Gå til innhold

Ekstra hardisk i Laptop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en sånn i min, men jeg valgte å gjøre det motsatt, altså å sette SSD i den vanlige brønnen og original disken i cd-rom brønnen ;)

Slettet selvfølgelig alle partisjoner på disken før jeg satte den inn, for å unngå at bios prøver å boote fra feil disk.

Fungerer fint :) eneste var at jeg måtte ta av faceplate/bezel og festet fra original DVD-brenner, og flytte dette over på adapteren.

Anbefaller også at du IKKE har den andre disken tilkoblet under installasjon av windows (om du skal ta en re-install), kan fort bli litt kluss med system filer osv..

Ellers fungerer det utmerket :)

Lenke til kommentar

Har prøvd å googlet og søkt på AHCI på dette forumet, men blir egentlig ganske forvirret.

Dette er hva jeg eventuelt hadde tenkt å gjøre:

* Installere en 128GB eller 256GB SSD (på eksisterende hardisk er nå 95GB i bruk, men det ligger en del bilder(30GB) etc som vil bli flyttet over til harddisk) internt i laptopen og flytte operativsystemet over dit.

* Kjøpe en slik hard drive Caddy og montere i DVD rommet og montere den orginale hardisken der for lagring av bilder, videoer osv

Før jeg eventuelt kjøper en SSD og en slik Caddy, må jeg jo finne ut om overflytting og montering er en overkommelig oppgave.

Jeg har laget en gjenopprettings USB flash enhet. Hvordan fungerer egentlig dette? Kan man bruke denne til å overføre Windows 8 til SSDen?

Må jeg inn og endre til AHCI i BIOS allerede ved oppstart av denne SSD?

Hvordan demonterer jeg DVDspilleren i laptopen for å gjøre plass til caddyen? Må jeg av med hele bakdekselet?

Hva annet er det jeg bør huske på?

Lenke til kommentar

Det optiske drevet er normalt kun festet med en skrue på undersiden. Løsne denne og dra drevet ut.

Maskinen står sannsynligvis i AHCI-modus fra før, men det kan være lurt å gå inn i BIOS å sjekke før du installerer Windows. AHCI skal velges før installasjon. Endrer du etter at Windows er installert, så vil ikke maskinen starte.

For å installere Windows er det to åpenbare muligheter. Inne på maskinen er det ofte et programvalg der du kan velge å lage gjennopprettingsmedium. Gjør du dette, så kan du bare skifte ut HDD med SSD og installere Windows fra gjennopprettingsmediet. Deretter setter du HDD i caddy.

Dersom du ikke har valg om å lage gjennopprettingsmedium, så er kloning av HDD til SSD det enkleste valget. Sett SSD i caddy og bruk et kloneprogram. Deretter tar du ut HDD og SSD, og bytter plass på disse. Det kan være lurt å starte maskinen kun med SSD for å se at kloningen har fungert.

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i BIOS og sjekka. Sto på AHCI der. Men er denne innstillingen på hovedkortet eller på selve harddisken? (slik at jeg må sjekke SSDen og før jeg installerer)

Når man bruker ett kloneprogram regner jeg med at alt som er på harddisken blir klonet over til den nye hardisken, med Windows, programmer og filer og alt, men hva skjer når man bruker en USB gjenopprettingstasjon?

Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i BIOS og sjekka. Sto på AHCI der. Men er denne innstillingen på hovedkortet eller på selve harddisken? (slik at jeg må sjekke SSDen og før jeg installerer)

Når man bruker ett kloneprogram regner jeg med at alt som er på harddisken blir klonet over til den nye hardisken, med Windows, programmer og filer og alt, men hva skjer når man bruker en USB gjenopprettingstasjon?

Instillingen ligger i BIOS (på hovedkortet). Du skal ikke gjøre noe på SSD'en. I ditt tilfelle er det "tut og kjør", siden BIOS allerede er satt til AHCI.

Ved kloning blir alt flyttet over, inklusive programmer og brukerfiler. Jeg har ikke brukt Windows 8.1 sin "gjenopprettingsstasjon", men jeg antar at den kun tar med operativsystemet.

Sjekk om du ikke har et program som lager gjenopprettingsmedium på maskinen. Da blir maskinen gjenopprettet til fabrikkinnstillinger, inklusive alle drivere.

Lenke til kommentar

Ta ut det optiske drevet som du allerede har i maskin. Mål tykkelsen, gjerne med et skyvelære eller annet presist måleutstyr. Trenger minimum millimeterpresisjon. Bestill en caddy i samme tykkelse, også en disk som passer til caddy.

Bestilte fra hddcaddy en gang etter en kjapp dialog for å finne frem til korrekt type. De kom frem til type X men da jeg fikk denne levert viste det seg at den jeg skulle ha var type Y som var noen millimeter tynnere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...