Gå til innhold

Garderoben


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha. Jeg kan jo prøve å svare litt.

Tunge fag: Tja. Det kommer vel litt an på utgangspunktet og hva du selv er glad i. Jeg har hatt realfag på VGS og tar matten lett (den er ca. på nivå med S2/R1). Andre syns det er et tungt fag, og det var ca 20% som strøyk (såvidt jeg husker). Regnskapsfagene er ikke direkte tunge, men det er mye å lære seg. Ikke spesielt vanskelig, da. Jeg syns "lesefagene" er tunge. Jeg har aldri vært spesielt glad i lesefag, heller, riktignok.

Interesse: Tja. Hadde jobba med regnskap (og jobber enda) i en nettbutikk i 3 år da jeg starta. Skal sies at økonomi-utdanning og det å jobbe som ufaglært regnskapsfører er to helt forskjellige ting. Jeg syns mye av det vi lærer er spennende, kanskje særlig de samfunnsøkonomiske fagene jeg har (mikro- og makroøkonomi). Har vel ikke det voldsomme interessen for ledelses- og organisasjonsteori. Markedsføring har jeg hatt ett fag, det er i grunnen ganske morsomt. Har fått litt mer interesse og forståelse for økonomi etter ett år, men jeg er ikke den som sitter og leser Dagens Næringsliv og Finansavisen enda, nei.

Akkurat det med å jobbe med det i 40+ år har jeg ingen problemer med. Økonomer er poteter og kan jobbe stort sett overalt. Kommuner, banker, privat næringsliv, store bedrifter, små bedrifter osv. De fleste voksne nå ser for seg at de kommer til å ha minst 4-5 jobber (husker jeg leste noe statistikk på det) i løpet av sin yrkesaktive karriere, i motsetning til foreldre- og/eller besteforeldregenerasjonen vår, der stort sett alle hadde samme jobb hele livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis utleier skulle motta klage på at støynivået fra leietager (deg?) er høyt om kvelden så kan du svare med at det ikke var spesifisert noen maksimum desibel-nivå i kontrakten.

 

Helt seriøst, dersom jeg leide ut og spesifiserte et mininumsnivå av støy, hadde det vært lovlig? Altså, kunne jeg da forlangt at leietakeren hadde holdt et minimumsnivå eller blir det for 'far out'?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, men jeg tviler på at det ville vært gyldig i Norge ettersom kontrakten kan bli forkastet hvis den er "urimelig". I andre land derimot så er det mulig. Det kan jo uansett være en grunn til å sette et minimumsnivå. Kanskje det følger med et dyr i leiligheten som ikke liker at det er veldig stille? Kanskje det er flere leietagere og en av dem har fobi mot stillhet og vedkommende har blitt enig med utleier om minimumsnivå for andre fremtidige leietagere? :p 

Lenke til kommentar

Tviler på at en kontrakt som spesifiserte et gitt dB nivå leietakeren måtte holde seg under, ville vært lovlig nei...

 

Leietaker må kunne bruke vaskemaskin/kjøkkenmaskiner, ha venner på besøk, pule, gå i sin egen leilighet og høre litt på musikk (dvs - normal bruk av eget hjem). Men mellom klokken 23-07 ish så tror jeg man kan være ganske streng/kjip som utleier med tanke på hva man aksepterer (selv om en antakelig ikke kan spesifisere noe her heller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...