atwater Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Wow, veldig informativ video. Takk. Hvorfor har de et slikt system? Som videoen sier mange ganger, så virker det ikke som at demokratiet betyr så mye. Grunnen er at de som lagde USA sin grunnlov ikke trodde på at folket skulle stemme riktig, så derfor kom de opp med denne løsningen. 1 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Wow, veldig informativ video. Takk. Hvorfor har de et slikt system? Som videoen sier mange ganger, så virker det ikke som at demokratiet betyr så mye. Med litt googling ser det ut til at dette går tilbake til 1700-tallet da USA ble dannet. Grunnleggerne var redde for ekstreme konsekvenser ett fritt valg kunne få, så de innførte dette valgmenn systemet. Valgmennene kunne da ignorere hva folkeavstemningen hadde sagt, dersom de mente det var best for USA. I dag så følger de nesten alltid hva som blir stemt, og mange av de er bundet i delstatslover til å følge folkeavstemningen. Endret 11. november 2016 av Sveern 1 Lenke til kommentar
Espp Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 Okei, men da har jeg fått en ok forståelse av hvordan valget foregår i USA. Takk til dere alle 1 Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Wow, veldig informativ video. Takk. Hvorfor har de et slikt system? Som videoen sier mange ganger, så virker det ikke som at demokratiet betyr så mye. Blir jo samme som at vi har mandatstemming i Norge. Så nei, hverken Norge eller USA har et demokrati i ordets rette forstand (folkestyre) da vi ikke har direkte demokrati/folkeavstemminger (vi har hatt 6 siden 1905, som i tillegg bare var rådgivende, noe som er ganske lite i forhold til land som Sveits for eksempel) og hver stemme teller ikke likt. Mener å huske at ved valget i 2009 (eller var det 2005?) så fikk de borgerlige flest stemmer, men de sosialistiske partiene kom i regjering grunnet antall mandater, mens i 2013 var rollene reversert. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Endret 11. november 2016 av KANE2009 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Okey...... Finnes det avfallsbøtter som passer til disse ubrukelige matavfallsposene???? Rææææææææv! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Må si at det der ble en sømløs overgang fra det amerikanske valget og til søppel..... De er jo nært beslekta! Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Passer fint her hvertfall.. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Bøtte fra hvor? IKEA sin er ørlite grann for "vid" så posen revner.... Og den andre eg har er for liten så sliter med å få posen til å henge. Er noen spinkle drittsekker det der.... Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Både "bøttene" og posene får vi fra kommunen eller fylket her, så de matcher. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 12. november 2016 Forfatter Del Skrevet 12. november 2016 Renovasjonsetaten deler ut sånne: Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Jeg kjøpte et sett med to store til restavfall og plast, og en liten til mat. Er noen år siden jeg kjøpt det, men tror det var fra Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Er litt proffene på Østlandet ser eg..... Får se på clas. Må passe under vasken og. Større utfordring enn dette er det mange år siden eg har hatt!!! Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Begynt å se Iskrigerne fra starten av. Holder ikke med fire episoder i uka, herlig serie. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. november 2016 Del Skrevet 12. november 2016 Er litt proffene på Østlandet ser eg..... Får se på clas. Må passe under vasken og. Større utfordring enn dette er det mange år siden eg har hatt!!! Drev selv å så etter en dunk som kunne passe under et sted, og håpløst å finne noe under 30cm høyt. Men på Biltema var det noen. Disse Lenke til kommentar
Espp Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Fytti grisen for en UFC natt det har vært. Anbefaler stort sett alle kampene som har gått i natt til alle. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Noen som husker hva han nordmannen som lager videor for joe.co.uk heter? Finner ikke ved å Google. Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Glem det, fant til slutt. Kristian von Streng Hæhre. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Julegavetips folkens? Lei av å få penger hvert år, er jo i nærheten av å være en voksen mann som klarer å forsørge seg selv liksom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 United-tur? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. november 2016 Del Skrevet 13. november 2016 Gavekort. Har pladd å gi gavekort ofte. Enkl løsning, men vet ikke om folk liker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå