Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk! Du er nok ikke alene om det. Er ganske mange jeg har måttet forklare hva det er og hvorfor i alle dager vi må ha det (som jeg selv knapt forstår).

Hvorfor man må ha om filosofi og idèhistorie? 

Selv synes jeg det er ganske innlysende, men klart ikke alle som synes det er like relevant for studieløpet de undergår. Uten at jeg har snøring på hva du selv studerer selvsagt. 

Blir vel nærmest på linje som "hvorfor studerer vi gammel historie?" etc., det er aldri galt å vite hvilke idèer som har bidratt til å endre perspektiver og tankesett opp gjennom historien, og hvorfor f.eks. politikk ser ut som det gjør den dag i dag. 

Politisk filosofi er i så måte kanskje mer "relevant", men samtidig er det utrolig fasinerende med god gammeldags filosofi også. 

 

Ang. eksamenslesing og "skippertak", så er det vel en etablert sannhet at eksamener slik de er og har vært over lengre tid ofte favoriserer de med "flaks". Eksamen typ 4 timer skriftlig eksamen er egentlig en tåpelig måte å skaffe seg oversikt rundt hvorvidt en student har fått med seg det meste av kvalifikasjonene han/hun/hen trenger etter studieløpet. Forhåpentligvis vil det være mulig å endre på dette om noen år. Det er jo også urettferdig for de som studerer/leser hyppig å kunne få lavere karakter fordi de denne ene dagen presterer under pari av ymse grunner (sykdom, angst, nerver, insert random reason). 

 

Men jau, skippertak fungerer veldig godt for de aller fleste av oss. Men er synd at "reading/teaching to the test" er normen, og ikke læringen i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man heller burde hatt mer av det på vgs, men selvfølgelig kan jeg forstå hvorfor vi har det. Men jeg kan vel si at det er av de fagene jeg har som er minst relevante for utdanningen. 

 

Når det kommer til skippertak så er ikke det noe jeg driver med til vanlig, men akkurat i exphil ble det slik (i likhet med de fleste), ettersom det er et fag som ikke er like  viktig å gå god karakter i og man bortprioriterer det underveis i semesteret. I andre fag er jeg i absolutt alle forelesninger, mens i exphil sluttet jeg å gå i forelesning etter en uke.

 

Men men, tror eksamen gikk ganske bra.

(Går siv.ing på Gløshaugen forøvrig)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Argh. Ser nå at Djuice/Telenor plutselig har bumpa opp prisen på abonnementet mitt. Fortsatt ganske rimelig, men gidder ikke det tullet der. Sjekka gjennom alt av SMSer og mailer og kan ikke se at jeg har fått noe info om at prisen skulle opp. Da starter jakten på nytt abonnement.

 

EDIT: Fant ut at de har lagt ned Djuice og lagt dette inn i Telenor. Med visse Djuice-abonnementer ble det visst også 30kr mer per måned fra mai en gang. Håpløst at de ikke har sendt ut mail/SMS om dette, men at jeg må oppdage det selv.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Argh. Ser nå at Djuice/Telenor plutselig har bumpa opp prisen på abonnementet mitt. Fortsatt ganske rimelig, men gidder ikke det tullet der. Sjekka gjennom alt av SMSer og mailer og kan ikke se at jeg har fått noe info om at prisen skulle opp. Da starter jakten på nytt abonnement.

 

EDIT: Fant ut at de har lagt ned Djuice og lagt dette inn i Telenor. Med visse Djuice-abonnementer ble det visst også 30kr mer per måned fra mai en gang. Håpløst at de ikke har sendt ut mail/SMS om dette, men at jeg må oppdage det selv.

De er pålagt å sende varsling om prisendring. Vanligvis blir dette sendt i posten. Har du oppdatert adressen din hos de, eller i Folkeregistreret? Det kan være at brevet har havnet hos en gammel adresse. Var det ikke du som nylig postet at du hadde flyttet?

Lenke til kommentar

Hei! Fra 15. juni 2017 kan ditt abonnement med tlf......... brukes i hele EU akkurat som i Norge. Det blir i forbindelse med endringen en prisøkning på 30,- i måneden fra 1. juni på abonnementet. Les mer: telenor.no/feriesurf Det er egne priser fra Norge til utlandet. Du står fritt til å si opp ditt abonnement, eller endre til et annet om du ønsker det, uten ekstra kostnad. Hilsen Telenor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble skjelt ut av to øst-europeere fordi jeg hadde holdt meg til høyre i rundkjøringen når jeg skulle rett frem (mens han prøver å kjøre forbi på venstre side). Har jeg glemt reglene, eller stemmer det at man skal ligge til høyre når rundkjøringen har utvei til høyre, rett frem og til venstre?

Lenke til kommentar

Hvis det er to felt inn og to felt ut kan man ligge i begge.

 

Vet et felt ut SKAL man ligge i høgre felt når man skal beint fram.

 

Og er et det et felt inn og et ut skal man holde høgre om man skal beint fram.

 

Med mindre vegmerkene sier noe annet.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Fikk første lønnsslipp i dag. Jobber på lager, får 213 i timen. Strøkent. Er student og 21 år✌?

213 kr i timen er ikke galt for en deltidsjobb som student! Jeg var veldig fornøyd med 180 kr i timen i min deltidsjobb.

 

Nå har jeg snittlønn for siviløkonomer etter et år i arbeid, og det er ikke så mye mer enn du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...