Gå til innhold

Data stående på teppegulv..

Anbefalte innlegg

Har dataen min stående på et teppegulv(med varmekabler hvis det har noe og si :roll: ) uten noe form for jording eller jordet kontakt. Har hørt at dette ikke er særlig gunstig med tanke på statisk elektrisitet.

Så burde jeg gjøre noe for og få den vekk fra gulvet, evt jorde den?

:wow:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vært mer bekymra for varmekablene enn teppet og statisk elektrisitet.

Stat.el. har ikke så mye å si så lenge alle komponenter som kan skades er inni en stålboks. Problemet ditt er vel heller at ekstra oppvarming gjør at kjølingen må jobbe ekstra hardt. Om noen komponenter ikke har kjøling kan de få det for varmt og dø. I værste fall går en hd du ikke hadde bakup av.

-pg

Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet kan bli et problem selv om ikke PC'n flyttes fram og tilbake. Dersom du subber med beina over gulvet (avhengig av kombinasjonen av materialer i gulvteppe / sokker), vil du bli ladet med statisk elektrisitet. Dersom du så tar borti et ledende punkt på maskina, kan den statiske elektrisistenen potensielt ødelegge komponenter. Derfor bør PC'n kobles til et jordet uttak, spesielt når omgivelsene innebærer høy risiko for statisk elektrisitet. Dessuten, når maskinen står på teppegulv kan du være sikker på at det lettere samler seg støv i kabinettet, og det er både en potensiell brannkilde og en sikker måte å oppnå "fzzt-poff" -døden. Videre er det ikke spesielt gunstig når maskinen står rett på et gulv med varmekabler. Varmen fra gulvet vil avgis til maskinen, noe som medfører høyere temperaturer. Du bør derfor sørge for at maskinen står hevet over gulvnivå.

Moralen er: Kan du unngå å ha maskinen i nærheten av teppegulv er det det aller beste. Dersom du ikke har mulighet til det, bør du sørge for å minske faren for statisk elektrisitet, støv og unødvendig varme.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om hadde jeg mye hw problemer når jeg bodde hjemme og hadde pc'en ujordet på teppegulv... Menmen, om det skyldes skader fra statisk elektrisitet får vi vel aldri vite... Kjører ujordet nå i leilighet (tregulv) uten problemer @all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...