Gå til innhold

180 studiepoeng tilsvarer automatisk bachelorgrad?

Incognima

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt. Har foreløpig 37,5 stp og går på første semesteret på BI.

Dersom jeg består første semesteret så tilsvarer det at jeg sitter med 67,5 stp til andre semesteret.

Hvis jeg gjør det bra og består alle fagene iløpet av studieårene mine så kommer jeg fortløpende til å ha 180 stp før før siste semesteret i 3 år.

Vil jeg få utdelt bachelor vitnemål et halvt år tidlig enn planlagt? Kan jeg få fritak for noe fag iløpet av kommende år?

Elaborate please

Takk =)

Endret av Tarim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får 180 studiepoeng før 3 år betyr det at du må ta noen ekstra fag som er utenfor studieplanen iforhold til ditt semester. Tar du ekstra fag utenfor studieplanen er det fullt mulig å bli ferdig før, men alle fagene du tar må være godkjent ihenhold til bach. graden du tar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bachelorgraden er knytta opp mot ei godkjent bacheloroppgåve. For å kunne ta bachelorgrada så må du nok studiepoeng til at du tilsammen har minst 180 studiepoeng når bachelorgrada er fullført.

Kor lang tid du bruker speler eigentleg ingen rolle, du kan i teorien ta baceholrgraden på to semester om du vil, eller du kan bruke 3+ år.

Om din studiebelastning er lagt til 37,5 studiepoeng nå på det fyrste semesteret så vil eg anta at det er ein slags plan ved det frå skulen sin side. Eg vil tru at det blir kompansert for dette ved å ha lavare studiebelastning i dei påfølgande semestera.

Dei fleste bachelorgrader er lagt opp slik at bacheloroppgåve pluss dei obligatoriske faga utgjer under 180 studiepoeng. Dette løyser ein enkelt ved å ta valgfag/ikkje-obligatoriske fag for å fylle opp.
Vanligvis blir valgfaga lagt til på det siste semesteret slik at ein tar valgfaga parallelt med at ein jobber med bacheloroppgåva.
Det vil ikkje være ein dum idé å ta ekstra mange studiepoeng no i dei fyrste semestera slik at du kan ha fullt fokus på hovedoppgåva i det siste semesteret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bachelorgraden er knytta opp mot ei godkjent bacheloroppgåve. For å kunne ta bachelorgrada så må du nok studiepoeng til at du tilsammen har minst 180 studiepoeng når bachelorgrada er fullført.

Kor lang tid du bruker speler eigentleg ingen rolle, du kan i teorien ta baceholrgraden på to semester om du vil, eller du kan bruke 3+ år.

Om din studiebelastning er lagt til 37,5 studiepoeng nå på det fyrste semesteret så vil eg anta at det er ein slags plan ved det frå skulen sin side. Eg vil tru at det blir kompansert for dette ved å ha lavare studiebelastning i dei påfølgande semestera.

Dei fleste bachelorgrader er lagt opp slik at bacheloroppgåve pluss dei obligatoriske faga utgjer under 180 studiepoeng. Dette løyser ein enkelt ved å ta valgfag/ikkje-obligatoriske fag for å fylle opp.

Vanligvis blir valgfaga lagt til på det siste semesteret slik at ein tar valgfaga parallelt med at ein jobber med bacheloroppgåva.

Det vil ikkje være ein dum idé å ta ekstra mange studiepoeng no i dei fyrste semestera slik at du kan ha fullt fokus på hovedoppgåva i det siste semesteret.

Du får vel heller ikke bachelorgraden før du har skrevet en bacheloroppgave vanligvis, selv om du har nok studiepoeng?

Jeg har en bachelorgrad fra UiO og har aldri skrevet en bacheloroppgave i mitt liv. Så nei, det trengs ikke nødvendigvis en godkjent bachelor oppgave for å få en bachelorgrad.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en dum idé hvis han er avhengig av støtte fra Lånekassen. "Deltidsstudenter" får mindre penger.

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/utdanning-pa-deltid/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode besvarelser. Glemte å nevne at de 37,5 stp er fra tidligere Høgskole utdanning. Så begynte jeg på en helt ny utdanning på BI uten støtte fra Lånekassen fordi det var krav på at jeg må ha 60 stp.

Men greit, da kan jeg sikkert ta fritak evt ta ekstra fag sånn at jeg kanskje kan bli ferdig med utdanningen tidlig enn planlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...