Gå til innhold

Driverleting tar på!

tek73

Anbefalte innlegg

Aner ikke snurten av dette med drivere til linux men jaggu ikke lett å finne! Har installert redhat 8.0 i går og har brukt noen timer på å lete etter drivere uten å komme noen vei. Først og fremst trenger jeg 3 ting (hvis drivere kreves av linux for å bli stabilt ) drivere til hovedkort ms 6380E (msi hovedkort) og til dc-395uw scsi-kort(har funnet til redhat versjon 7.2 og nedover kan jeg bruke disse?) og sist men ikke minst til mitt topcom xplorer 105 modem så jeg kan komme på nett. Videre kommer de litt uviktige tingene drivere til min lexmark x74, drivere til min aopen 5224 brenner(hvis det trengs), og mitt nettverkskort 3com 3c900COMBO.

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner mer info om drivere til modemet ditt, som har Agere-chipset, på disse linkene:

http://www.linmodems.org/

http://modemsite.com/56k/ltwin3.asp

http://www.heby.de/ltmodem

Det kan være litt grisete å få slike Softwaremodem til å fungere i Linux, fordi de emulerer det meste av funksjonaliteten på PC'ens prosessor. Kan ofte være lurt å se etter et "ekte" modem. Alle eksterne serielle modemer er "ekte", og noen få interne er "ekte". Ellers kan du se etter leverantører av Softwaremodem som gir skikkelig Linux-støtte.

Driver for DC-395UW finner du på denne linken.

Hovedkortet ditt har VIA-chipset? Hvis ja, så finner du en del Linux-drivere på denne linken. Hvis hovedkortet har et annet chipset, så finner du chipsetprodusentens sider.

Når det gjelder 3Com-kortet, er du sikker på at driveren ikke er inkludert? Så vidt jeg husker, så var driveren for dette kortet inkludert med RH 7.x, og det ville vere merkelig om det ikke var det med 8.0. Men hvis ikke, så får du se om du finner noe du kan bruke på denne linken.

Lexmark har elendig support for mange av sine skrivere. Men du får se om du finner noe brukbart på denne linken.

Hvis brenneren skulle behøve en spesiell driver, så finner du Aopen på denne linken.

Lenke til kommentar
Aner ikke snurten av dette med drivere til linux men jaggu ikke lett å finne! Har installert redhat 8.0 i går og har brukt noen timer på å lete etter drivere uten å komme noen vei. Først og fremst trenger jeg 3 ting (hvis drivere kreves av linux for å bli stabilt )

Har du sett på hva "lspci" og "lsmod" kommandoen sier? Kanskje du allerede har driverne inne... Har så å si aldri hatt behov for å laste ned drivere til linux, de pleier å være i kjernetreet fra før...

Lenke til kommentar

MSI 6380 er KT266A basert, det finnes de driverene du trenger i kernel'en til både den og VT8233A Southbridge'en. Det at hovedkort trenger noen ekstra drivere for å være stabile er noe Microsoft har lurt oss til å tro. Det er godt mulig SCSI kontrolleren din er støttet også, sjekk lsmod og lspci og evt. post output her hvis du ikke vet hva du skal se etter.

Du må kanskje installere Alsa hvis du skal ha lyd på den integrerte kontrolleren med en 2.4 kernel, fra 2.6 er ikke det noe problem heller.

Lenke til kommentar

Dette er en av de store fordelene med *BSD i forhold til Linux. Driverproblemer finnes ikke. For nesten alt som er finnes det drivere som _virker_ og er _stabile_, helt av seg selv. Og der det ikke finnes slike drivere, finnes det ikke drivere i det hele tatt. Ingen usikkerhet, og plug'n'play i 95 prosent av tilfellene.

Lenke til kommentar
Dette er en av de store fordelene med *BSD i forhold til Linux. Driverproblemer finnes ikke. For nesten alt som er finnes det drivere som _virker_ og er _stabile_, helt av seg selv. Og der det ikke finnes slike drivere, finnes det ikke drivere i det hele tatt. Ingen usikkerhet, og plug'n'play i 95 prosent av tilfellene.

Jepp, modulene er meget smarte. Jeg sleit litt med AC97-støtte for lydkortet, men fant raskt ut at det bare var å legge inn "device pcm" i kjernen - noe mange sikkert har opplevd å måtte gjøre for å få lydkompatiblitet med onboard-lyd.

Lenke til kommentar
Jepp, modulene er meget smarte. Jeg sleit litt med AC97-støtte for lydkortet, men fant raskt ut at det bare var å legge inn "device pcm" i kjernen - noe mange sikkert har opplevd å måtte gjøre for å få lydkompatiblitet med onboard-lyd.

Rekompileringa var unødvendig, det hadde holdt å legge inn load_pcm="YES" i /boot/loader.conf.

Lenke til kommentar

Unnskyld språket men d*v*n dundre hva dere vet :woot: . Takk for hjelpen nå er jeg godt i gang :-) . Forøvrig lurer jeg på to ting til som noen burde starte topics om.

1. Hvor er gode steder og starte og lete etter drivere til linux.

2. Hva er de beste linux "ressursene" på nettet. Både her hjemme på berget og internasjonalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...