Gå til innhold

Styring av varme, hytte, uten nett

Anbefalte innlegg

Hallo. Vi kunne tenke oss å styre temperaturen fra hjemme på hytta. Det er snakk om 3/4 panelovner. Har ikke internett der så det blir en stor utfordring. Vet dere om noen løsninger, helst billige. Jeg har ikke noe problem med å sette meg inn i et litt avansert system men det hadde vært en stor fordel om det var enkelt å bruke. Det optimale hadde vært om det er noe man kunne ha koblet mellom stikkkontakten og panelovnen og bare skrevet noe ligende som "Ovn i Gang: På" "Ovn i Stue: På" og fått feedback på at ovnen faktisk har skrudd seg på. Som tidligere sagt, vet dere om noen rimelige løsninger som ikke krever en elektriker til å montere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg sett litt rundt og det virker som om man må enten gå for en hyttami løsning (m. DEFA Base Unit) eller en hyttetorget variant (Heat-Link). Begge to synes jeg virket dyre i form av basispakke. Jeg har ikke noe problem med å sette meg litt inn i tekniske systemer så trenger ikke nødvendigvis noe helt enkelt om det gjør prisen noe billigere. Vet dere om noen andre fjernstyringssystemer via SMS/Internett (men som ikke krever internett på selve hytta) med lav pris?

Jeg har sett på Sikom sin "GSM Mini Plus". Der var hovedstasjonen ok i pris men rèlene var fryktelig dyre (ca 600 kr stk) noe som vil si at det blir samme pris som en hyttami o.l løsninger. Vet dere fortsatt om noen andre løsninger? Er det mulig å kjøpe noe lignende på ebay evt billige rèler der?

E: Norsk UI er ikke nødvendig, det er et pluss men om det blir vesentlig billigere med Engelsk UI så vil jeg vurdere dette. Jeg trenger også kun på/av av varmeovner for nå, men pluss med mulighet for utvidelse (røykvarsler, tyverialarm).

Endret av Wuzhou
Lenke til kommentar

Jeg har brukt hyttetorget sin versjon i et par år nå, fungerer forsåvidt greit, men blir litt kostbart i forhold til opplevd kvalitet.

Kostet meg ca 500 for abonnement og 150 for SMS i 2013, pluss mva. så totalt 800. Jeg bruker da deres web-løsning.

Merk at det skal være mulig å kjøpe HeatLink-utstyret uten å tegne abonnement på SIM og web-brukersnitt. Så hvis du fikser et billig abonnement selv og setter deg inn i de litt småabstrakte SMS-kodene er det fullt mulig å styre systemet fra telefonen. Men direkte intuitivt er det ikke. Selve utstyret er også ganske dyrt, vil tro det er mulig å finne dette på nett et sted til en lavere pris.

Jeg holder selv på å konvertere til en internettløsning. Årsaken til dette er at jeg har ganske mye datatrafikk inkludert i jobb-abonnementet og kan få et datakort til 29,-/mnd. Kjøpte så en 4G bredbåndsrouter/aksesspunt og dermed kan familien få trådløst nett på hytta, samt jeg kan få tilgang til styring av varme, samt en del annet som man ikke får via GSM-løsningen slik som alarm, webkamera og værstasjon.

Har en Raspberry Pi som kjører serverprogramvare for styring av temperatur, alarm, m.m. Dette finnes det mange varianter av, både gratis og ferdige pakker inkludert hardware (slik som HomeTroller Zee, Vera Lite, Fibaro, etc). Dermed har man en løsning som man kan skreddersy selv til en vesentlig lavere pris enn for hyttetorget-løsningen-

Ulempen med et Web-basert system er at hvis man av en eller annen grunn mister nett eller IP-adressen, så har man problemer. Her kan man sikre seg som best man kan med batteribackup på server (usb batteripakke fungerer flott), overspenningsvern, dynamisk IP-klient på server eller router, etc. Samt minimum 1 ovn på frostsikringstemperatur som ikke er tilkoblet systemet om alt går galt. Problemer kan også oppstå med GSM-løsningen, vi hadde en overspenning som ødela strømforsyningen til sentralen, dermed stod det 20 grader i hytta i en drøy måned i vinter. Det kostet penger...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker en sånn en på hytta i DK. Den har et ring-kontant kort som jeg må fylle 50 kr på hver 18måned (for at det ikke skal "gå ut på dato"), det er hele kostnaden.

Jeg har ikke giddet å laste ned Appen men bruker bare SMS for av og på.

Den rapporterer også strømbrudd og temp og sånn men jeg bruker den bare til å resette ADSL-modemet og HS Serveren :)

Jeg ville bare ha kjøpt 3-4 slike...

Alternativt kan du kjøpe EN slik og bruke den til å trigge en Nexa sender som sender AV/PÅ til så mange Nexa plugins du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...