Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av bil - ASAP eller vente?

Myst

Anbefalte innlegg

God søndag til alle!

Har omsider bestemt å oppgradere bilen og funnet min "utvalgte" i Tyskland. Men sitter her og har en del tanker i hodet. Økonomisk skal det gå fint, familien stiller opp så langt det lar seg gjøre. Er også såppass ny bil (03-2014) fra forhandler at jeg velger å gå for den uten prøving og innsyn.

Det som gjør situasjonen litt vanskelig er jobben min. Jeg skal starte opp med gradert sykemelding fra i morgen (jobbe kun 9-15 hele uka) og fram til 19.12, og deretter ferie fra 22.12.

Jeg tenkte og håpte først å dra ned og hente bilen selv på den første feriedagen (kombinasjon av både ferie og bussiness), men de andre her sier det er for tett opp mot jul og kan være risky mtp nedbemanning enkelte steder (Tollvesenet, osv.) og kan skape problemer. Jeg har fortsatt 2 feriedager til, så i beste fall kan jeg kanskje få lov til å ta ferie fra allerede 18.12, men vet ikke helt hvordan reglene er ang. det. Har jo egentlig allerede avtalt med både kollega og sjef at det blir 22.12.

Faren min har tilbydd seg og kan gjerne hente bilen hvis jeg faktisk vil gå gjennom med dette og straks pengene er samlet inn. Han har gjort det noen ganger før og er ikke noe big deal for ham.

Så hva bør jeg gjøre? 1) Ta sjansen og risikoen og betale for bilen og holde av inntil jeg har ferie, eller 2) la faren min ta seg av alt og få bilen hit så raskt som mulig?

Decisions, decisions... :hm:

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg ikke klarer å bestemme / finne ut av. I mitt hode så bryr bare forhandleren seg om at pengene er overført og kjøpet er gjort, og tenker de kan holde av bilen så lenge det trengs. Tollvesenet på grensen er vel åpent 24/7/365?

Uansett, spiller ingen rolle hvis jeg ombestemmer meg da, da siste nytt nå er at jeg har fått litt andre tanker og må tenke litt igjen. Er noen andre ting jeg også må ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Tollstasjonen på Svinesund er døgnåpen.

Det viktige å ha ordnet er tollskiltene, de må du ha for å kjøre bilen ut fra Tyskland etter hva jeg forstår..

Jeg antar at tollvesenet der nede også har åpent så du skal klare det fint..

Men det er selvsagt lurt å kontakte de på forhånd, alternativt få forhandleren til å ordne det de kan ordne..

Lenke til kommentar

Får vel komme med oppdatering her da. Bestemte meg for å unne meg noe godt for en gangs skyld og gått til innkjøp av bilen. Faren min og broren min reiser nedover i morgen for å hente den. :D

Eneste jeg er litt lei over at jeg får nye skilter. Blitt så vant til nummeret jeg har i dag og enkelt å huske. Synd at de ikke kan flyttes over til nye bilen. :(

Lenke til kommentar

Hvilken bil, det får dere se under Gledesutbrudd til helga. ;)

Åh, ekstern transport koster mye ekstra, men er vel greit når man har råd til det. Fikk ikke dratt fordi jeg ikke vil, men pga jobbsituasjonen og snarlig import. Hjelper å ha en hjelpevillig familie da, både økonimisk og andre måter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...