Gå til innhold

Partisjoner på raid-0!

Speis

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har kjøpt meg to identiske harddisker av typen Seagate 7200.7 120 GB,

og kjører idag den ene som system disk med windows og alle programmer.

Den andre bruker jeg som data disk til å lagre bilder, musikk, filmer og diverse.

Har veldig lyst til å kjøre raid-0, men jeg er avhengig av en data disk som jeg kan lagre ting på når jeg for eksempel reinstaller windows.

Jeg har nok av ledig plass, så jeg klarer meg med 120 GB totalt.

Er det mulig å dele opp ett raid-0 array slik at jeg kan legge unna filene mine ved en reinstallsjon, uten å kjøpe meg en til disk?

Har lest litt om "dynamic volume"! Er det kanskje løsningen, og isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da lager du en partisjon på 40 giga og så instalerer du os..resten tar du i windows etter att os er instalert..

Kanskje eg husker feil nå, men eg trudde du måtte lage raid arrayet før du begynner å formartere diskene. Altså ikke 40gb men hele disken på 120GB, så kan du dele den opp i partisjoner etter ønske?

Da får du 2x40GB til windows og 2x80GB til andreting?

Lenke til kommentar

Dersom du kjører diskene i raid0, får du ikke 120, men 240 gb. Ingen av disse vil bli "beskyttet", dvs at dersom en harddisk blir ødelagt vil du miste ALL dataen. Du kan dele diskene opp i partisjoner som tidligere skrevet, og da vil den andre partisjonen være "beskyttet" dersom du formaterer windowspartisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...