Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Haha, denne Nygård var ute på tynn is...

 

Fin den kampanjen der, jeg digger den. Reklamen er god, fordi den treffer midt i gråsonen mellom hva som er lov og ikke - sannsynligvis såvidt på feil side av loven. Er oppi disse problemstillingene fra tid til annen i min jobb, f.eks. en motekampanje jeg har skutt hvor settingen er julebord og en av modellene subtilt holder et glass med drikke. 

 

Men er som sagt tilhenger av loven, da statistikk viser at stadig flere unge mennesker får problemer med alkoholavhengighet. 

 

 

På filmer og sånt når de sier "Skal du har en drink?" og fyller i glass og tar en drink, så får jeg ofte lyst på en drink jeg også. 

 

Fikk meg til å tenke på hvor mye det sigges på film. Opprinnelig brukt som et grep for at karakterene i dialogscener rett og slett skulle ha noe å gjøre, og fordi det visuelt ser kult ut på film. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å sammenligne spillegale med narkomane, vil jeg påstå er en fornærmelse mot narkomane.

Ja, begge deler starter med en dårlig beslutning, men utover det er få linjer å trekke i mellom de to.

Uenig igjen. Mye forskning kan tyde på at det er samme prosess som settes igang i hjernens "lykkesenter" når man utfører visse handlinger. Dette kan være:

- Sukker

- Rus

- Bruke penger

- Nikotin

- Andre typer avhengighet / andre ting.

 

Det er faktisk flere likhetstrekk enn du skulle tro. Det å være avhengig av noe er ikke lett og opplevelsen er forskjellig for alle. Det fins mye forskning på dette hvis du skulle være interessert i å sette deg inn i ulike teorier.

 

Noe du syns er lett, er som å bestige Mount Everest for andre - og omvendt. Selv hverdagslige ting.

 

 

Edit: Kan legge til dette siden det er litt relevant og skrevet rett fram og enkelt. Dette er forskning fra Bitten Jonsson som er skrevet i en artikkel for Aftenposten i dag. Hun lanserer en bok straks med fokus på sukkeravhengighet. 

"- Den fysiske avhengigheten skapes i hjernens belønningssystem, og fungerer på samme måte om det er sukker, nikotin eller ulike handlinger som shopping, spilling, jobbing med mer. For å forstå hva det egentlig er som skjer, må man ta en titt på hvordan hjernens ulike celler snakker med hverandre. Men sukker er den første rusen vi blir utsatt for, og der man kan observere symptomene først, sier Jonsson."

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Å sammenligne spillegale med narkomane, vil jeg påstå er en fornærmelse mot narkomane.

Ja, begge deler starter med en dårlig beslutning, men utover det er få linjer å trekke i mellom de to.

Absolutt ikke få linjer. Anerkjennelse av at spilleavhengighet faktisk er en avhengighet er nytt. Det er likheter mellom hvordan hjernen påvirkes av spilling og narkotika. Hovedsakelig belønningssystemet. Det skjer med andre ord ordentlige kjemiske reaksjoner i hjernen som gjør at det kalles en avhengighet på lik linje med andre avhengigheter.

Det er ikke så alt for mye forskning som går på likheten, men her er en artikkel http://www.brainfacts.org/diseases-disorders/addiction/articles/2015/gambling-addiction-and-the-brain/

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

Fikk meg til å tenke på hvor mye det sigges på film. Opprinnelig brukt som et grep for at karakterene i dialogscener rett og slett skulle ha noe å gjøre, og fordi det visuelt ser kult ut på film.

Det treffer meg ganske bra, selv om det er årevis siden jeg røkte. På film ser det av og til ut som det er det beste i verden, og jeg kan kjenne at lysten kommer snikende. Heldigvis varer det i 10 sekunder!

Lenke til kommentar

Nei, kanskje ikke. F.eks. så viste de fleste rapportene staten engasjerte at effekten av å gjøre snusboksene nøytrale ville være veldig lav. 

 

Derimot så tror jeg ikke at det gjør noe at de som sliter med ulike problemer skal få slippe å eksponeres for det. De er tross alt i en sårbar posisjon. 

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Jeg liker egentlig ikke det argumentet... samme argumentasjon som blir brukt for den tåpelige regelen om at ølsalget skal stenges 18:00 på lørdager.

 

Men ja, synes det er greit at man ikke skal bli pushet på seg alkohol og tobakk. Gjelder egentlig gambling for å forhindre spillavhengighet, bortsett fra at det er greit om det er Norsk Tipping som gjør deg spilleavhengig.

Lenke til kommentar

Skal godt gjøres å bli spillavhengig av Norsk Tipping da? Først og fremst så har de som regel dårligere odds :p (riktignok med skattefri gevinst), for det andre så blir man også pålagt å sette spillegrenser, maksbeløp på 20k i måneden, men man kan heller ikke sette mer enn 500kr per spill. For det tredje så er det mye promotering av spillevett på siden deres. 

Så lenge det går an å gamble så vil risikoen for avhengighet være der, men NT er nok ikke den tjenesten det er lettest å bli avhengig av. Nå er det bare å hoppe over til en annen tjeneste når man ikke kan spille mer hos NT, men hvis man ikke hadde hatt tilgang til andre tjenester så hadde problemet kanskje vært mindre. Man hadde i alle fall ikke hatt muligheten til å spille bort mer penger på en liten stund, bare føle på abstinensene :)

Lenke til kommentar

Poenget er at NT markedsfører seg jævlig tungt, og har gjort det i åresvis, med budskapet om at nordmenn bør gamble mer penger på tipping og lotto. Samtidig så er det et forbud mot at utenlandske spillesider kan markedsføre seg, fordi da blir flere nordmenn spilleavhengige.

 

Det er den dobbeltmoralen Jotun nevner: NT skal passe på at nordmenn ikke blir spilleavhengige, samtidig som de er en av selskapene i Norge som bruker mest penger på å markedsføre tjenestene sine.

Lenke til kommentar

En ting er gevinsten av å ikke ha reklame for alkohol. Snu på det: finnes Det overhodet noen gevinst ved å la de reklamere?

 

Hvis bare to prosent unngår å bli alkoholikere nettopp grunnet mindre eksponering for reklame så er det verdt det.

Ja, det gode gamle "innskrenke frihetene til alle andre for å beskytte de få svake". Da bør man egentlig bare gjøre all reklame ulovlig bortsett fra for ting med helsebringende effekt da? Bort med lån, bort med matreklame, bort med dataspill etc.

 

Og bare så det er sagt: jeg har avhengighet i familien, både en spillavhengig og to tidligere alkoholikere (eller, man er vel strengt tatt alkoholiker ut livet sånn sett) og jeg kan love deg at selvom de har gått igjennom og fortsatt går igjennom mye, så er de imot denne barnehagementaliteten med at alle skal beskyttes fra seg selv. De er klar på at de tok et valg som var dumt, men de føler fortsatt ikke at alle andre skal straffes av den grunn. Har diskutert disse tingene her ørten ganger med de og folk som har vært avhengige virker utrolig reflekterte. 

 

Også skal det også sies: jeg har vært røyker tidligere men det er ikke sånn at om jeg ser en sigg på reklame eller på tv så bare MÅ jeg ha en sigg...

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...