Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Pleier å ta ei uke ca (-helg), så regner med du har fått gryna dine tilbake nu? Og hva har du handla egentlig? Del med oss hva som skjer i din verden, Sophie Elise v2!

 

 

Åh Gamey du vet nøyaktig hva jeg trenger: oppmerksomhet!

 

Jo nå skarru høre: pengene har jeg "fått tilbake". Så det var flott. Det var en god følelse når jeg fikk dem. Jeg har jo hørt så mye om sånn nettsvindel og slikt og har liksom aldri tenkt tanken at det kan skje lille meg..

 

Jeg handlet en matvekt fra Ellos nå som høsten kommer og fettet har en tendens til å smøre seg på kroppen. Blå farge, nydelig finish og 1 grams intervaller. Litt av en oppgradering det siden jeg er vant med 2 grams intervaller.

Lenke til kommentar

Stemmer, jo flere innbyggere det er i staten, jo flere valgmenn får staten.

 

Kan jo nevne blandt annet California har 55 valgmenn og Florida har 27 valgmenn. Vinner man begge disse statene, så er man oppe i 82 valgmenn og godt på vei. Så fort man er over 270 så har man vunnet.

 

EDIT: Ellers forklarer videoen over veldig godt hvor dårlig denne metoden fungerer.

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar

Okei. Så hver stat har et gitt antall valgmenn (det er her man vinner hvis man får flere enn 270?) og sånn sett er det uavhengig av hva flertallet i landet vil?

Det er ganske vanlig at land har en 'vektting' av stemmene. Dersom det kun var antall stemmer som bestemte ville du risikert at noen svært få, men svært store byer dominerer valgene på bekostning av de mer rurale områdene. Tenk på hvor stor andel av befolkningen i USA som bor i New York, LA, Chicago og Miami.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Okei. Så hver stat har et gitt antall valgmenn (det er her man vinner hvis man får flere enn 270?) og sånn sett er det uavhengig av hva flertallet i landet vil?

Det er ganske vanlig at land har en 'vektting' av stemmene. Dersom det kun var antall stemmer som bestemte ville du risikert at noen svært få, men svært store byer dominerer valgene på bekostning av de mer rurale områdene. Tenk på hvor stor andel av befolkningen i USA som bor i New York, LA, Chicago og Miami.

 

Om du ser videoen jeg linket over her, så ser du at man er fortsatt under 20% om man vinner alle stemmene i de 100 største byene i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig at land har en 'vektting' av stemmene. Dersom det kun var antall stemmer som bestemte ville du risikert at noen svært få, men svært store byer dominerer valgene på bekostning av de mer rurale områdene. Tenk på hvor stor andel av befolkningen i USA som bor i New York, LA, Chicago og Miami.

I følge videoen over så er de ti største byene i Amerika vare 7,8% av befolkningen. Det skal godt gjøres å vinne hvis man kun fokuserer på de.

 

Ser ikke fordelen med dette systemet over ser norske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...