Gå til innhold

Hva skal til for å starte eiendoms firma?

Tullballj

Anbefalte innlegg

Har lekt litt med tanken på å kjøpe bolig eller fritidseiendom for utleie. Vet at en del folk som gjør dette er registrert som as eller som enkeltmannsforetak. Er det mer lønnsomt og lettere å starte opp som as eller enkeltmannsforetak enn det er som privatperson?

Hva skal ti for å starte opp et as eller enkeltmannsforetak som skal drive med utleie? Er det lettere å få kapital i banken eller krever det mer kapital i firmaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvert imot, det er vesentlig mindre lønnsomt. Du kan eie et par-tre (inntil fem, tror jeg, men detaljene er jeg usikker på) eiendommer som privatperson og få avkastningen skattlagt som kapitalinntekt, mens dersom du gjør det som næringsvirksomhet blir inntekten skattlagt som næringsvirksomhet (marginalskatt på 27% vs ~50%).

Det krever veldig lite å starte et AS som skal drive utleie, og skal du først drive næringsvirksomhet så bør du nok drive i AS-form siden du da har mindre personlig risiko og kan utsette halve skatten ved ikke å ta utbytte. Egenkapital bør ikke være noe problem, eiendommen som sådan kan være innskudd og skal du drive i en så kapitalintensiv bransje som eiendom antar jeg du har midler nok til aksjekapitalen til et selskap eller to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Da er det vel egentlig like greit å leie ut som privatperson? Grunnen til at jeg tenkte firma er hvis jeg tar opp større lån etter hvert så er ikke risikoen så stor for meg som privatperson hvis det går skeis hvis jeg er et as.

Må jeg ta ut lønn hvis jeg har et as eller kan jeg vente til eventuelt overskudd og ta ut utbytte i stedet?

Lenke til kommentar

Sistnevnte kan jeg ikke svare på. Det kan være at skatteetaten insisterer på å klassifisere utbyttet ditt som lønn dersom du har jobbet for et AS, men jeg vet altså ikke. Noen andre får ta den biten.

Når det gjelder utleie via AS så må man selvfølgelig avveie skatteulempen mot risikoen man kan slippe, men er du sikker på at ASet ditt får lån uten at du stiller personlig garanti? Det blir i alle fall et mye dyrere lån enn privat lån til bolig nummer to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...