Gjest mafister Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Skal vi i vesten tape på alt det tullet de har brukt pengene de har LÅNT på, ikke skal betales tilbake? Mesteparten av de pengene verdensbanken lånte ut til u-landene har gått til diktatorer som etterpå tok med seg alle pengene og rømte landet. Derfor mener jeg at vi må slette all u-landsgjelden, landene har det ille nok om de ikke må betale uhorvelige summer penger i rente til oss land som har mye fra før. Det blir aldri noen utvikling så lenge de er nødt til å betale disse rentene. Du fikk sagt det. Lenke til kommentar
saphiens Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Neinei .. så lenge vi har fine og rettferdige organisasjoner som WTO får ikke u-landene solgt mat til i-landene. Derfor blir areal som kunne blitt brukt til matproduksjon brukt til dyrking av tobakk, kaffe og andre luksusvarer som landeierne kan eksportere til vesten. WTO er for å bygge ned tollmurer og forene land ved å gjøre de økonomisk avhengige. F.eks kan det idag ikke bli krig mellom to tradisjonelle fiender som Tyskland/Frankrik pga at deres økonomier er så knyttet så tett sammen. WTO, verdensbanken, G8 er 3 forskjellige ting. Problemet i verden er ikke at det er for lite mat, men at mat blir skjeivt fordelt og dumpet (hint: Norge). F.eks har Norge og andre vestlige land kjempestore tollmurer for å bskytte egen industri. De som jobber mest aktivt for å beholde disse tolllmurere er pr. dags dato SP og SV. U-landene har mye å selge, men har store problemer med å komme inn på det internasjonale markedet pga tollmurer. WTO jobber aktivt for å senke toll og integrere u-landene i vestlig økonomi. Dette tror jeg må være det verste Unge-høyre sprøytet jeg har hørt på veldig lenge! Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Dette tror jeg må være det verste Unge-høyre sprøytet jeg har hørt på veldig lenge! Ja, så vis hvordan det faktisk er sprøyt da. Ellers kan jeg bare si at du og er full av sprøyt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Ja, jeg skulle også likt å få en liten dokumentasjon. MEN, her representerer jeg MEG, og ikke Unge Høyre. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Hviss alle U-land skulle blit I-land, da hvet dere vel at vi ikke kunne frotsa i så mye goder som vi gjør nå noe mer? Det er jo lit kipt og måtte gå ned i frotsinga da Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 frotser vi i dag synes du? Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 Dette tror jeg må være det verste Unge-høyre sprøytet jeg har hørt på veldig lenge! Sannheten er vond å svelge? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 4. november 2003 Del Skrevet 4. november 2003 WTO jobber med å integrere multinasjonale selskaper i U-landene mener du vel? Lenke til kommentar
OuO Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 joachimR, angående dette med ulandsgjelden var ikke dette noe vesten gjorde for å være "snille". Da disse lånene ble gitt hadde bankene en overflod på kapital og for å klare å holde prisene oppe måtte bankene låne ut penger. I vesten var det så gode tider at ingen var innteresert,så de måtte derfor låne til u-landen. Dette var gjort på en ren kynisk måte og var overhodet ikke noen tjeneste vesten gjorde. Og manuel, for å fortsette på den andre posten. Jordens kapasitet for produksjon av mat er på ingen måte sprengt. Mener jeg å ha lest et sted at det per i dag produseres nok mat til å mette behovet til 7 milliarder mennesker( det tallet varierer nok litt ,men du skjønner vel hva jeg mener) Har også lest at jorda har kapasitet til å mette ett sted mellom 30 og 50 milliarder mennesker,men da skal det produseres overalt hvor det er mulig å dyrke. Og jo , mennesker er kjøttetere, men kjøtt er ikke en nødvendighet for å overleve. Mennesker kan faktisk klare seg utmerket uten kjøtt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Man bør ikke bli veggis før man er noenlunde utvokst tror jeg. Barn som blir oppdratt til å være veggiserblir veldig tynne og svake i mange tilfeller. Lenke til kommentar
OuO Skrevet 8. november 2003 Del Skrevet 8. november 2003 Ok, det kan godt stemme,men uansett tror jeg i allefall man kan klare seg med langt mindre kjøtt en hva vi er vant med hvis det skulle være mangel. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. november 2003 Forfatter Del Skrevet 8. november 2003 Ok, det kan godt stemme,men uansett tror jeg i allefall man kan klare seg med langt mindre kjøtt en hva vi er vant med hvis det skulle være mangel. Problemet er at hoveddelen av kaloriinntaket i u-landene kommer fra raffinerte kornprodukter. Ergo: Det er bare et tidsspørsmål før bukspyttkjertelen ryker, og personen vil enten dø av "sukkersjokk" eller en annen sykdom relatert til sukkersyken. Det går derimot bra å spise mange andre vegetabiilske produkter, som f.eks linser, nøtter (stor eksportvare fra Afrika :-) ), de fleste grønnsaker og grove kornsorter. Likevel så har jeg inntrykk av at mesteparten av måltidene går i ris og mel blandet ut med vann. Jeg står fortsatt ved at et kosthold uten kjøtt er unaturlig for mennesket. Energiinnholdet er mye, mye høyere enn i de fleste planter (nøtter er et hederlig unntak), og man slipper å bli svekling (refererer da til proteininnholdet) Lenke til kommentar
OuO Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Tror også det er noen aminofettsyrer ( gud vet hva det er, tror i det minste det var det det het) som finnes i kun noen veldig få planter som vi mennesker er avhengi av. Helt ærlig så aner jeg ikke i hvilke planter disse syrene er, men har forstått det slik at disse ikke finnes i planter som kan dyrkes i Norge. Men nok om det. I norge spiser vi mye kjøtt. I 1998 spiste en amerikansk person gjenomsnittelig det dobbelte av hva en norsk person gjorde. Jeg tror at det skulle finnes nok kjøtt til alle så lenge man ikke "overjakter" så man utsletter bestander. Om det så ikke skulle være nok kjøtt til alle så kunne folk i de fleste vestlige land kuttet ned på forbruket sitt uten problemer. Dessuten er heller ikke oppdrett så dumt. Da kan man få nærmest ubegrenset tilgang på kjøtt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Ett poeng man må tenke på er jo at kjøttproduksjon forbruker enorme mengder korn og dyrkbar mark. Så kjøtt blir egentlig bare en luksus vare. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 I følge denne siden trengs det 16 321 liter vann for å produsere 1 kg. svinekjøtt, mens 1 kg. korn bare trenger 250 liter. Så jorden skal utvilsomt ha nok ressurser til å kunne dekke verdens matvarebehov, hvis man bare hadde vært litt lure i matveien. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Ett poeng man må tenke på er jo at kjøttproduksjon forbruker enorme mengder korn og dyrkbar mark. Så kjøtt blir egentlig bare en luksus vare. Nå er det ikke alle plasser man kan dyrke korn, da.... Mat er der uansett nok av, fordelingen er skjev Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Ett poeng man må tenke på er jo at kjøttproduksjon forbruker enorme mengder korn og dyrkbar mark. Så kjøtt blir egentlig bare en luksus vare. Godt mulig at det er en luksusvare, men det vel *kanskje* fordi det finnes for mange mennesker? Selv om vi mister 90% av energien som går med til "kjøttproduksjonen" kan du fortsatt ikke endre på at kjøtt inneholder 10 ganger mer proteiner, og proteinene er essensiellle for vår overlevelse. For å si det på en annen måte: Uten proteiner dør du, proteinene kan teorietisk sett erstatte karbohydratene (det er umulig å unngå et visst inntak av karbiser pga. cellenes oppbygging) og mennesket er ikke laget for en kost bestående av 90% korn/hvete. Men oppdrett og kloning av dyr kan i fremtiden dekke det økende behovet for mat. En kan iallfall ikke skylde på at "vi i vesten" spiser for mye, og at dèt er årsaken til at mange land er lammet av hungersnød.. Lenke til kommentar
OuO Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Menneske trenger hovedsaklig 2 typer næring som vi ikke kan leve uten. Dette er 1) Proteiner, som er store molekyler bygd opp av aminosyrer og 2) karbohydrater som består av 3 hovedgrupper: monosakkarid,disakkarid og polysakkarid. Vi er avhengi av begge disse for å kunne overleve. Karbohydrater er der man får energien i maten fra siden det er karbohydrater vi forbrenner i cellene våres. Proteiner er biologiske katalysatorer som kontrollerer de fleste kjemiske reaksjoner i cellene. De transporterer ioner,oksygen og fett i blodet. Mange av hormonene våre er proteiner og de er med på å overføre nerve og sanseinntrykk bare for å nevne noe. I naturen finnes det 20 forskjellige aminosyrer. 12 av disse kan kroppen lage selv, resten må vi tilføre selv ( essensielle aminosyrer ). Av disse 8 aminosyrene vi må tilføre selv finnes 7 av de i frukt og grønnsaker vi selv dyrker her i Norge. For å få tak i den siste aminosyren uten å importere må vi spise kjøtt. Denne siste aminosyren finnes blandt annet i appelsiner om jeg ikke tar helt feil. Derfor trenger man ikke kjøtt så lenge man importerer frukt fra andre land. Så man MÅ ikke spise kjøtt for å overleve selv om det smaker bedre enn grønnsaker . Derfor skulle behovet for proteiner fint klare å dekkes av en blanding av kjøtt og planter. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 11. november 2003 Del Skrevet 11. november 2003 For å ytre mine synspunkter. U-landsgjelden bør bli slettet med en gang. En god del av grunnen til deres miserable levestandard er europeere og amerikanere. Vi har jo for eksempel kolonimaktene som stakk av så fort de merket at det ble hett rundt seg. Og når de reiste satt mange land tilbake med styresett som absolutt ikke passet deres situasjon. (England - Sri lanka) Og gang på gang har våre styrker rullet gjennom deres land (WWI og WWII) dette har nok også bidratt til å gjøre deres situasjon en smule verre. Og i dag fortsetter vi å kreve inn penger. Når vi lånte ut kunne vi i alle fall sett til at pengene kom til god bruk. Såpass skylder vi de iallefall. Det er vårt rot og vi burde gjøre noe for å rydde opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå