Gå til innhold

Oppgradere pc

Anbefalte innlegg

Merker at pc'en begynner å slakke av litt i nyere spill (BF4, Farcry 4), så tenkte det kanskje kunne være på tide med en oppgradering. Hva bør jeg bytte ut, eventuelt vente med å bytte ut?

Har i dag en pc med følgende specs:

CPU: AMD Phenom II 965, 3.4GHz (kjøpt for 4 år siden!)

RAM: 16GB DDR3 1600MHz (kjører på 1333)

Skjermkort: Radeon HD 7950 3GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rammen kan du beholde til ny rigg. Grafikkortet er fortsatt relativt duganes, men det finnes mange gode dealer på bruktmarkedet på R9 280x/290/x. Videre så har Nvidia kommet med 9XX generasjonen som har veldig lavt strømforbruk og god performance. Budsjettkortet til nvidia, 960, kommer senere på våren, og også AMD sin nyeste generasjon R9 3XX.

Litt avhenger av dine preferanser, men jeg ville nok ventet litt med å bytte ut grafikkortet til sistnevnte skjer.

Ellers ville jeg vel sagt at prosessoren er bottlenecken i denne pcen her, og ville sterkt vurdert en I5 4690k prosessor, og dermed også kjøpt et nytt hovedkort og vurdert å gå til innkjøp av en ssd.

edit; skrivefeil og lagt til noe.

Endret av Fateless
Lenke til kommentar

Ser ingen poeng i å nevne 280x da det ikke er rare oppgraderingen fra 7950 (270x tilsvarer 7870 Ghz og 280x tilsvarer 7970 Ghz. Skal du ha nytt skjermkort bør du på 290X eller høyere imo for å få en vesentlig økning (290X / 780 TI / 970 / 980)

Begynn med å bytte plattform (4790K f.eks sammen med et Z97 hovedkort). Overklokk og se om du er fornøyd da. Hvis ikke går du på GPU.

Lenke til kommentar

Gammel diskusjon dette. Enig at 4690K er smartere valg mtp ytelse VS pris for de fleste spill, men fler og fler spill drar nytte av HT nå. I tillegg trengte jeg ikke anbefale samme CPU som deg :)

1000 ut av vinduet er det ikke, men man betaler kanskje litt mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Rammen kan du beholde til ny rigg. Grafikkortet er fortsatt relativt duganes, men det finnes mange gode dealer på bruktmarkedet på R9 280x/290/x. Videre så har Nvidia kommet med 9XX generasjonen som har veldig lavt strømforbruk og god performance. Budsjettkortet til nvidia, 960, kommer senere på våren, og også AMD sin nyeste generasjon R9 3XX.

Litt avhenger av dine preferanser, men jeg ville nok ventet litt med å bytte ut grafikkortet til sistnevnte skjer.

Ellers ville jeg vel sagt at prosessoren er bottlenecken i denne pcen her, og ville sterkt vurdert en I5 4690k prosessor, og dermed også kjøpt et nytt hovedkort og vurdert å gå til innkjøp av en ssd.

edit; skrivefeil og lagt til noe.

Har lest mye bra om geforce 970 og at dette gir en god ytelse for pengene, nå ligger det vel på rundt 3000,-. Tenkte kanskje å kjøpe nytt skjermkort mens jeg fortsatt kan få noen hundrelapper for det gamle.

Har også lyst til å lage pc'en litt mer stillegående også, og da må jeg sikkert ha nytt kabinett + kjølesystem?

Hvis jeg likevel bytter hovedkort/cpu så er jeg fristet til å kjøpe nytt kabinett og bruke den gamle pc'en til server/mediacenter eller noe i den dur. Har forresten ssd.

Lenke til kommentar

Er enig i at 280x, ikke vil være en vesentlig oppgradering, men er uenig i ditt valg av en 4790k. Hvis han er en gamer og ikke en videoredigerer, vil dette være en 1000-lapp ut av vinduet. En overklokket 4690k vil være mer enn nok!

Redigerer ikke film nei, men bruker pc'en en del til gaming.

Lenke til kommentar

Gammel diskusjon dette. Enig at 4690K er smartere valg mtp ytelse VS pris for de fleste spill, men fler og fler spill drar nytte av HT nå. I tillegg trengte jeg ikke anbefale samme CPU som deg :)

1000 ut av vinduet er det ikke, men man betaler kanskje litt mer enn det smaker.

Kan du anslå sånn ca hvor mye raskere en Intel 4690K er i forhold til den jeg har?

Lenke til kommentar

Hmm ... Det er litt vanskelig å komme med et godt anslag her. Det kommer helt ann på hvilket spill du spiller, om det er singelplayer eller multiplayer og hvilken GPU du parrer CPU med.

Skal jeg komme med en omtrentlig anslag så måtte det bli:

Battlefield 4, multiplayer, 1080p/Ultra med GTX 770:

4690K: 65 - 75 FPS

Phenom II 965: 30-40 FPS

Dette er vel og merke med begge CPU'er overklokket. Det er egentlig minimum som er av interesse her, altså drops. Et drop til 30 FPS gjør IMO BF4 ikke spillbart, mens et drop til rundt 60 FPS er helt OK på en 60hz skjerm. BF4 Multi er et veldig CPU intensivt spill, og en mye brukt "benchmark". Derfor jeg bruker denne som referanse.

Lenke til kommentar

Hmm ... Det er litt vanskelig å komme med et godt anslag her. Det kommer helt ann på hvilket spill du spiller, om det er singelplayer eller multiplayer og hvilken GPU du parrer CPU med.

Skal jeg komme med en omtrentlig anslag så måtte det bli:

Battlefield 4, multiplayer, 1080p/Ultra med GTX 770:

4690K: 65 - 75 FPS

Phenom II 965: 30-40 FPS

Dette er vel og merke med begge CPU'er overklokket. Det er egentlig minimum som er av interesse her, altså drops. Et drop til 30 FPS gjør IMO BF4 ikke spillbart, mens et drop til rundt 60 FPS er helt OK på en 60hz skjerm. BF4 Multi er et veldig CPU intensivt spill, og en mye brukt "benchmark". Derfor jeg bruker denne som referanse.

Da er det "ultra" på innstillingene?

Jeg tror jeg har "high" på det meste og litt redusert på antialiasing hvis jeg husker riktig. Har ikke merket så veldig mye til hakking egentlig. På Far Cry 4 måtte jeg redusere grafikken en god del da.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker nytt kabinett med fokus på støydemping har jeg to alternativer her som kan passe deg bra:

https://www.komplett.no/corsair-carbide-330r-midi-tower-sort/781888#!tab:info

https://www.komplett.no/fractal-design-define-r5-black/824390

MSI gaming verisjonen av 970 skal være sagt å være en av de mest stillegående alternativene. CPU-viften bør nok også byttes ut om du ønsker et mest mulig stillegående system. Her har jeg ikke så god erfaring, men det finnes alternativer som ikke er vannavkjølte som gir bedre avkjøling og mindre støy enn lukkete vannavkjølingssystemer.

Endret av Fateless
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker nytt kabinett med fokus på støydemping har jeg to alternativer her som kan passe deg bra:

MSI gaming verisjonen av 970 skal være sagt å være en av de mest stillegående alternativene. CPU-viften bør nok også byttes ut om du ønsker et mest mulig stillegående system. Her har jeg ikke så god erfaring, men det finnes alternativer som ikke er vannavkjølte som gir bedre avkjøling og mindre støy enn lukkete vannavkjølingssystemer.

Jeg er litt usikker, men slik det er nå så tror jeg at mesteparten av støyen stammer fra skjermkortet. Er 970-kortene stillegående? Kommer kanskje an på produsenten..

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker, men slik det er nå så tror jeg at mesteparten av støyen stammer fra skjermkortet. Er 970-kortene stillegående? Kommer kanskje an på produsenten..

Alle 970-ene skal være veldig stillegående, men MSI skal visst ha det alternativet med minst støy. Dette gjelder forsåvidt 980 også.

Lenke til kommentar

Hvis jeg oppgraderer cpu'en som nevnt, spiller det stor rolle hvilket hovedkort jeg går for? Så langt har jeg alltid valgt hovedkort etter prisen og hvor mye ram det støtter. Tror ikke jeg har betalt over 1000,- for et hovedkort noen gang, men ser at mange anbefalte gaming-pc'er har hovedkort som koster betraktelig mer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg oppgraderer cpu'en som nevnt, spiller det stor rolle hvilket hovedkort jeg går for? Så langt har jeg alltid valgt hovedkort etter prisen og hvor mye ram det støtter. Tror ikke jeg har betalt over 1000,- for et hovedkort noen gang, men ser at mange anbefalte gaming-pc'er har hovedkort som koster betraktelig me

Det kommer veldig ann på hva du skal bruke det til. Noen hovedkort er laget for å ha 4x grafikkort, forbedret lydkort og uttallige mange tilkoblingsmuligheter og trådløst nettverkskort. Videre har det mye å si for støttet ram, cpu, overklokkingsmuligheter og kvalitet.

Det er litt smak og behag, men hvis du kjøper deg et hvilket som helst Z97 i atx format tror jeg du vil være mer enn fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvis jeg oppgraderer cpu'en som nevnt, spiller det stor rolle hvilket hovedkort jeg går for? Så langt har jeg alltid valgt hovedkort etter prisen og hvor mye ram det støtter. Tror ikke jeg har betalt over 1000,- for et hovedkort noen gang, men ser at mange anbefalte gaming-pc'er har hovedkort som koster betraktelig me

Det kommer veldig ann på hva du skal bruke det til. Noen hovedkort er laget for å ha 4x grafikkort, forbedret lydkort og uttallige mange tilkoblingsmuligheter og trådløst nettverkskort. Videre har det mye å si for støttet ram, cpu, overklokkingsmuligheter og kvalitet.

Det er litt smak og behag, men hvis du kjøper deg et hvilket som helst Z97 i atx format tror jeg du vil være mer enn fornøyd.

Enn mini-ATX?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å kjøpe micro-ATX, med mindre du kjøper deg et mindre kabinett. Det vil bare begrense dine valg til oppgraderinger ved et senere tidspunkt. Micro-ATX koster mer og har mindre tilkoblingsmuligheter, typ antall grafikkort, antall ram osv enn standard ATX. Kabinettet rommer både ATX, Micro-ATX og Mini-ITX, men jeg ville ikke gått for et kabinett som det der og valgt de to sistnevnte.

Litt usikker på om du mente mini itx eller micro atx?

Her er et forslag til mini-itx oppsett;

http://www.prisjakt.no/list.php?l=137376&view=o

Men ville ikke puttet et R9 290/290x inni der, ettersom disse kortene blir veldig varme og bråker mye. I kombinasjon med et GTX 970, alternativt det grafikkortet du har allerede kan dette alternativet være et godt valg.

Endret av Fateless
Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng å kjøpe micro-ATX, med mindre du kjøper deg et mindre kabinett. Det vil bare begrense dine valg til oppgraderinger ved et senere tidspunkt. Micro-ATX koster mer og har mindre tilkoblingsmuligheter, typ antall grafikkort, antall ram osv enn standard ATX. Kabinettet rommer både ATX, Micro-ATX og Mini-ITX, men jeg ville ikke gått for et kabinett som det der og valgt de to sistnevnte.

Litt usikker på om du mente mini itx eller micro atx?

Her er et forslag til mini-itx oppsett;

http://www.prisjakt.no/list.php?l=137376&view=o

Men ville ikke puttet et R9 290/290x inni der, ettersom disse kortene blir veldig varme og bråker mye. I kombinasjon med et GTX 970, alternativt det grafikkortet du har allerede kan dette alternativet være et godt valg.

Mente mikro ja (m-ATX). Har det nå også, da i et kabinett som er ment for det. Tror uansett at jeg aldri kommer til å kjøre doble skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...