Gå til innhold

Få NAV til å dekke leie

Kampsport

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Få deg en jobb utenfor din bransje? Du er 19, ikke 50.

Vel, glemte å legge det inn, bransjen min er innen for anlegg. Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Hadde kunne søkt på flere om jeg hadde hatt mer erfaring. De fleste stillingene jeg kan påta meg er de jeg mangler erfaring i.

Har kanskje mulighet for å få læreplass (siste året jeg har igjen) hos en bedrift, men da må jeg flytte...

Hva så? Det er mange som har flyttet/flytter både når de er under utdannelse og i arbeidssituasjoner. Hva er det som hindrer deg?

Lenke til kommentar

Få deg en jobb utenfor din bransje? Du er 19, ikke 50.

Vel, glemte å legge det inn, bransjen min er innen for anlegg. Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Hadde kunne søkt på flere om jeg hadde hatt mer erfaring. De fleste stillingene jeg kan påta meg er de jeg mangler erfaring i.

Har kanskje mulighet for å få læreplass (siste året jeg har igjen) hos en bedrift, men da må jeg flytte...

Hva så? Det er mange som har flyttet/flytter både når de er under utdannelse og i arbeidssituasjoner. Hva er det som hindrer deg?

Seriøst..?

Lenke til kommentar

Ikke hvis alternativet er konkurs.

Hvorfor skulle alternativet være konkurs?

? Tråden handler jo om at du skal NAVe uten grunn.

Uten grunn ? hvorfor er det uten grunn? Har enda ikke mottatt ei jævla krone fra NAV, selv om jeg er arbeidsledig, og ikke finner meg jobb, hvordan er det å nave uten grunn, tror du ikke har fulgt med her.

Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skreiv?

Leiter jo etter jobb men ingen ansetter jo!!! Helger og kveld? Bedre med 100% stilling inntil jeg finner en ny læreplass...

Ja, jeg leser.

Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Og du skriver ikke noe annet enn at du søker på spesielle jobber som er relevante for deg.

Så jeg kan gjenta: Skru ned kravene så du får penger inn.

Ja, men må vel gjøre noe jeg kan trives med kanskje?

Ja, skal du være så kresen og bare komme med innvendinger, kan du bli sittende og sutre. Det er opp til deg selv hva du velger.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke trenger senke krav, at du ikke trenger det, men motta penger gratis fra samfunnet vil du.

Det vil jeg si er unødvendig i høy grad. NAVing er en uting.

Ja, NAV er siste utvei. Har vel ikke sagt jeg ikke trenger å senke kravene mine? Men må jo jobbe med noe kan gjøre, ikke greit å hate jobben du skal gå på 5 dager i uka...

Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skreiv?

Leiter jo etter jobb men ingen ansetter jo!!! Helger og kveld? Bedre med 100% stilling inntil jeg finner en ny læreplass...

Ja, jeg leser.

Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Og du skriver ikke noe annet enn at du søker på spesielle jobber som er relevante for deg.

Så jeg kan gjenta: Skru ned kravene så du får penger inn.

Ja, men må vel gjøre noe jeg kan trives med kanskje?

Ja, skal du være så kresen og bare komme med innvendinger, kan du bli sittende og sutre. Det er opp til deg selv hva du velger.

Unnskyld meg, men er du dum?

Hva heter tittelen på tråden kanskje?

SE TITTELEN PÅ TRÅDEN OG LES FØR DU KOMMENTERER!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Du sier du ikke trenger senke krav, at du ikke trenger det, men motta penger gratis fra samfunnet vil du.

Ja, NAV er siste utvei. Har vel ikke sagt jeg ikke trenger å senke kravene mine? Men må jo jobbe med noe kan gjøre, ikke greit å hate jobben du skal gå på 5 dager i uka...

Du skal jo ikke gjøre det resten av livet, du kan jo ikke vite at det suger uten å prøve.

Virker som du har bestemt deg uansett, da ikke noe går inn her. Lykke til.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Du skal jo ikke gjøre det resten av livet, du kan jo ikke vite at det suger uten å prøve.

Kan dere PLEASE lese før dere kommenterer?

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig å få nav til å dekke leie, men det tar som regel tid. Hvis målet ditt er å bli fortalt hvordan du skal nave, så spør du nok på feil plass.

Det enkleste er som regel å finne deg en jobb. (uavhengig av om det er å tømme septiktanker, eller å sitte i kassen på rema) søk på det du kvalifiserer deg til, ikke bare det som du tror er noe du kan komme til å trives i. Jeg har jobbet i flere jobber som jeg ikke akkurat trivdes i og hvis du skal få hjelp med å slippe å ta en "kjedelig" jobb for å nave, så blir de fleste ganske negative til å hjelpe deg.

Enkelt svar: Vil du ut "fort" skaff deg en jobb (nei, jeg bryr meg ikke om hva du "forventer" av en jobb og nei, jeg bryr meg ikke at den er "kjedelig" og nei, det er ikke ett krav om at man skal trives på jobb. Det er en fordel ja, men hvis valget er mellom nav og å vantrives på en jobb. Så burde man faktisk velge sistnevnte.

Hvis du har noen måneder på deg til å jobbe deg igjennom NAV kverna, værsågod. Kjenner flere som har ventet i månedsvis på å få penger fra nav.

Lenke til kommentar

Unnskyld om jeg er frekk, men blir så oppgitt når folk ikke greier å lese tittelen og tråden (tidligere poster) før de kommenterer.

Du er ikke bare frekk, men utilsnakkelig også. Du sitter på ræva (unnskyld uttrykket) og forventer at NAV skal sponse deg og at du skal få en gullkantet jobb rett i fanget, uten at du har utdannelse og noen som helst arbeidserfaring fra tidligere.

Endret av Hermosa
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du er 19 og fremdeles under videregående opplæring har foreldrene dine forsørgerplikt overfor deg.

Hva er videregående opplæring? Er det ikke vanlig å være ferdig med videregående (tidligere gymnas) når man er ca.18 år? Kan man kontinuere i X antall år hvis man ikke er fornøyd med sluttkarakterene, og på den måten presse foreldrene til å forsørge seg?

Lenke til kommentar

Det er jo upraktisk i og med at de færreste fullfører videregående før året de fyller 19.

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.

Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.

Barnelova

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja, det er mulig å få nav til å dekke leie, men det tar som regel tid. Hvis målet ditt er å bli fortalt hvordan du skal nave, så spør du nok på feil plass.

Det enkleste er som regel å finne deg en jobb. (uavhengig av om det er å tømme septiktanker, eller å sitte i kassen på rema) søk på det du kvalifiserer deg til, ikke bare det som du tror er noe du kan komme til å trives i. Jeg har jobbet i flere jobber som jeg ikke akkurat trivdes i og hvis du skal få hjelp med å slippe å ta en "kjedelig" jobb for å nave, så blir de fleste ganske negative til å hjelpe deg.

Enkelt svar: Vil du ut "fort" skaff deg en jobb (nei, jeg bryr meg ikke om hva du "forventer" av en jobb og nei, jeg bryr meg ikke at den er "kjedelig" og nei, det er ikke ett krav om at man skal trives på jobb. Det er en fordel ja, men hvis valget er mellom nav og å vantrives på en jobb. Så burde man faktisk velge sistnevnte.

Hvis du har noen måneder på deg til å jobbe deg igjennom NAV kverna, værsågod. Kjenner flere som har ventet i månedsvis på å få penger fra nav.

Takk, endelig en BRUKBAR kommentar med litt dybde og argumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...