Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Garderoben

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri dratt til legen for en rutinesjekk. Var en periode for 1-3 år siden hvor jeg var hos legen flere ganger i året men var alltid pga. noe spesifikke greier. Har alltid hatt inntrykket av at rutinesjekker ikke er vanlig i Norge. Tror legen min hadde sett rart på meg hvis jeg sa at jeg bare var innom for en rutinesjekk.

Og det er dårlig. Det burde være obligatorisk en sjekk 1 gang i året, likt som med tannlege.  Innkallelse for alle, så kunne heller de som ikke gidder velge å la vær om de vil.

Det er noe med det at gutta ofte ser på seg selv som 'ynkelige' hvis de begynner å gå til sjekk på eget initiativ, uten at det er noe spesielt. Hørte de nevnte det i nyhetene her forleden det.

En annen ting er: at det burde være egenandel hos tannlege også, likt som i helsevesenet. Tannleger pleier være fór det faktisk. De mener samfunnet kunne spart mye på dårlig tannhelse hos svake grupper, som ikke har råd til dyre tannoperasjoner. Det forplanter seg lett til andre sykdommer.

Lenke til kommentar

Innkallelse for alle ja, og valgfritt oppmøte. Ja, det blir ikke bare rør skjønner du, neida :p

Så frasier du deg retten til at staten betaler behandling for sykdommer som kunne blitt oppdaget på et tidligere stadie.

Lett løsning. Samfunnet hadde sannsynligvis spart enorme summer på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Finnes det noe alternativ til dette totalitære regimet deres? For da flytter jeg dit :p

Du kan jo gi helsesystemet til USA et forsøk  :wee:

Fungerer riktignok flott når du går inn på den lokale legevakten viftene med norske forsikringspapirer, men helseforsikringene innbyggerne der må styre med, er jeg glad jeg er foruten. 

Lenke til kommentar

Så det finnes ingen mellomting, nei. Tror vi beholder systemet vi har i dag jeg, enig? Tvungen legebesøk tilhører et diktatur, ikke et sosialdemokratisk Norge. På tide å sette hodet tilbake på skuldrene folkens ;)

Er aldri snakk om "tvungen" legesjekk  mer enn det er snakk om "tvungen" tannlegesjekk. Hva skal til for at du skjønner det? Å 'bli tvunget' - og at alle får et tilbud om en årlig innkallelse til sjekk, er da to helt forskjellige ting. Du velger selvsagt selv.

At akkurat du vegrer deg for/misliker å takke nei til et sånt tilbud, bør vel ikke være et hinder for å praktisere en slik ordning, slik at andre ikke får tilbudet bare pga deg.

Som sagt er det mange (særlig gutter) som har problemer med å bestille sjekk på egen hånd, slik flere lenger opp gir en indikasjon på. De tror de bryr legene unøvendig osv. Så derfor vil det være bra å lansere en slik ordning.

Lenke til kommentar

Hvordan vil du at dette skal fungere? Hva med alle som IKKE møter opp? Skal man bare kaste bort tiden til helsevesenet? Eller må man svare på innkallelsen? Hva er konsekvensen om man ikke møter opp? Hva med de som jobber i utlandet eller som er på ferie som ikke får svart innen den gitte fristen? Hva om det er surr i posten pga adresseendring? Fordi da kan man jo like gjerne bare ha systemet som det er, tilbudet er der allerede, du MÅ ikke ha en lapp i posten for å bruke det

Hva skal til for at du skal skjønne dette?

Nei, tror ikke dette er «så enkelt» som du skal ha det til

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

De som ikke møter opp må ta konsekvensene av det... Kunne skade vært redusert om vedkommende hadde litt mer enn to cents mellom ørene og vært innom tannlegen/legen de gangene han skulle så må han betale reparasjon selv.

Hvorfor skal mine skattepenger brukes til å reparere alvorlig sykdom som kunne vært unngått ved en billig sjekk?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...