Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den siste industrimontasjen jeg var på å bygge før jeg sluttet i gamlejobben (kuldemontør) så fikk vi klar beskjed om å spare penger på klamringen av gassrørene våre.

 

Ikke er det i henhold til regelverket, og ikke er det særlig smart - men økonomen (prosjektlederen) mente at det gikk bra, og at vi skulle gjøre det slikt. Har ikke særlig god erfaringer med økonomer nei :nei:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er vel et godt tidspunkt å nevne at jeg ikke helt vet hva en IP er. Jeg vet at det er en "adresse", men tilhører den kun nettverket eller har hver på nettverket sin egen IP?

Nettverket du er koblet til (SSID-en. Kan også være samme IP på en annen SSID hvis det er en hotspot/extender) har en unik IP tildelt av din ISP. I mitt tilfelle Get.

*bilde*

 

Bortsett fra det første avsnittet så tror jeg at jeg muligens, med litt godvilje og medvind, har skjønt enkelte deler av det.

Skal gjøre det så simpelt som mulig: din internettleverandør (ISP) har tildelt deg en IP. For å koble deg til nettet så må du først koble deg til ruteren din. Alle enhetene tilkoblet til ruteren får tildelt en lokal IP (av ruteren).

Når du surfer på nettet så er det IPen som du har fått av ISPen din som er synlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er vel et godt tidspunkt å nevne at jeg ikke helt vet hva en IP er. Jeg vet at det er en "adresse", men tilhører den kun nettverket eller har hver på nettverket sin egen IP?

Nettverket du er koblet til (SSID-en. Kan også være samme IP på en annen SSID hvis det er en hotspot/extender) har en unik IP tildelt av din ISP. I mitt tilfelle Get.

*bilde*

 

Bortsett fra det første avsnittet så tror jeg at jeg muligens, med litt godvilje og medvind, har skjønt enkelte deler av det.

Skal gjøre det så simpelt som mulig: din internettleverandør (ISP) har tildelt deg en IP. For å koble deg til nettet så må du først koble deg til ruteren din. Alle enhetene tilkoblet til ruteren får tildelt en lokal IP (av ruteren).

Når du surfer på nettet så er det IPen som du har fått av ISPen din som er synlig.

 

 

Så den IPen som er gitt til ruteren min av min ISP er den som blir gitt til meg når jeg kobler meg opp?

Lenke til kommentar

Aha :p

Nei, ingeniør var ikke noe for meg, som sagt. Manglet motivasjonen til å tvinge meg gjennom de harde mattefagene på NTNU, og jeg syns ikke programmering var så kult som jeg trodde/håpte det skulle være (gikk en form for dataingeniør).

Hvorfor likte du ikke programmering? (Har begynt å bevege meg litt i retning av det nå etter å ha vært innom både arkitektur og grafisk design over noen år).
Lenke til kommentar

 

Aha :p

Nei, ingeniør var ikke noe for meg, som sagt. Manglet motivasjonen til å tvinge meg gjennom de harde mattefagene på NTNU, og jeg syns ikke programmering var så kult som jeg trodde/håpte det skulle være (gikk en form for dataingeniør).

Hvorfor likte du ikke programmering? (Har begynt å bevege meg litt i retning av det nå etter å ha vært innom både arkitektur og grafisk design over noen år).

Hva går du?

Lenke til kommentar

 

Aha :p

Nei, ingeniør var ikke noe for meg, som sagt. Manglet motivasjonen til å tvinge meg gjennom de harde mattefagene på NTNU, og jeg syns ikke programmering var så kult som jeg trodde/håpte det skulle være (gikk en form for dataingeniør).

Hvorfor likte du ikke programmering? (Har begynt å bevege meg litt i retning av det nå etter å ha vært innom både arkitektur og grafisk design over noen år).

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke likte det egentlig. Sikkert fordi jeg ikke fikk til en dritt.. Haha. :p

Lenke til kommentar

Knewt: Yup, terskelen for å komme igang er ganske så høy egentlig. Førsteåret på NTNU er vel kjent for å være ganske så pain også...

banansplitt: Går programmering på WD/NITH. Var på forhånd halvveis ferdig med en arkitekturgrad, men tok ut et års pause pga ønsket å teste ut noe annet et år. Usikker på om jeg kommer til å fortsette eller ei. Mulig jeg hopper over på UIO/NTNU om jeg ila året synes dette er artigere, ellers så går jeg tilbake til arkitektur igjen. (Studielånet bikket akkurat 400.000, ikke helt billig det her over tid :p )

Lenke til kommentar

Har vært en tur innom "opprinnelige" WD også, så sier stort sett det. Men en litt merkelig sammenslåing, for virker ikke som om skolene vil bli samlokalisert med det første. (WD Vulkan fikk jo nytt bygg til 500millioner elns der for noen år siden, og samtidig så er det ikke akkurat plass til to skoler til der...)

Lenke til kommentar

Yup, så har nå gått på begge skoler. Ekstremt stor forskjell i miljø og type mennesker :p , og som du skriver - så ville det vært en "litt" bedre kjønnsbalanse med en felles stor skole... Men tviler på at de klarer å få til en sammenslåing på flere år (med mindre det blir mye ledig plass i noe av det nye de bygger der nå), for skjer ikke at WD Vulkan flytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...