Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt poenget med å ligge 10-15 over. Det gir en grei bot i de fleste fartsgrenser, men man sparer minimalt med tid med mindre man skal langt.. Men det er nå meg. Pleier å ligge mellom fartsgrensa og 5 over.

De som setter fartsgrenser må jo ha røyka noe ordentlig hardt. Har noen i det hele tatt satt seg ned og sett på om det er noen logikk i det hele tatt der? Et eksempel: 

På hytta er det 80 sone hele veien opp. Da snakker vi latterlig dårlig veier, intet veiskille og en vei som snirkler seg som en slange gjennom skogen. Mange plasser å kræsje på for å si det mildt og en bredde som gjør at du ikke skal vingle veldig mye før du frontkolliderer med møtende bil.

På vei til jobben derimot er det en splitter ny firefelts med ordentlig midtdeler og helt, flunkende nytt veidekke. Veien er i tillegg mer eller mindre rett fram. Her er det også 80!?!?!

Skulle mye heller hatt det som i Belgia, med varierende fartsgrense avhengig av været (men det har vel ikke oljenasjonen Norge råd til).

Lenke til kommentar

Veldig sant. Det er vel varierende fartsgrense på deler av E18 med 100-sone til vanlig, men det er det eneste stedet jeg kommer på.

 

Det med 80-sone til hytta er jo egentlig ikke så rart det heller. Norge har jo to generelle fartsgrenser, i og utenfor tettbygd strøk, 50 og 80. Maaaange veier med 80-sone der det er umulig å holde 80 med mindre veien er sperret av og du kjører rally.. Man skal jo uansett kjøre etter forholdene.

Lenke til kommentar

Synes nå fortsatt det er helt latterlig med 80 sone på en del veier mens veier med mye bedre veidekke, flere filer og midtdeler ikke skal ha høyere fartsgrense (eventuelt "hytteveien" en lavere fartsgrense). Hvor er det forresten på E18 at de har varierende fartsgrense? Tror jeg har til gode å se sånne skilt i norge.

Lenke til kommentar

Synes nå fortsatt det er helt latterlig med 80 sone på en del veier mens veier med mye bedre veidekke, flere filer og midtdeler ikke skal ha høyere fartsgrense (eventuelt "hytteveien" en lavere fartsgrense). Hvor er det forresten på E18 at de har varierende fartsgrense? Tror jeg har til gode å se sånne skilt i norge.

Det er lysskilt på E18 inn mot Kristiansand fra Grimstad. Det er omtrent alltid 100-sone, men har opplevd en gang eller to at det har vært lavere. Tror også jeg husker å ha sett lysskilt på E18 i Vestfold, men er litt i tvil.

Lenke til kommentar

Synes nå fortsatt det er helt latterlig med 80 sone på en del veier mens veier med mye bedre veidekke, flere filer og midtdeler ikke skal ha høyere fartsgrense (eventuelt "hytteveien" en lavere fartsgrense). Hvor er det forresten på E18 at de har varierende fartsgrense? Tror jeg har til gode å se sånne skilt i norge.

Jeg tror 80-grensen på trygge motorveier handler om trafikkflyt. På trafikkerte veier som E6 fra Oslo vil det bli dårligere flyt og mer kø om fartsgrensen er 100. Når man passerer Kjeller går fartsgrensen opp til 100 selv om veiene er like, og det handler nok om at det er mindre trafikk her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...