Gå til innhold

tipse på hotell i norge?


Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal for første gang bo på hotell i norge i noen dager. Jeg lurer på om det er forventet/normalt å gi tips på hotell i norge? Skal ikke bo på noe fancy hotell, så regner ikke med at det er en pikkolo ol, men pleier man f.eks å legge til noe ekstra når man betaler oppholdet med bankkort? Vil ikke være gjerrig...Men har jo ikke så god råd heller da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips er generellt sett aldri forventet her til lands.

Vil du gi tips så gjør du det, men er ikke forventet at du gjør det nei.

 

Personlig har jeg aldri gitt tips når jeg bor på hotell(og jeg har i perioder bodd mer på hotell enn hjemme), de ansatte får nok lønn til at de klarer seg fint uten tips, noe de ikke nødvendigvis gjør der det er forventet at man gir tips.

 

Har du dårlig råd, ikke betal tips :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Man får ikke mer service enn man fortjener er det noe som heter.

Det blir vel en runddans - servitøren får heller ikke mer tips enn de fortjener.

 

Dessuten, hvordan kan du si

 

 

Dere tipshatere får bare stå på deres prinsipper, dere stiller fortsatt bakers i service-køen.

?

Du vet jo ikke på forhånd om de kommer til å tipse, så hvordan skal du innstille servicen etter tipsnivået før regninga i det hele tatt er påtenkt?

 

Men @OP,

Forventet service og hyggelighet: Runder opp til nærmeste passende seddel

Over forventet service og trivelighet: Rundhåndet tips.
Jeg snakker nå restaurant/bar/we, ikke hotell - har aldri tipset resepsjonen elller stuepiker i norge, kun i restauranten og baren. I en del utland er det riktig å tipse stuepikene.
Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Man får ikke mer service enn man fortjener er det noe som heter.

Det blir vel en runddans - servitøren får heller ikke mer tips enn de fortjener.

 

Dessuten, hvordan kan du si

 

 

Dere tipshatere får bare stå på deres prinsipper, dere stiller fortsatt bakers i service-køen.

?

Du vet jo ikke på forhånd om de kommer til å tipse, så hvordan skal du innstille servicen etter tipsnivået før regninga i det hele tatt er påtenkt?

 

Men @OP,

Forventet service og hyggelighet: Runder opp til nærmeste passende seddel

Over forventet service og trivelighet: Rundhåndet tips.
Jeg snakker nå restaurant/bar/we, ikke hotell - har aldri tipset resepsjonen elller stuepiker i norge, kun i restauranten og baren. I en del utland er det riktig å tipse stuepikene.

 

 

Ved første servering gir man gjerne en helt vanlig service. Får man deretter tips så er dette noe som for de fleste serivcearbeidere skaper ett visst minne og gir prioritering og bedre service neste gang.

 

Men for at vi skal få en kultur for dette er det mange av dere som har mye å lære bare når det kommer til å si takk.

 

Det kommer stadig når jeg er på ett av de utestedene jeg har eier-interesser i folk bort og klager på at dem blir nedprioritert i køen ol. Dersom dem svarer nei på om dem tipser så får dem bare takke seg selv.

Lenke til kommentar

 

 

Ved første servering gir man gjerne en helt vanlig service. Får man deretter tips så er dette noe som for de fleste serivcearbeidere skaper ett visst minne og gir prioritering og bedre service neste gang.

 

Men for at vi skal få en kultur for dette er det mange av dere som har mye å lære bare når det kommer til å si takk.

 

Det kommer stadig når jeg er på ett av de utestedene jeg har eier-interesser i folk bort og klager på at dem blir nedprioritert i køen ol. Dersom dem svarer nei på om dem tipser så får dem bare takke seg selv.

 

Jeg forstår deg rett da at du siktet til gjentagende kunder som frekventerer såpass ofte at personalet kjenner dem igjen?

 

(tips eller ei, å bevisst la noen snike i køen foran andre som har ventet lenger vil jeg kalle meget dårlig service som ikke rettferdiggjøres av manglende tips)

Lenke til kommentar

I bar kan det der fungere. Men de _fleste_ andre plasser(restauranter/hoteller) så betaler man for mat/drikke _etter_ man er ferdig. Her vil det altså fungere særdeles dårlig å variere servicenivået etter hvor mye tips man får, siden tipset ikke kommer før etter man er ferdig.

 

Har forøvrig diskutert dette med deg før, og eg er fortsatt at den oppfatning av at tips er en uting. Enten så må man forhandle seg frem til den lønna man fortjener eller så får man finne seg ett annet sted/annet yrke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved første servering gir man gjerne en helt vanlig service. Får man deretter tips så er dette noe som for de fleste serivcearbeidere skaper ett visst minne og gir prioritering og bedre service neste gang.

 

Men for at vi skal få en kultur for dette er det mange av dere som har mye å lære bare når det kommer til å si takk.

 

Det kommer stadig når jeg er på ett av de utestedene jeg har eier-interesser i folk bort og klager på at dem blir nedprioritert i køen ol. Dersom dem svarer nei på om dem tipser så får dem bare takke seg selv.

 

 

Med andre ord er det ikke tipsing for å være hyggelig du er opptatt av, men heller tipsing for å kunne flytte lønnsbyrden fra arbeidsgiver til kunde, slik at du kan maksimere profitt i selskapet?

 

Vi bør passe oss for å ikke få den amerikanske løsningen, der ansatte er helt avhengig av tips for å få en brukbar lønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er alternativet ditt å ta varen og stikke av? Dem som betaler bedre fortjener den mer enn deg.

 

Dersom dette er en del av den avtalte prisen ja. Dersom jeg bestiller hotellrom til 1000kr så fortjener jeg akkurat like god service som alle andre med samme rom som jeg, gitt at jeg oppfører meg skikkelig. Servicen min skal ikke være avhengig av hvor mange tusenlapper jeg trer ned i lomma på personalet.

 

At du bruker dette som en unskyldning for at personalet ditt gir dårlig service, eller at du ikke orker å ha mange nok ansatte i baren til å dra unna bestillingene får stå for din egen del. Uavhengig av dette så gir du faktisk dårlig service til kundene dine, dersom de må bestikke personalet for å få service, eller om du faktisk har et personale som lar seg bestikke.

 

Tips er en form korupsjon, og et system man ikke burde støtte i det hele tatt. Er ikke noe forksjell på å få bedre service på drinkbestillingen min, enn å få bedre service på byggesøknaden min. Det handler bare om hvem man tipser.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I bar kan det der fungere. Men de _fleste_ andre plasser(restauranter/hoteller) så betaler man for mat/drikke _etter_ man er ferdig. Her vil det altså fungere særdeles dårlig å variere servicenivået etter hvor mye tips man får, siden tipset ikke kommer før etter man er ferdig.

 

Har forøvrig diskutert dette med deg før, og eg er fortsatt at den oppfatning av at tips er en uting. Enten så må man forhandle seg frem til den lønna man fortjener eller så får man finne seg ett annet sted/annet yrke.

 

Nå har de 2 repsektive plassene både matservering og bartjeneste. Stammgjester er der på begge sider, stammgjester tipser stort sett alltid også, så når de som jobber der (har relativt stabilt mannskap) kjenner dem igjen følger det i sakens natur at disse får en viss prioritering forann dem man gjerne vet betaler på kronen og ikke ett øre mer. Det er tross alt i praksis skattefrie penger, jeg klandrer dem ikke, jeg oppfordrer dem til dette. Disse kunden legger merke til servicen og skaper derfor en kultur jeg mener det burde vært mer av.

 

 

I bar kan det der fungere. Men de _fleste_ andre plasser(restauranter/hoteller) så betaler man for mat/drikke _etter_ man er ferdig. Her vil det altså fungere særdeles dårlig å variere servicenivået etter hvor mye tips man får, siden tipset ikke kommer før etter man er ferdig.

 

Har forøvrig diskutert dette med deg før, og eg er fortsatt at den oppfatning av at tips er en uting. Enten så må man forhandle seg frem til den lønna man fortjener eller så får man finne seg ett annet sted/annet yrke.

 

Når man skaffer seg ett ganske stabilt og godt personell (noe som er veldig relativt i denne bransjen) så blir man husket, men slår gjerne av en prat med disse gjestene. Tips er ikke en uting, det er som å kjøpe seg en rettighet. Akkurat som du kan få fasttrack og lounger på flyplasser, kan du fjerne en del køer og prioriteringer i utelivsbransjen, gjelder også for restauranter.

 

 

Er alternativet ditt å ta varen og stikke av? Dem som betaler bedre fortjener den mer enn deg.

 

Dersom dette er en del av den avtalte prisen ja. Dersom jeg bestiller hotellrom til 1000kr så fortjener jeg akkurat like god service som alle andre med samme rom som jeg, gitt at jeg oppfører meg skikkelig. Servicen min skal ikke være avhengig av hvor mange tusenlapper jeg trer ned i lomma på personalet.

 

At du bruker dette som en unskyldning for at personalet ditt gir dårlig service, eller at du ikke orker å ha mange nok ansatte i baren til å dra unna bestillingene får stå for din egen del. Uavhengig av dette så gir du faktisk dårlig service til kundene dine, dersom de må bestikke personalet for å få service, eller om du faktisk har et personale som lar seg bestikke.

 

Tips er en form korupsjon, og et system man ikke burde støtte i det hele tatt. Er ikke noe forksjell på å få bedre service på drinkbestillingen min, enn å få bedre service på byggesøknaden min. Det handler bare om hvem man tipser.

 

 

Dette må du gjerne ha mange formeninger om, mens du venter på din servering. så samt ordningen består vil nok både jeg og personalet benytte den for alt den er verdt. Jeg får en kundebase som setter pris på tjenesten dem yter, jeg får fornøgde ansatte som ønsker å skaffe flere slike kunder.

 

Og jeg slipper unna gjerrigknarker.

Lenke til kommentar

 

Ved første servering gir man gjerne en helt vanlig service. Får man deretter tips så er dette noe som for de fleste serivcearbeidere skaper ett visst minne og gir prioritering og bedre service neste gang.

 

Men for at vi skal få en kultur for dette er det mange av dere som har mye å lære bare når det kommer til å si takk.

 

Det kommer stadig når jeg er på ett av de utestedene jeg har eier-interesser i folk bort og klager på at dem blir nedprioritert i køen ol. Dersom dem svarer nei på om dem tipser så får dem bare takke seg selv.

 

 

Med andre ord er det ikke tipsing for å være hyggelig du er opptatt av, men heller tipsing for å kunne flytte lønnsbyrden fra arbeidsgiver til kunde, slik at du kan maksimere profitt i selskapet?

 

Vi bør passe oss for å ikke få den amerikanske løsningen, der ansatte er helt avhengig av tips for å få en brukbar lønn.

 

 

Det er ikke ett yrke med veldig høy lønn, men det er de ansatte sin oppgave å skaffe tipsen. Jeg lønner dem med en bransjestandard+ dersom dem gjør seg fortjent til dette, så kommer tipsen i tillegg.

 

Jeg legger meg aldri borti hva dem får i tips, men vet at nå i julebordsesongen kan dem dra hjem med en betydelig sum penger.

Lenke til kommentar

Nå har de 2 repsektive plassene både matservering og bartjeneste. Stammgjester er der på begge sider, stammgjester tipser stort sett alltid også, så når de som jobber der (har relativt stabilt mannskap) kjenner dem igjen følger det i sakens natur at disse får en viss prioritering forann dem man gjerne vet betaler på kronen og ikke ett øre mer. Det er tross alt i praksis skattefrie penger, jeg klandrer dem ikke, jeg oppfordrer dem til dette. Disse kunden legger merke til servicen og skaper derfor en kultur jeg mener det burde vært mer av.

Kan du fortelle meg hvor i loven det står at tips er untatt skatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer stadig når jeg er på ett av de utestedene jeg har eier-interesser i folk bort og klager på at dem blir nedprioritert i køen ol. Dersom dem svarer nei på om dem tipser så får dem bare takke seg selv.

Du har ikke spurt deg selv om grunnen til at de ikke tipser er at de blir nedprioritert i køen? Som du sier selv, blir kunder som tidligere har tipset prioritert først i køen. Mao, andre kunder blir nedprioritert. Selvsagt gidder de ikke å tipse.

 

Man skal ikke trenge å tipse første gang, for å beholde et normalt servicenivå til neste gang.

 

Bare det å se at de ansatte ikke klarte/ville holde orden på at køen går i rekkefølge ville gjøre at jeg ga mindre tips, selv om det ikke rammet meg. Å holde orden på køen er en del av det å skape en god atmosfære, som er det man tipser for. Å se at folk som ønsker å betale full pris for en vare blir nedprioritert gjør meg beklemt.

 

Tips er noe man gir fordi man er fornøyd mer servicen, ikke for å få bedre service.

 

De eneste som bør ha grunn til å mistenke dårligere service er de som pruter på ting som har fast pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...