Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Så viss en bannet bruker lager ny bruker, så kan han ikke lage ny bruker? Ikke engang viss han skjerper seg? Anger, bot og bedring osv..

 

Bare å være snill gutt altså :)

Det er ikke lov, nei. Derimot kan man sende en mail til admin etter en viss periode (typ halvt år) der man kan begrunne for hvorfor man fortjener en ny sjanse. Vet om et par fotballbrukere som har fått lov til å komme tilbake etter å ha blitt utestengt på ubestemt tid. I ekstreme tilfeller der det er fare for at brukeren ikke kommer til å bli tatt seriøst på grunn av sin tidligere historikk, kan den personen få lov til å starte på blanke ark med en ny bruker.

 

Er jo gjerne flere brukere på en IP. Urettferdig om alle blir straffet pga en brukers dumhet.

Det er nok hovedgrunnen. I tillegg bruker man gjerne flere IP-adresser (hjem, skole, jobb, mobildata), det hadde vært fryktelig uoversiktlig og unødvendig å utestenge alle disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel et godt tidspunkt å nevne at jeg ikke helt vet hva en IP er. Jeg vet at det er en "adresse", men tilhører den kun nettverket eller har hver på nettverket sin egen IP?

Nettverket du er koblet til (SSID-en. Kan også være samme IP på en annen SSID hvis det er en hotspot/extender) har en unik IP tildelt av din ISP. I mitt tilfelle Get.

Så har du alle enhetene tilkoblet til denne ruteren/nettverket. Hver enhet blir tildelt en egen IP lokalt. Vanligvis ser de slike ut: 192.168.X.X (men jeg tror det vanligvis er 192.168.1.X). 192.168.1.1 er som oftest ruteren. Skriver du inn denne adressen på nettverket ditt må du bruke et eget brukernavn og passord for å logge inn. Dette er ikke WIFI-passordet. Herfra har du kontroll over nettverket. Du kan skifte navn, passord, se tilkoblede enhet samt. andre ting.

 

Sikkert noen andre som kan forklare det bedre enn meg. Så har man Google også <3 Vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten.

Lenke til kommentar

"Så æ tar det me mæ hjæm

og så koke æ suppe på det
Æ e itj nå kokk, men æ ska få det te
Så æ tar det me mæ hjem
og så koke æ suppe på det
Det blir itj nå godt, men æ ska få det ned"

 

 

Kamp i dag, og i morgen, og i overmorgen.. Deilig uke!

 

Snart ferdig med eksamen, mangler bare 2-3 sider. Nå blir det snart 2-3 dager med batcave her hjemme mens Dragon Age blir handlet inn og ruller heftig i min PS4!

 

E: Har spurt dama om hun har lyst på en liten ferie. Jeg skal game, noe jeg ikke har prioritert på lenge pga. jobb og universitet!

Endret av Espp
Lenke til kommentar

 

-

Så alle som er koblet på ruteren får en lokal IP for å skille lokale enheter, mens all trafikk ut av ruteren foregår på en og samme IP?

 

Korrekt. Uansett hvem som går inn på en spesiell side fra et nettverk, så kan bare IP-en spores til din ruter. Hvilken enhet som har vært der kan ikke f.eks. en administrator her inne få vite. Tror heller ikke at den lokale IP-en som tildeles av ruteren er fast. Deles nok ut i kronologisk rekkefølge etter antall enheter.

 

E: Men er dette virkelig ny lærdom? Trodde de at de fleste mellom 15-30 år visste det. No offense. Bare litt overrasket mtp hvor utberedt internett er. Man bruker det hjemme, på jobb, på skolen, på tbanen etc.

Endret av RollsReus™
Lenke til kommentar

 

Dette er vel et godt tidspunkt å nevne at jeg ikke helt vet hva en IP er. Jeg vet at det er en "adresse", men tilhører den kun nettverket eller har hver på nettverket sin egen IP?

Nettverket du er koblet til (SSID-en. Kan også være samme IP på en annen SSID hvis det er en hotspot/extender) har en unik IP tildelt av din ISP. I mitt tilfelle Get.

 

4af48dd1-2ae8-443b-927c-be4cda00c3c1.jpg

 

Bortsett fra det første avsnittet så tror jeg at jeg muligens, med litt godvilje og medvind, har skjønt enkelte deler av det.

Lenke til kommentar

Er det nå en sier "grattis"?

 

Haha, du får lov. Da sier jeg "takk..?"

 

 

Yes da. Løste et eksamenssett på i overkant av en time nå. Har 4 timer på eksamen på fredag. Dette bør gå greit. :D Deilig følelse.

 

Har du sjekket at det ikke er en side 2? :p

 

 

Haha, det var 4-5 sider, så ja, jeg sjekket alle :p

 

 

Yes da. Løste et eksamenssett på i overkant av en time nå. Har 4 timer på eksamen på fredag. Dette bør gå greit. :D Deilig følelse.

Hvilket fag. Fruen hadde finans i dag. Det kan se ut som de lager en ny film.....

 

 

Jeg går økonomi. Lurer på om knipsolini også gjør det.

Det er et innføringsfag i ren matematikk. Veldig greit for meg som har hatt både R1 og R2 + 2 mattefag på ingeniør på NTNU (selv om jeg strøk i begge mattefaga der oppe) :p Verre for de som "bare" har P-matte fra VGS.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Haha! Jeg var blåruss :D Gikk vanlig studiespes. med realfag, men skolen var handelsskole før, og har holdt på blåruss-tradisjonen.

 

Ingeniør var ikke noe for meg. Kunne tatt opp faga jeg strøk i, men det fant jeg ut at jeg ikke ville. Derfor bytta jeg.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Det var synd.

 

Blåruss er trist! :p Men har ikke så mye med russefeiring å gjør. Blåruss er betegnelsen en ingeniør bruker på en økonom. Og det er ikke videre positivt. Økonomen har en tendens til å ville spare/bruke penger på feil plasser. Og langsiktighet eksisterer ikke, da det kun til enhver tid er snakk om å få ut mest kronasjer akkurat nå! :p

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...