Gå til innhold

Overklokking av P4

Nemon

Anbefalte innlegg

Har en P4 2GHz NW som jeg tenkte jeg skulle prøve å klokke litt, men da er spørsmålet hvor høyt kan jeg trygt klokke den? Har godt med kjøling, Swiftech MCX4000B kjøler med 80mm Papst vifte+ rheostat. Noen som har klokket samme prosessor før, evt hvordan det best gjøres. Som dere sikkert skjønner så er jeg ikke akkurat hardcore "klokker", har bare prøvd et par ganger uten serlig resultater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multiplikatoren på Intels prosessorer har vært låst siden Pentium 2, så den kan du bare glemme. Hvis du ikke har en Engineering Sample da.

Har du god RAM, skal du klare 2.8 GHz uten problemer. Min 1.8 NW kjørte stabilt på 2.46 på et hovedkort med SiS 648 (ASUS P4S8X Deluxe) og TwinMOS PC2700 CL2.5 256 MB.

Mao, hvor langt du kan presse den avhenger også av RAM og Chipset.

Lenke til kommentar
Hvor høyt kan jeg da gå på busshastigheten, og hvor høyt kan jeg sette multiplikatoren? Er ikke ute etter å blodtrimme systemet, bare optimalisere litt.

Multiplieren kan du ikke stille på, det er det CPU'en din som bestemmer, etter hva den har blitt laget med. Din multiplier skal vel være 20 (rett meg hvis jeg tar feil). Bushastigheten kommer litt an på system fra system. Bare juster på CPU clock frequency du, helt til maskinen ikke vil mer. Hvis den begynner å få bluescreen etter en god del klokking eller rebooter, betyr det at den ikke klarer det. Da må du i BIOS å stille FSB ned med 1-2MHz om gangen f.eks. Hvis du har kommet til ett punkt der den ikke klarer mer, justerer du opp volten slik at du kan klokke mer. Hold deg under 1.7V!! Pass på tempen også når du klokker på CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...