Gå til innhold

Er all alternativ behandling pseudovitenskapelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslag til definisjoner:

Pseudovitenskapelig: prøver (tilsynelatende) å bekrefte metodene vitenskapelig, men gjør det feil, eller på dårlig eller uærlig vis.

Ikke-vitenskapelig: prøver ikke å bekrefte metodene vitenskapelig.

Jeg vil tro du ser en del av begge typer blant alternative behandlingsmetoder. Begge fordrer at gyldig vitenskapelig grunnlag ikke er oppnådd, for da skulle det per definisjon ikke vært alternativ medisin. Det kan dog skje at metoder, spesielt i en overgangsperiode, anses som alternative selv om de har gyldig vitenskapelig grunnlag. Dette blir mest hypotetisk, tror jeg, men dersom noen har historier om alternative behandlingsmetoder som i sin helhet er blitt akseptert som vanlig medisin, så ville jo det vært interessant å høre om. Oftest er det delvis, f.eks. kiropraktikk, noe som kan bidra til at metoden beholder sin status som alternativ.

Lenke til kommentar

Pseudovitenskapelig vil si at den utgir seg for å være vitenskapelig, men ikke er det. Typisk feil/misforstått bruk av vitenskapelige ord, ukritisk blanding av vitenskapelige ord og tåkeprat og feilbruk av statistikk. Jeg vil heller si at en påstand om en behandling er pseudovitenskapelig, snarere enn selve behandlingen. Det loves, med vitenskapelige ord, mer enn det er grunnlag for å love.

Alternativ behandling behandling er behandling som ikke er vitenskapelig bevist å ha en effekt.

Blandt de alternative behandlingene som ikke er pseudovitenskapelige kan vi finne:

- Behandlinger som er vitenskapelig plausible, men ikke er bevist. Som tradisjonelle urter.

- Behandlinger som er overnaturlige, men ikke utgir seg for å være vitenskapelig (sjamaner).

En typisk pseudovitenskapelig behandling er kvantemedisin. "Ifølge kvantemedisinen kommuniserer celler ved hjelp av cellemembranens «energifelt» eller «frekvenser»". De blander vitenskap og idéer ukritisk.

Det samme med homeopati.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Hva tenker dere om healing?

Pseudovitenskapelig, eller bare ikke-vitenskapelig?

Det kommer an på de ordene man bruker for å beskrive det med. Om man beskriver det som noe psykologisk eller spirituelt, eller tror at kvanteioner endrer cellenes basalfrekvens, er hele forskjellen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Pseudovitenskapelig, eller bare ikke-vitenskapelig?

Kommer an på. Hvilke forsøk er gjort på å bekrefte virkningene vitenskapelig? Og hvordan fremstiller de resultatene? Det er vitenskapen som eventuelt er pseudo – eller ikke-eksisterende. :)

Lenke til kommentar

Tenk på "pseudovitenskapelig" som markedsføring, ikke en fundamental egenskap, så blir det kanskje greiere å vurdere. Si behandlingen rent teknisk består i å gni noen med pene steiner - hvordan blir det solgt?

"Krystallene absorberer de negative energifeltene dine og hjelper de forskjellige bølgelengdene dine å komme i takt med hverandre" - pseudovitenskapelig, særlig hvis de fortsetter med å vise til en youtube-video med en professor (i sosiologi, fra et postordreuniversitet) som "bevis".

"Steinene er fra Moder Jord, og denne ametysten symboliserer Arthane, gudinnen for hodesmerter" - religiøs/mystisk.

"Jeg liker å massere med oppvarmede glatte steiner, den ekstra varmen hjelper på stive muskler" - plausibelt, men såvidt jeg vet ikke testet. Alternativt (men ikke pseudovitenskaplig).

Endret av Djn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke noe om healing, fordi Healing spesifiserer ikke hvilke metode det er snakk om.

Massasje og akupunktur?(f.eks varme hender)

Urter og stoffer?

Pep talk?

Ta grep mot underernæring og gi tips til øvelser?

Kombinasjon?

Annet?

Det er utrolig mye enkelt, f.eks å prater + litt vitamindytting som gir utrolige resultater. Rett og slett fordi det er et udekt behov.

Lenke til kommentar

Over halvparten av skolemedisinpreparatene er basert på virkestoffer funner i urter/planter. Disse er undersøkt vitenskaplig, de fungerte og har dermed blitt innlemmet i skolemedisinen.

Hver gang man mistenker at en "alternativ" urtemedisin faktisk kan inneholde noe som er verdt å undersøke, nedlegges det forbud mot salg av preparatet inntil det undersøkt vitenskaplig. Dette skjedde for noen år siden med solhattpreparater, som man mistenkte kunne inneholde et virkestoff mot forkjølelse. Undersøkelsen viste imidlertid ingen positive virkninger overhode, kun noen bivirkninger. En av disse er at hvis man kombinerer solhattpreparater med parasett, så kan enkelte dø av det.

Fordi solhattpreparater ikke hadde noen gunstige medisinske virkninger, ble salget igjen frigitt. Helsekostbutikker og andre kan derfor fortsette å selge produktene, men som med alle andre alternative "medisiner" er det forbudt å hevde at de har en medisinsk virkning. Det er heller ikke tillatt å oppgi eventuelle bivirkninger. Det eneste som er tillatt er å hevde at preparatene kan ha en lindrende effekt.

Svært mye av skolemedisinene er altså tidligere alternativ medisin som har blitt undersøkt vitenskaplig og vist seg å fungere. Enkelte av dagens alternative medisiner kan altså ha en medisinsk effekt, men de er ikke undersøkt enda. Eller de har blitt undersøkt og vist seg å ikke fungere.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke noe om healing, fordi Healing spesifiserer ikke hvilke metode det er snakk om.

Massasje og akupunktur?(f.eks varme hender)

Urter og stoffer?

Pep talk?

Ta grep mot underernæring og gi tips til øvelser?

Kombinasjon?

Annet?

Det er utrolig mye enkelt, f.eks å prater + litt vitamindytting som gir utrolige resultater. Rett og slett fordi det er et udekt behov.

http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/healing

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Edit, enda bedre: Forskjellen på en massør og en kiropraktor.

Hva er forskjellen på en massør og en bokser?

Front og bak, handredskaper, og kontrolgraden av anvendingen.

vel, det forklarer seg selv, det eksisterer ikke dokumentert effekt av behandling hos kiropraktor.

Skulle da være en smal sak å måle bloodsirkulasjon og muskelknuter?

Dog, jeg er enig i at de i de fleste tilfeller ikke gjør noe med ryggen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når det kommer til det meste av sånt tenker jeg bare: Crackpots.

Så hva tror du om hypnose og kiropraktor?

Jeg er veldig skeptisk, man hører jo så mange motstridene fortellinger. Her kan jeg kjøpe argumenter både for og i mot, men når det kommer til mye av alternativ behandling så vet man at det bare er tull. Vann husker ikke at det har vært et virkestoff i det og vi har ingen aura.

Som jeg sa veldig skeptisk, men jeg ser en liten mulighet for at det kan hjelpe i enkelte situasjoner.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...