foenix Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Er det mulig å bruke en såkalt split screen på disse kameraene eller er det bare noe som kan brukes på speilreflekskameraer? Jeg tenkte på å skaffe meg et adapter for å kunne bruke Mamiya optikk på et slikt kamera, men får da ikke muligheten til å autofokusere og trenger derfor et alternativ til nøyaktig fokusering.. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Splir screen har kameraet ikke, men du kan fokuserer på skjermen eller den elektroniske søker med et forstørret utsnitt av bildet, ikke raskt, men svært nøyaktig. Med "Focus peaking" uten forstørring fokuserer du raskere men ikke fullt så nøyaktig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 Med forstørret elektronisk søker får du "perfekt" ekvivalent til mattskive, og vil ikke ha noen problemer med fokusering. Som twoeyes skriver - mattskive gir ikke mening på et kamera med elektronisk søker - kameraet har ingen mattskive. Prøv å fokusere manuelt med optikken du har i dag, så ser du hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 20. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2014 Jeg har nå skaffet meg adapter og kan bruke mellomformatobjektiv på kameraet, men forstørrelsesfunksjonen fungerer nok bare dersom man har tilkoblet et objektiv med elektronisk kobling. "Focus peaking" fungerer uansett objektiv. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 (endret) Det pleier å være mulig å legge forstørrelsesfunksjonen på en knapp via meny/oppsett. Men har ikke prøvd det på Sony. Endret 20. desember 2014 av se# Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Nå har ikke jeg A6000, men A7 og jeg antar det er likt på A6000. På A7 kan du legge forstørrelsesfunksjonen på en hurtigtast og få kjapp tilgang. Vil også anbefale å trene litt med fokuspeaking, det fungerer utrolig bra når det sitter i fingrene (eller hodet kanskje). Legg nivået til fokus peaking på en hurtigtast slik at du kjapt kan bytte mellom low, medium og high og test det over en periode. Når du har valgt riktig nivå (forsjellig lys krever forskjellig nivå) så vrir du litt forbi maks peaking også litt tilbake så sitter fokus. Skal imidlertid nevnes at dette er mye enklere hvis optikken er skikkelig skarp. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Med A7 og A6000 kan/bør du programmere det meste av funksjoner til de knappene du vil. Manuell fokus med lupe har jeg satt opp slik både på A7 og A6000: Med et trykk på knappen i midten av hjulet på baksiden vises en ramme rundt fokuspunktet, et nytt trykk gir forstørrelse 7,2x, nytt trykk gir 14,4x. Lett trykk på utløser gir fullt søkerbilde igjen. Fokuspunktet kan flyttes rundt når som helst i denne prosessen med trykk opp/ned/h/v på hjulet. For objektiver med elektronisk komunikasjon kan du i tillegg ha automatisk aktivering av lupe når du fokuserer manuelt.Synes dette fungerer bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå