Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nektes å hente min egen pakke selv med gyldig ID

Michael Scofield

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det finnes en offentlig oversikt over hva som er gyldig legitimasjon i Norge?

Posten nekter meg å hente to pakker. Grunnen er at jeg har mistet førerkortet, og fått nytt bankkort uten bilde. Har derfor kun Forsvarets ID-Kort.

Dette er dog gyldig som legitimasjon og godtas hos både Vinmonopolet, Statens Vegvesen og Nordea.

Har Posten lov til dette? Pakkene er jo mine, og jeg fremviser gyldig ID. Kortet går ut i 2030.

Ref:

http://www.nordea.no/privat/bli+kunde/etablering+av+kundeforhold+-+gyldig+legitimasjon/1683382.html

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Akseptabel+legitimasjon

http://www.id-hund.no/hva-er-gyldig-legitimasjon-4/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge Posten:

Dokumenter som er godkjent som legitimasjon:
• Postens ID-kort
(Produseres ikke etter 1.4.2010)
• Norsk bankkort med legitimasjonsdel (bilde m.m.)
• Norsk førerkort utstedt fra og med 01.01.1998
• Norsk pass
• Norsk utlendingspass og reisebevis
• Utenlandske pass
• Europeiske identitetskort (Identity Card)
- Dette er nasjonale id-kort som en del
europeiske land har. De er gyldig legitimasjon i
EU og Schengenlandene (bl a Norge).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Id-kortet du får utdelt er regnet som gyldig legitimasjon, problemet er vell at det er ikke så mangen som vet det.

Uansett, fant en liste over det dem regner som gyldig legitimasjon på posten sine sider, så får du se selv hva du har.

Dokumenter som er godkjent som legitimasjon:

• Postens ID-kort
(Produseres ikke etter 1.4.2010)
• Norsk bankkort med legitimasjonsdel (bilde m.m.)
• Norsk førerkort utstedt fra og med 01.01.1998
• Norsk pass
• Norsk utlendingspass og reisebevis
• Utenlandske pass
• Europeiske identitetskort (Identity Card)
- Dette er nasjonale id-kort som en del
europeiske land har. De er gyldig legitimasjon i
EU og Schengenlandene (bl a Norge).

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/hente-eller-motta-brev-og-pakker

Trykk på legitimasjon og fullmakter på høyre side, fikk ikke lagt inn linken direkte.

Og ja, posten kan holde tilbake en pakke dersom det blir stilt krav til gyldig legitimasjon for å hente den.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, har sett denne listen. Men spørsmålet mitt er heller om det finnes en offentlig liste over hva som er gyldig legitimasjon i Norge.

Hvis Posten skal begynne å plukke ut og godta kun enkelte typer gyldig ID, så kan de jo, satt litt på spissen, velge å kun godta Postens ID-Kort for å selge flere av disse. (Hvis disse fortsatt ble utstedt.)

Har de lov til å beholde pakkene mine? Det er jo ikke Posten sine pakker.

Lenke til kommentar

Kan jo til sammenligning nevnes at Bring har lov til å gi samme type sendinger til naboen din hvis du ikke er hjemme. Uavhengig av hva slags type menneske naboen din er, eller om du kjenner han/hun. Naboen trenger kun å signere, og trenger ikke nødvendigvis å bo der så lenge har er der og åpner døra.

Endret av Michael Scofield
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet og da tar jeg forbehold om at jeg kan ta feil skal det som regnes som gyldig og almenn akseptert legitmasjon inneholde følgende

Bilde

Signatur

Fødsel og personnummer

Ett kontroll nummer

Være utstedt av en offentlig innstans/myndighet eller annet godkjente instanser (typ Bankkort)

Jeg vet at fødselsattest med attesterer som må ha gyldig legitimasjon kan bli godkjent.

Det er opptil posten å bestemme hva dem selv mener er bevis for at du er den du utgir deg for å vær. Om det hadde vært slik at noen andre kunne kommet å hentet pakken din og du måtte ha betalt for den hadde du nok blitt rimelig forbannet også. Når en pakke er levert til oppgitt adresse for levering er saken litt annerledes, med mindre det er rekomandert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Posten har vel kun lov til å gi ut pakker til den det er addresert til, med gyldig ID selfølgelig.

Hadde vært lite kult om enhver kunne komme å si at de var deg og hente ut pakkene dine, det går på sikkerheten.

Kjenner en fyr som står dørvakt på byen, arrangementer osv. Gjort det i "alle" år etter at han sluttet i militæret. Når folk fra militæret kom og han gjorde ID sjekk i inngangen svarte han konsekvent nei til alle med Forsvarets ID kort, så lenge det ikke var veldige tydelig at fyren hadde passert 40.

Dette siden han selv hadde vært i militæret en lang tid, og sett hvor lett det var for folk å få f.eks lagt på 2 år på fødselsdatoen osv...

Derfor svarte han nei til det uansett. (Ikke spør meg om hvordan, at dette aldri skjer eller lignende. Dette var det han sa til meg/oss. Jeg har ingenting med det å gjøre egentlig)

De fleste hadde alltid noe mer ID på seg, bank eller førerkort. De likte bare å vifte med Forsvarets ID-kort :tease:

Vet nå ikke om posten kjører noe lignende, men bare noe sånn i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg gikk rundt med passet mitt i et halvt år mens jeg var uten førerkort. Var eneste andre legitimasjonen jeg hadde. Du har kanskje ikke pass?

(Posten godtok rett nok ansattbeviset fra jobben min som legitimasjon da jeg skulle hente pakke, men det var ikke en pakke som normalt sett har krav til fremvising av legitimasjon.)

Lenke til kommentar

Kan jo til sammenligning nevnes at Bring har lov til å gi samme type sendinger til naboen din hvis du ikke er hjemme. Uavhengig av hva slags type menneske naboen din er, eller om du kjenner han/hun. Naboen trenger kun å signere, og trenger ikke nødvendigvis å bo der så lenge har er der og åpner døra.

Dette tror jeg er en sannhet med modifikasjoner. Da jeg jobbet i Bring i fjor var det ihvertfall vanlig praksis å ringe kunden først og spørre om det er greit. De gangene kunden ikke var tilgjengelig for å signere, kunne vi skrive opp hvem vi hadde ringt slik at vi hadde en person å referere til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen slik offentlig liste, nei. Dette er i utgangspunktet opp til den enkelte aktør selv å bestemme. Siden posten er offentlig eid er det jo mulig det er nettopp det offentlige som har fastsatt disse reglene selv, men da medhatten "eier av posten" på og ikke med hatten "lovgiver" eller lignende.

Det sagt skal det da ikke være nødvendig å vise legitimasjon for å hente ut vanlige pakker. I følge postens egne regler er det bare "For rekommanderte brev, sendinger med postoppkrav og verdisendinger" at det kreves legitimasjon. De har vel en viss skjønnsmessig adgang til å kreve at du legitimerer deg, i alle fall om det er tvil rundt hvem du er, men da trenger de ikke stille samme strenge krav til legitimasjonen som de gjør for rekommanderte sendinger mv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar det er snakk om en rekommandert sending.

Dette er en type tjeneste hvor Posten nærmest garanterer at rett mottaker får sendingen.

Dette er viktig, for eksempel i juridisk sammenheng, der man kan være pålagt å få dokumentert at en konkret mottaker faktisk har mottatt en forsendelse (typisk eksempel: nabovarsler i byggesaker).

Løsning: Skriv en fullmakt til en person med gyldig legitimasjon. :p

Nei, det holder ikke. For at du skal få en annen til å hente en rekommandert sending stilet til deg, så må vedkommende ha med din legitimasjon (eller attestert kopi av denne), pluss fullmakt, pluss egen legitimasjon.

Hvis Posten ikke godtar din ID, kanskje du kan bestille hjemmelevering?

Da slipper du kanskje å vise ID, siden du oppholder deg på riktig adresse?

Nei (igjen), kravene er strenge og Posten verken vil eller skal utlevere rekommanderte sendinger uten å dokumentere hvilken type (godkjent) legitimasjon som mottaker har legitimert seg med.

Som sagt skal ikke en mottaker som har mottatt en rekommandert sending senere kunne påstå at det ikke er tilfelle - da skal Posten kunne dokumentere sted og tid for utlevering, signering av mottaker og dokumentert godkjent identifikasjon.

...så til trådstarter: pass må bli tingen, eventuelt snakk med postkontoret og spør om de kan holde på forsendelsen litt til inntil du får ordnet deg godkjent legitimasjon.

Edit: men er det ikke en rekommandert sending så burde det holde med hentelapp/referansekode, jeg har ihvertfall aldri blitt bedt om å legitimere meg når jeg skal hente pakker som ikke er sendt rekommandert. Merk at mange "kina-pakker" (fra eBay, aliexpress, dx, etc) sendes som rekommandert, da gjelder de samme kravene til legitimasjon selv om det bare er snakk om en billig lydkabel el.l.

Endret av grenness
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste offentlige "godkjent legitimasjon"-listen er inntatt i hvitvaskingsforskriften § 4:

§ 5.Fysisk legitimasjon for fysiske personer

Gyldig legitimasjon for fysisk person er original av dokumenter som:

1. er utstedt av offentlig myndighet, eller av annet organ som har betryggende kontrollrutiner for dokumentutstedelse og dokumentene har et tilfredsstillende sikkerhetsnivå, og

2. inneholder fullt navn, navnetrekk, fotografi og fødselsnummer eller D-nummer.

For fysiske person som ikke har fått tildelt norsk fødselsnummer eller D-nummer, skal legitimasjonsdokumenter i tillegg til de kravene som følger av i første ledd inneholde fødselsdato, fødested, kjønn og statsborgerskap.

Dersom bekreftelse av en fysisk persons identitet skal skje på grunnlag av fysisk legitimasjon uten vedkommendes personlige fremmøte i tråd med hvitvaskingsloven § 7 fjerde ledd, kan bekreftet kopi av dokumenter som nevnt i første og annet ledd benyttes.

Krav om at fysisk legitimasjon for fysiske personer inneholder navnetrekk gjelder ikke for pass.

Legitimasjon som tilfredsstiller disse kravene vil vanligvis kunne tilfredsstille alle krav om legitimasjon unntatt der pass kreves spesifikt. Om Forsvarets ID-kort tilfredsstiller disse kravene vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: men er det ikke en rekommandert sending så burde det holde med hentelapp/referansekode, jeg har ihvertfall aldri blitt bedt om å legitimere meg når jeg skal hente pakker som ikke er sendt

Dette blir jeg hver gang. ID-bevis for pakker med hentekode, ingen ID for pakker uten (dvs. brev som var for store for postkassen). MEN, personer kan ta med seg min ID og ta ut pakken med hentekode, uten fullmakt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...