Gå til innhold

Objektivadaptre til Sony A6000. Finnes det?

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at de ulike Sony kameraene har forskjellig montasje for objektiv.

Jeg trenger et adapter for å koble Mamiya 645 eller Pentax k-objektiver til et A6000 kamera og lurte på om det finnes noen slike f.eks på ebay eller andre nettsider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det finnes i bøtter og spann. Søk på "Pentax K Sony Nex" eller "Mamiya 645 Sony Nex" på ebay.

For Pentax K finnes også adaptere med brennviddereduksjon ("Lens Turbo", "Speedbooster", "Focal reducer") som gjør at du får samme bildevinkel som fullformat.

Lenke til kommentar

Dette er vel et av de kuleste adapterne om du skal ha fullt utbytte av å bruke Mamiya 645 på Sony NEX:

http://www.ebay.com/itm/Fotodiox-Vizelex-RhinoCam-fur-Mamiya-645-an-Sony-NEX-Kameras-/351148260957?pt=DE_Foto_Camcorder_Objetivanschlüsse_Adapter&hash=item51c2113e5d

I praksis et 100+ Mpx bakstykke til mellomformatoptikken din. Best egnet for stillesteånde motiver. :)

Ellers er det to Sony-fatninger: A-mount på speilreflekskameraene og E-mount på de speilløse (Tidligere NEX-modeller, A6000 og A7-serien.)

Alle adaptere med E-mount (ofte bare kalt NEX) vil passe A6000. (Mht. A7 skal man være obs på at enkelte adaptere med E-mount kan være for trange og vignettere på fullformat)

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Av dem jeg fant på ebay, var Mamiya adapterne priset fra kr 1400.- og oppover mens Pentax adapterne lå på ca kr 60.-

Jeg har Mamiya til Pentax adapter fra tidligere. Dersom jeg går for en løsning med å bruke to adaptere, vil det kunne fungere, eller vil det da bli som å bruke mellomringer og gi meg et makrobilde?

Lenke til kommentar

Pentax til Nex-adaptere gir deg samme registeravstand som et Pentax-kamera, så om du stabler et Mamiya til Pentax-adapter utenpå dette igjen vil det fungere på samme måte som om du bruker kun Mamiya-adapteren på et Pentax-kamera - om det besvarer spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...