Speis Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Heisann! Jeg har kjøpt meg to identiske harddisker av typen Seagate 7200.7 120 GB, og kjører idag den ene som system disk med windows og alle programmer. Den andre bruker jeg som data disk til å lagre bilder, musikk, filmer og diverse. Har veldig lyst til å kjøre raid-0, men jeg er avhengig av en data disk som jeg kan lagre ting på når jeg for eksempel reinstaller windows. Jeg har nok av ledig plass, så jeg klarer meg med 120 GB totalt. Er det mulig å dele opp ett raid-0 array slik at jeg kan legge unna filene mine ved en reinstallsjon, uten å kjøpe meg en til disk? Har lest litt om "dynamic volume"! Er det kanskje løsningen, og isåfall hvordan? Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Skal du legge til de 2 diskene i raid må du formatere de i raid..Ergo da mister du all infoen som ligger på de.. Du bør og ta en lo level format og ikke en quick format. Lenke til kommentar
Speis Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Har mulighet for å låne meg en disk mens det gjøres. Men i ettertid må data delen av raid arrayet være beskyttet ved en reinstallasjon!!! Lenke til kommentar
Speis Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg ønsker at de totale 120 GB skal deles opp i 40GB system del, og 80 Gb data del som er beskyttet!!! Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Da lager du en partisjon på 40 giga og så instalerer du os..resten tar du i windows etter att os er instalert.. Lenke til kommentar
Speis Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 OK!!! Da skal jeg prøve det... Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Jeg ønsker at de totale 120 GB skal deles opp i 40GB system del, og 80 Gb data del som er beskyttet!!! Hva mener du her med "beskyttet"? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Da lager du en partisjon på 40 giga og så instalerer du os..resten tar du i windows etter att os er instalert.. Kanskje eg husker feil nå, men eg trudde du måtte lage raid arrayet før du begynner å formartere diskene. Altså ikke 40gb men hele disken på 120GB, så kan du dele den opp i partisjoner etter ønske? Da får du 2x40GB til windows og 2x80GB til andreting? Lenke til kommentar
ConTrail Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Dersom du kjører diskene i raid0, får du ikke 120, men 240 gb. Ingen av disse vil bli "beskyttet", dvs at dersom en harddisk blir ødelagt vil du miste ALL dataen. Du kan dele diskene opp i partisjoner som tidligere skrevet, og da vil den andre partisjonen være "beskyttet" dersom du formaterer windowspartisjonen. Lenke til kommentar
Speis Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 Med "beskyttet" mener jeg 2x80 GB til andreting som ikke blir slettet ved en reinstallsjon av windows... Tror jeg har fått svar på spørsmålene mine, og har faktisk tenkt å prøve dette! Takk for hjelpen... Lenke til kommentar
Mixture Skrevet 1. november 2003 Del Skrevet 1. november 2003 Jo han må lage raid arrayet først så formatere.Men han trenger ikke og formatere mere en det han skal bruke til os.og det gjør han når han instalerer os.Resten kan han ta i windows.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå