NAV til å dekke dette?"

Joda, jeg har lest alt du har skrevet. Men som du ser, har vel ingen forstått hva du egentlig mente.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har lest alt du har skrevet. Men som du ser, har vel ingen forstått hva du egentlig mente.

Det er vel ikke mi feil :p

Lenke til kommentar

Og så det som saken kanskje handler om:

"Snakker jo ikke om når jeg bor hjemme, snakker om HVIS jeg flytter for meg selv (flytter 2 timer vekk hvor jeg bor nå får å få jobb/læreplass) har ikke noe å gjøre med å bo hjemme..."

Da blir situasjonen en annen. Med en lærlingelønn og en husleie og ender som ikke strekker til, da kan man ha mulighet for et boligtilskudd og/eller sosialstønad, forutsatt at man har tilstrekkelig liten inntekt i forhold til leveomkostnadene.

En annen side ved saken det er vel at man kan risikere at NAV på et tidspunkt ønsker beløpet tilbakebetalt enten fra den som mottok støtten eller fra foreldre.

Da blir det vel denne loven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-12-18-131

Og/eller denne loven:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-08-24-64

Når det gjelder bostøtte så tror jeg ikke det er vanlig å kreve noe av denne tilbakebetalt, slik som lovteksten kan tyde på. Et er bare aktuelt hvis man har mottatt støtten på feil vilkår, tror jeg. For sosialstøtte, så er det vel sånn ymse.

Kjenner ikke noe særlig til bostøtteordningen, men tror det er dette skjemaet:

http://nedlasting.husbanken.no/Filer/9s01.pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...