Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(Mitt daglige irritasjonsrant, sorry)

 

Folk som ikke evner å se vekk fra enkeltsaker og ikke kan se dem i sammenheng med en større institusjonalisert urettferdighet. Person med innvandrerbakgrunn får ikke svar på jobbsøknader grunnet navnet deres? Enn meg, Ole Olsen, da? Jeg har også søkt på jobber og ikke fått svar så da kan det ikke være navnet deres! Hvorfor er det så vanskelig for noen å se at personer med utenlandske navn har det vanskeligere med å få jobb?!

 

I de 60 største selskapene på Oslo Børs er det ingen kvinnelige toppsjefer. Men, men, hva om kvinnene ikke ønsker disse toppjobbene? Kanskje mennene som fikk dem bare var bedre kvalifisert? Ja, det kan godt stemme, men det betyr ikke at det ikke finnes en ukultur som gjør at kvinner ikke er godt nok representert på toppene!

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

(Mitt daglige irritasjonsrant, sorry)

 

Person med innvandrerbakgrunn får ikke svar på jobbsøknader grunnet navnet deres? Enn meg, Ole Olsen, da? Jeg har også søkt på jobber og ikke fått svar så da kan det ikke være navnet deres!

Alle sakene jeg har lest om slikt har tilfelle vært at vedkommende har fått svar på akkurat samme søknad, men etter å ha sendt den på nytt med et etnisk norsk navn isteden.

Lenke til kommentar

Kompis av meg fra Midtøsten (halvt norsk, født og oppvokst i norge, godt karaktersnitt fra vgs, osv) men med et litt belastet etternavn: Sendte ut nærmere 50 søknader de første seks månedene etter VGS, men ble ikke innkalt til intervju på noen av de (og her snakker vi standard butikkansatt, miljøarbeider, osv). Han endret så etternavnet til moren sitt (som er etnisk norsk), og fikk seg jobb innen det var gått noen uker...

 

Det finnes også mange eksempler (som DaveSaves skriver) der søkere har sendt inn to helt identiske søknader, men kun fått svar på den signert med et etnisk norsk navn. Og nei, det er ikke bare snakk om enkeltsaker... (Artikkel fra Aftenposten, med intervju av to forskere):

 

Nå slår en større norsk forskningsrapport fast at diskriminering er tilfellet. Forskerne Jon Rogstad og Arnfinn H. Midtbøen fikk for to år siden tillatelse til å sende ut 1800 parvise, fiktive jobbsøknader til reelle stillingsutlysninger.

De to søknadene er helt like i forhold til språkføring, utdannelse og arbeidserfaring, men skiller seg fra hverandre ved at navntrekket signaliserer at de to søkerne har henholdsvis etnisk majoritets- og minoritetsbakgrunn.
Resultatene som presenteres tirsdag viser at Saera Rashid og Kamran Ahmad har 25 prosent mindre sjanse for å bli innkalt til jobbintervju enn Ida Johansen og Andreas Hansen.

 

Endret av blured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...