Gå til innhold

Få NAV til å dekke leie

Kampsport

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 19 år gammel, har ikke jobb akkurat nå og ingen inntekt. Får ikke noe foreløpig støtte av NAV. Søker jobb men ingen ansetter i bransjen min.

Jeg bor fremdeles hjemme med min far og bror. Hva har jeg KRAV på å få? Betaler 2500,- hjemme og har faste utgifter som 2500,- hjemme og linser og diverse saker.

Hvordan er det å få NAV til å dekke leie? Hadde vært best å bo for meg selv. Kan kanskje være jeg får jobb om jeg flytter vekk, men leieprisene er så dyre og jeg har ikke kapital til å flytte for meg selv enda, derfor lurte jeg på om det er mulig å få NAV til å dekke dette? Har hørt i andre sammenhenger at de dekker foreksempel kurs og noen førerkort hvis man er GARANTERT jobb etterpå. (blitt strengere med førekort de siste årene har jeg hørt).

Takker for svar, og om dere eventuelt har spørsmål er det bare å poste, så svarer jeg så fort jeg ser dem!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har man vel egentlig ikke krav på så mye dersom man ikke har hatt jobb tidligere, OG bor hjemme hos foreldre. Man er foreldres bekymring og ansvar frem til man flytter hjemmefra, slik har jeg forstått samfunnet ihvertfall.

At NAV skulle finne på å betale eventuell bostøtte/husleie til familiemedlemmer håper jeg seriøst ikke er mulig i denne velferdsstaten.

Hvilken bransje er din bransje?

Førerkort dekt av staten er vel omtrent like vanlig som å ri på enhjøringer for tiden... Arbeidsgiver kan dekke kostnaden, men det er ganske sjelden det også. Studer mer, gå på skole, ta studielån. Da kommer du deg vekk hjemmefra, og du får mer kompetanse

Lenke til kommentar

Med mindre reglene har blitt forandret så kan du få dekket husleie (husker ikke maks beløp). Og hvis du kan dokumentere at du må betale for å bo hos foreldrene dine kan du få dekket det også (inntil et visst beløp). Men ikke regn med at NAV vil fortelle deg dette. Du må spørre helt spesifikt. Og det kan hende de vil vri seg unna.

Det var ikke mye man fikk da jeg gikk på NAV (sosialstønad). Jeg tror det var 3500,- pluss strøm eller 4000,- inkl. strøm.

NAV har også diverse ordninger for å hjelpe med bolig hvis du finner jobb et annet sted.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har man vel egentlig ikke krav på så mye dersom man ikke har hatt jobb tidligere, OG bor hjemme hos foreldre. Man er foreldres bekymring og ansvar frem til man flytter hjemmefra, slik har jeg forstått samfunnet ihvertfall.

At NAV skulle finne på å betale eventuell bostøtte/husleie til familiemedlemmer håper jeg seriøst ikke er mulig i denne velferdsstaten.

Hvilken bransje er din bransje?

Førerkort dekt av staten er vel omtrent like vanlig som å ri på enhjøringer for tiden... Arbeidsgiver kan dekke kostnaden, men det er ganske sjelden det også. Studer mer, gå på skole, ta studielån. Da kommer du deg vekk hjemmefra, og du får mer kompetanse

Altså jeg er 19, så er jo myndig. Bor også bare hos min far, ikke begge foreldrene mine.

Og jeg har hatt flere jobber før, men har allikevel ikke tjent 1,5G som er kravet på dagpenger.

Lenke til kommentar

Få deg en jobb utenfor din bransje? Du er 19, ikke 50.

Vel, glemte å legge det inn, bransjen min er innen for anlegg. Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Hadde kunne søkt på flere om jeg hadde hatt mer erfaring. De fleste stillingene jeg kan påta meg er de jeg mangler erfaring i.

Har kanskje mulighet for å få læreplass (siste året jeg har igjen) hos en bedrift, men da må jeg flytte...

Endret av Kampsport
Lenke til kommentar

Nav kan kanskje få deg ut på en praksisplass eller ordne med lønnstilskudd eller noe. Men du må høre med NAV. De kan mest sansynlig gi bedre svar enn her på forumet.

Syntes det er så mange på NAV som er ubrukelige, du må jo kunne vite kravene dine og det meste på forhånd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal få støtte til leie hos foreldrene dine så må dere skrive en leiekontrakt som du kan vise. Hvis du skal få støtte til å bo et annet sted så må du være hjemløs. Da må du bli kastet ut hjemme ifra.

Hvordan skal jeg skrive "leiekontrakt?" Holder det at min far skrivet x antall i leie og skriver under?

Jeg kunne jo bare sagt på NAV jeg er hjemløs, at fattern kasta meg ut? Hmm..eller?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan opplegget ditt er, du bor hjemme, er ikke ferdig med utdanningen pga. mangler lærlingplass?

Vanlige jobber for 19åringer er uaktuelt hvorfor i mellomtiden?

Opplegget mitt? Arbeidssøker vel!

Ja må gå ferdig læretid før jeg kan ta fagbrevet vel...hva skjønner du ikke??

Lenke til kommentar

Hvis du skal få støtte til leie hos foreldrene dine så må dere skrive en leiekontrakt som du kan vise. Hvis du skal få støtte til å bo et annet sted så må du være hjemløs. Da må du bli kastet ut hjemme ifra.

Hvordan skal jeg skrive "leiekontrakt?" Holder det at min far skrivet x antall i leie og skriver under?

Jeg kunne jo bare sagt på NAV jeg er hjemløs, at fattern kasta meg ut? Hmm..eller?

Ja, tror det holder med en enkel leiekontrakt som dere skriver under på begge to. Beløpet må jo være realistisk da. Tror ikke det er noe lurt å prøve å øke det for å få mest mulig stønad. Hva som bør være med i leiekontrakten husker jeg ikke, men google litt så finner du ut av det.

Går helt sikkert an å prøve å si at du er kastet ut, men anbefaler ikke å være for utspekulert.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan opplegget ditt er, du bor hjemme, er ikke ferdig med utdanningen pga. mangler lærlingplass?

Så du søker lærligplass? Har du snakket med NAV om hjelp til å skaffe lærlingplass?

Hva jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke skaffer deg en annen jobb inntil du får lærlingplass, klarer fint en deltidsjobb feks i helger eller kveld. Kjenner flere som har hatt dette pga lav lærlinglønn, er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Så du søker lærligplass? Har du snakket med NAV om hjelp til å skaffe lærlingplass?

Hva jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke skaffer deg en annen jobb inntil du får lærlingplass, klarer fint en deltidsjobb feks i helger eller kveld. Kjenner flere som har hatt dette pga lav lærlinglønn, er ikke noe problem.

Leste du hva jeg skreiv?

Leiter jo etter jobb men ingen ansetter jo!!! Helger og kveld? Bedre med 100% stilling inntil jeg finner en ny læreplass...

Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skreiv?

Leiter jo etter jobb men ingen ansetter jo!!! Helger og kveld? Bedre med 100% stilling inntil jeg finner en ny læreplass...

Ja, jeg leser.

Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Hadde kunne søkt på flere om jeg hadde hatt mer erfaring. De fleste stillingene jeg kan påta meg er de jeg mangler erfaring i.

Og du skriver ikke noe annet enn at du søker på spesielle jobber som er relevante for deg.

Så jeg kan gjenta: Skru ned kravene så du får penger inn.

Lenke til kommentar

Leste du hva jeg skreiv?

Ja, jeg leser.

Har søkt på flere forskjellige ting. Søkt og ser/sett etter anleggsmaskinfører stillinger og kjøring (med billappen).

Og du skriver ikke noe annet enn at du søker på spesielle jobber som er relevante for deg.

Så jeg kan gjenta: Skru ned kravene så du får penger inn.

Ja, men må vel gjøre noe jeg kan trives med kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...