Gå til innhold

Musikkindustrien ønsker skatt på harddisker og tomme CD-er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Griskhet og galskap har vist ingen grenser i musikkindustrien.... Hva med å tilpasse seg 2014 og ikke tviholde på teknologi fra 1990 tallet? Jeg lurer veldig på hvordan denne saken ville tatt seg ut hvis den foregikk i feks bilindustrien. Det hadde nok blitt litt opptøyer hvis Honda eiere måtte betale Ford fordi Ford ikke klarte å henge i utviklingen :p

• Liker 2
Lenke til kommentar
Blir ikke dette som om Tine skulle forlange ekstra glassavgift fra alle som ikke drikker melk direkte fra kartongen?

"Det foregår piratdrikking i et ekstremt omfang der ute, og den vil vi til livs!" var Tines kommunikasjonsdirektør Sur Fløtes kommentar da BanalPosten var i kontakt med dem i går morges.

Glassmagasinet som ville blitt pålagt å innkreve avgiften fra sine kunder har ikke valgt å kommentere saken på det nåværende tidspunkt, men ryktes å anse det hele for en storm i en snowglobe. :rofl:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet har vi allerede en avgift på lagringsmedier her i Norge, nettop for å erstatte tapt salg fra privatkopiering. Denne er dog betalt av staten før vi forbrukere ser noe til det.

Over middels idiotisk da det er mye å lagre annet enn musikk...

Har aldri hørt om noe slikt i Norge. I Sverige derimot så er det slik, og har jo vært en del i Norske medier om det også. :)

Norge har en skatt på musikk kassetter, muligens VHS tapes, tror det også er en avgift på noen typer CD-plater basert på at de var for musikk ikke data.

Husker når jeg var liten så var kassetter my billigere i Sverige.

kassett avgiften ga litt mening siden hovedbruken var å kopiere musikk.

For harddisker gir det ingen menig da de hovedsakelig ikke brukes til å lagre musikk.

Lenke til kommentar

"ønsker bransjen at inntektene fra den nye avgiften fordeles på de ulike rettighetshaverne"

Jeg lager litt videoer på Youtube, som jeg da har rettighetene på. Jeg bruker 3-4 harddisker kun til dette innholdet. Hadde jeg da fått tilbake eller sluppet denne avgiften på disse harddiskene??

Latterlige greier dette her. Hva med store datasentre? Skal de betale avgifter på 10 tusentalls harddisker og pengene skal gå til rettighetshaverne av musikk, film etc??

Tror nok en slik lov kan bli veldig skjev og urettferdig hvis den blir laget.

bd6.png

• Liker 1
Lenke til kommentar

De kan reise til helvete!

Haike med Chris Rea..

Stopp pressen!

RIAA har kommet med krav om skatt på ører, ettersom vi kan høre musikk med de. Siden man kan komme til å høre musikk på uautoriserte steder, gratis til og med, vil dette i særdeles stor grad ramme inntektene til platekompaniene.

MPAA har i lys av dette kommet med et tilsvarende forslag om øye-skatt, ettersom alle med øyne vil ha mulighet til å se film på ulovlig vis.

Og det neste etter det blir vel at man må betale for å snakke. Hei vent nå litt...

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Gjesp, er dette i det hele tatt et tema lengre? Hvem gidder å kopiere en CD eller ta med seg en harddisk på fest nå som man har så mange bedre alternativer som jeg ikke engang gidder å ramse opp. Typisk musikkindustrien å henge igjen i fortiden, men la ikke dette gå utover alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...