Gå til innhold

Hvorfor er gamere så lite tolerant for subjektive meninger?

Anbefalte innlegg

"De som liker playstation er noen kuksugere"

"De som spiller xbox skal jeg drepe"

"føkkings no0b"

"er du homo eller?"

"gå å drep deg selv jævla COD-gamer"

Slik går dagene på Youtube, PS Network og xbox live.

Hvorfor er så utrolig mange gamere så lite tolerant for subjektive meninger? Hvorfor tyr dem så raskt til angrep, fornærmelser og krangling?

Finner du slik oppførsel i andre kategorier? Om du ikke liker et spesifikt spill, så får du raskt en aggro respons. Hva er din erfaring? Hva er din teori om denne oppførselen?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teorien er vel at når du sitter trygt hjemme i ditt eget hus og spiller på nettet, gjerne et med voicechat eller skriving så er det fryktelig lett å spille tøff i trynet å skjelle andre ut bare fordi du kan. Er ivertfall slik jeg har erfart det fra endeløse år med wow spilling og CoD, CS, BF osv.

Lenke til kommentar

Jeg tror det bunner i anonymitet og alder. Det er veldig sjeldent jeg opplever dette hvis jeg spiller med folk litt opp i årene. Derimot hvis jeg treffer på unger kan det fort bli ekstreme mengder med banning og tull.

Det fins selvfølgelig voksne som også "rager" i spill, men stort sett er det vel regresjon mot gjennomsnittet (altså at det er flere som oppfører seg enn ekstreme tilfeller).

Lenke til kommentar

Soul Calibur V har fått en god del ydmyke spillere i det siste som man skulle tro hadde blitt opplært i en kampsport og fått lært hva ydmykhet er. Ja jeg vet det høres dramatisk ut, men jeg har faktisk fått den mistanken mange ganger. Jeg har ikke fått en eneste eplekjekk eller arrogant respons fra en motspiller som banker ræva mi online

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det som plager meg mest er når folk bare mener at du har feil når du sier at du liker noe. "Jeg liker bla bla bla" "Nei det gjør du ikke". Liker ikke at folk skal fortelle meg hva jeg tenker og føler, frustrerende. Tror det eller ei så opplever jeg det mer på forum enn noen andre steder. Jeg har mine meninger og du har dine, sammen kan vi eksistere i samme verden uten å verbalt hogge hodet av hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt OT, og litt ikke. Husker jeg spilte en del Jedi knight 2 online. Der var det ganske vanlig å gå bort til motstanderen og bukke til hverandre før man starta. Rimelig det motsatte av T-baging for å si det slik.

Også spilt veldig mye IL2 sturmovik online de siste 10 årene. Om du skadeskjøt ett fly, å det flyet tok ned hjulene, var det ett tegn på overgivelse. Det var da blandt mange, prakis å la fienden lande uten å skyte hverandre ned. Man ga hverandre altid en Salute etter en luftduel.

Høflighet og korekt oppførsel var svært viktig, dette skapte bra miljøer med posetiv stemning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Også spilt veldig mye IL2 sturmovik

Den simulatoren digger jeg. Jeg fikk faktisk karakter 6 i tentamen om ww2 pga det spillet der!

Vel......mesteparten av kunnskapen min innen geografi og infoen om flya kom derfra.

Jeg husker jeg var en fantastisk pilot for

Polikarpov I-6, Yakovlev Yak-3, F4U Corsair og Yak-15 blant andre. Jeg digget USSR og var helt hekta på sovjetiske fly og tankser

Endret av PurgatoryX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finner det samme i all sport. Team A hater Team B.

Fotball hooligans, ikke et nytt fenomen, trenger ikke begrense det til gaming.

Hørte om en mor med en unge i 10, 12-års alderen i England som var på fotballkamp og storkoste seg. Men da de skulle dra hjem ble de angrepet og drept (!) av hooligans, fordi de gikk med skjorter fra "feil" lag. Det var litt ekstremt, men har hørt mange lignende historier. Mener noen ble angrepet utenfor Ullevål for noen år siden, så det er ikke engang bare i utlandet det skjer.

Jeg er enig i at det er mye drittkasting i spillmiljøet, men så lenge det bare er tomme trusler gir jeg blaffen. Vanligvis er det bare det der med at tomme tønner bråker mest, eller hva det nå heter. De som kommer med de høyeste truslene er stort sett pingler offline.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare et gamer problem, du ser det over alt i dag, det er heller ikke bare unger som gjør det.

Men jeg er enig i at det ser ut som det er banning og kortere settninger i spill. Spillere er ikke vant til å bruke mer enn noen få ord. Jeg merker at det er stor forskjell i hvor, når og hva man spiller. Må få med at det er blitt en stor endring de siste 10 årene.

Noen gjør det nok bare for at de synes det er morsomt å trolle. Andre er mer av gruppen "andre gjør det, så da gjør jeg det også".

Jeg mener at spill hvor man har med andre å gjøre må ha en form for block/ignore. Når jeg ledet et guild i WoW for en god del år siden, var slikt grunnlag for å bli kastet ut.

Det er viktig å på peke at det kan virke som at det er mange som gjør slikt, men det er det ikke. De er bare utrolig aktive og synlige. Det er utrolig mange flotte folk som gamer, så ikke tro at gamere ikke kan oppføre seg.

Endret av Magxx
Lenke til kommentar

Internett var bedre når det bare var vi nerdene som brukte det. Etter at bermen fikk innpass så har det gått nedover :p

Dersom man skjønner hvorfor folk blir idioter når de setter seg i en bil så skjønner man hvorfor folk er troll på nettet. Forestill deg at det ikke fantes trafikkregler. At du kunne oppføre deg akkurat slik du ville i trafikken, uten noen konsekvenser. Sånn er internett.

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

"De som liker playstation er noen kuksugere"

"De som spiller xbox skal jeg drepe"

"føkkings no0b"

"er du homo eller?"

"gå å drep deg selv jævla COD-gamer"

Slik går dagene på Youtube, PS Network og xbox live.

Hvorfor er så utrolig mange gamere så lite tolerant for subjektive meninger? Hvorfor tyr dem så raskt til angrep, fornærmelser og krangling?

Finner du slik oppførsel i andre kategorier? Om du ikke liker et spesifikt spill, så får du raskt en aggro respons. Hva er din erfaring? Hva er din teori om denne oppførselen?

Min teori er at dette skyldes at det er en stor overvekt av gutter i 12-års alderen i de spillergruppene dette er mest utbredt i - bl.a. konsoll- og FPS-spillere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...