Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse i deltidssjobb

Lexo

Anbefalte innlegg

Hei! Litt usikker på hvordan jeg skal finne svar på dette, så jeg prøver meg her!

Jeg er for tiden 100% ansatt som lærling og jobber kun dagtid i denne jobben. Jeg begynte å jobbe i en butikk før jeg var ferdig på skolen og ønsket og beholde denne jobben da jeg ble lærling for å ha litt ekstra inntekt. I denne jobben har jeg skrevet under en avtale på 32 timer i måneden, men har siden september ikke jobbet alle disse timene da det har blitt for mye og har blitt enig med sjefen om å redusere disse timene.

Fikk i dag en telefon om at jeg kommer til å bli oppsagt fordi jeg ikke er fleksibel nok i denne jobben fordi jeg ikke kan jobbe dagtid (det står ingenting om at jeg må jobbe dagtid i avtalen jeg har skrevet under) og ikke jobber timene som står i kontrakten. Har sjefen lov til dette? Hva kan jeg gjøre? Vil jo gjerne ha den jobben, i og med at lærlinglønna ikke er all verden å skryte av...

Noen som har noe å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra et ideelt syn på hvilke juridiske prinsipper som gjelder i den virkelige verden så kan helt sikkert argumentere at man har inngått en ny muntlig arbeidsavtale om en redusert stilling. I praksis så er det vel langt fra sikkert at arbeidsgiver oppfattet dette som en ny avtale.

Hvis man har en avtale som sier 32 timer og man rent faktisk ikke kan jobbe 32 timer, så har arbeidsgiver sannsynligvis rett til å si opp ansettelsesforholdet. Kjenner ikke ti noen lovhjemmel som skulle kunne lede til noe krav om å videreføre en mindre stillingsbrøk.

Noe nytt krav om at man skal jobbe dagtid kan vel ikke arbeidsgiver sette fram noe krav om, men mindre det har oppstått endringer ifb med den daglige driften som gir et slikt endret behov for tilstedeværelse på dagtid.

Kan man fortsette arbeidsforholdet slik som tidligere så skulle man i utgangspunktet ha rett til å fortsette i stillingen.

Andre syn på saken?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Såfremt ikke arbeidstidspunkt står spesifikt i kontrakten kan arbeidsgiver endre "timelister" ved 14 dagers varsel.

Det er jeg ikke helt enig i. Dette er et generelt prinsipp som gjelder fulltidstilsatte.

For skoleungdommer og andre som har en deltidsjobb så kan det godt være innarbeidet i den faktiske avtalen at jobben skal kunne utføres ved siden av skole/annen jobb, selv om dette ikke står eksplisitt nevnt i ansettelseskontrakten.

Hvis man har en "kveldsjobb" eller en "helgejobb" så kan nok arbeidsgiver endre arbeidsplanene for kveld og helg.

I dette konkrete tilfellet: Hvis den ansatte ønsker å opprettholde samme "stillingsbrøken" på kveld/helg så tror jeg nok at han/hun fortsatt har gode kort på hånden.

Hvis den ansatte i prinsipp sier at han/hun ønsker å si opp eksisterende kontrakt og erstatte den med en ny med færre timer, så vil jeg tro at arbeidsgiver ikke behøver å si ja til det.

Hvor står dette skrevet? Ikke i noen "deltidslov", men det finnes en del rettspraksis rundt deltidsstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...