sickb Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg har lest mange plasser at A7V skal kunne kjøre Athlon XP cpu'er (og man kan klokke opp til ca 1650MHz), men siden det blir 133MHz klokke frekvens så kan det ikke være låst multiplier på cpu'en. Noen som vet hva hva slags XP cpu'er som ikke har multiplier lock på seg? Thoroughbred? Barton? Palomino? Eventuell om det er noen XP cpu'er som har multiplier på 12,5x+ eller som er lett å fjærne multiplier locken på? Lenke til kommentar
sickb Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 ingen som vet? Lenke til kommentar
sickb Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 ingen som vet? Lenke til kommentar
Speis Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Athlon XP 2500+ Barton har ingen lock! Den kjører uten overklokking på 166 MHz FSB, men kan lett overklokkes til 200 MHz FSB. Dette vil gi en bra ytelsesforbedring hvis du kjører 400 MHz minne. Du har selfølgelig også mulighet for å overklokke multipliern!!! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg tror du kanskje blander sammen hovedkortet A7V med andre hovedkort som A7V333. Det første tar bare Athlon & Duron CPUer. Det andre tar alt inntil XP 3000+. Hovedkortet ditt(A7V) kan ta opptil Duron 1300 hvis du har riktig revisjon av hovedkortet og oppdatert BIOSen til en versjon (jeg husker ikke i farta). Lenke til kommentar
Speis Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Da blir mitt tips til sickb: Kjøp nytt hovedkort Lenke til kommentar
pertm Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Skal du kjøpe nytt hovedkort må du nok kjøpe ny RAM også fordi A7V har ikke DDR ram Lenke til kommentar
sickb Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg er veldig klar over at jeg har ett gammelt utgått hk, kt133, som kjører på max klokkefrekvens 133MHz. Men det skal være mulig å kjøre XP cpu på det, bare at man må kjøre den på 133MHz klokkefrekvens og høyere multiplier, så derfor lurer jeg på om det finnes noen xp cpu'er der ute som ikke har multiplier lock Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Hadde selv et A7V for lenge siden, og kunne "alt" om dette kortet. Men det er gått i glemmeboken nå, men fant alt det jeg trengte her: http://www.a7vtroubleshooting.com/ Lenke til kommentar
Speis Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Athlon XP 2500+ har ingen multiplier lock.... Lenke til kommentar
pertm Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 (endret) Det kunne kanskje vært lurere med Athlon Xp 2400+ fordi den er den raskeste XP CPU med 133MHz FSB(266), mens Athlon XP 2500+ bruker 166MHz FSB(333). Det har heller ingen multiplier lock(min har ihverfall ikke det) Endret 20. november 2003 av pertm Lenke til kommentar
aaad Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hei! Jeg har nettopp vært gjennom en lignende prosess med mitt HK, et MSI K7T Pro2/200FSB, fra Duron 700 til Tbird 1400/266. Jeg har også hørt at noen har kjørt Athlon XP på dette kortet. MSI support dømte meg nord og ned, men nå kjører jeg stabilt på 1404Mhz..! (13 x 108) Se innlegg: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=164974 Sjekk om det er et forum hos produsenten av hovedkortet. Det gjorde jeg, og der var de slett ikke enig med supporten..! Jeg prøvde for moro å oveklokke litt: 13 x 119, 0,85v (1547Mhz). Maskinen startet helt fint, men skjermen låste seg etter en stund. Kanskje en tilfeldighet? Har du full kontroll i CMOS, tror jeg nok du har en rimelig sjanse på å kjøre f.eks en 2400 XP CPU. Sannsynligvis bruker kortet ditt samme bios som sine yngre søsken, slik at en XP blir gjenkjent. Sjekk vedlegget i biospakken for prosessorstøtte. Det springende punktet videre med hensyn til full utnyttelse, er vel hvilket spekter av multiplikatorverdier du får å spille på når den nye prosessoren blir sett på plass. I min CMOS var valgene 7x - 13,5x med Duronen, og 11,5 (default) - 15x med Tbirden på plass. Mer enn tilstrekkelig altså, for full utnyttelse. Kjøp en XP2400 (Rimelig kraft!), og ta opplåsingsproblemet hvis det dukker opp! XP er litt mer omstendelig å låse opp, men egentlig enklere enn Duron/Tbird. Det er en artikkel her inne et sted: Sparkle utfresingene på L1 med araldit, slette til med barberblad etter en times tid, maskere, legge på reprerasjonslim for varmetråder (Clas Ohlsson). BINGO! Skulle prosjektet skjære seg, er du iallfall en erfaring rikere. En XP2400 er nok lett omsettelig i lang tid fremover. Mvh Arne Lenke til kommentar
aaad Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Kanskje jeg kjøper den av deg hvis det skjærer seg..! Lenke til kommentar
aaad Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 Sjekk denne posten: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166787 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx Lenke til kommentar
aaad Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 "jarmo"..! Det interessante spørsmålet her.......er om det går an å gå utover de prosessorene som er sett opp som gangbare fra produsenten! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. november 2003 Del Skrevet 7. november 2003 "jarmo"..! Det interessante spørsmålet her.......er om det går an å gå utover de prosessorene som er sett opp som gangbare fra produsenten! Dette tør jeg ikke svare på, se om produsenten har forum/FAQ... eller Google litt med rette søkeord Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Athlon XP 2500+ har ingen multiplier lock.... Den HAR lock, men nFORCE2 bryr seg ikke noe om den og "låser opp" prosessoren. I tillegg vil neppe den Barton'n funke på det gamle hovedkortet. Det jeg derimot ville anbefalt trådstarter; er å se igjennom Demovarer på f.eks Komplett.no (eller lagersalg på PSData.no). Der kan du få mange svært rimelige hovedkort som tar alle de nye CPUene uten problemer. Men du må uansett belage deg på å bytte ut rammen. Lenke til kommentar
Speis Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Jeg har VIA KT600 chipsett og kan sette hvilken som helst multiplier uten å låse min Athlon XP 2500+ Barton opp.... Men jeg gir meg, kan hende at å velge denne prosessoren ikke er det beste for ditt HK! Lenke til kommentar
aaad Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hei! Her begynner det å komme fram litt interessante greier: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166787 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå