Gå til innhold

Opptøyer i Ferguson og andre byer i USA

aomt

Anbefalte innlegg

Du har ikke forstått saken. Racial bias skaper både små og store problemer, noe er bare irriterende andre bidrar til drap av uskyldig. Eksemplene ble gitt til å vise at amerikansk samfunn favoritiserer hvite på mange måter hvite folk sjelden vet noe om, ikke til å påstå at hvite bandasje skaper forferdelig rasisme. Likevel, viser det at svarte erfare mere utfordringer(små og store) enn hvite med lignende bakgrunner. Hvite har noe fordeler bare pga hudfarge

Du som erfare kulturelle erfaringer kan integrerer deg med å endre din oppførsel. Hadde du et mørkt hud, ville integreringen bare rekke så langt uansett hvordan du oppførte deg, du blir alltid en utlendinger. Kunne du leve et godt liv og ha hvite venner, selvfølgelig, men du ville erfare forskjellbehandling og irriterende racial bias uansett.

Fordi Obama greide å slå igjennom ekstra utfordringer som hans hudfarge skapte er bra, både fordi det viser et mindre rasistiske samfunn. En grunn til at det hendte var fordi han kjente hvit kultur fra sin hvite familien, det truet mindre hvite stemmere. Likevel får han spørsmål ingen andre president har fått, ikke pga oppførsel, men pga hudfarge.

Er alle racial bias problemer store? Nei

Likevel ønsker jeg et samfunn som MLK ønsket- hvor hudfarge spiller ingen rolle

Hva konkret mener du skal gjøres? Ikke at jeg er direkte uenig i dette, men jeg mener det er mye prat og klaging og lite som sikter til hva som kan gjøres aktivt for å endre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men her trekkes det inn i rasismedebatten. Jeg kan like lite for at jeg er hvit, som at en svart person er svart. Om man betrakter det som en fordel eller ikke, er egentlig ganske irellevant for min del. Det er jjkoggan som trekker dette inn i en debatt om rasisme, så da tolker jeg det som at det er ment som det.

Hadde vært kjedelig med en verden der alle var like. Mine privilegium ville i så fall være at jeg er hvit, høy og har høy inteligens, men jeg er overhodet ikke atletisk. Andre er født med andre egenskaper, og ulike egenskaper er bra og dårlig i forskjellige sammenhenger.

Alt kommer egentlig tilbake til folks holdninger og lyster. Hva er et problem, og hva er ikke et problem? Hva skal man eventuelt gjøre med problemet?

Man må like seg for den man er. Disse punktene kommer fra en person med åpenbart dårlig samvittighet for å være som hun er. Det får være hennes tap egentlig.

Ok, så dere er uenige om definisjonen av rasisme. Jeg regner med dere forstår hverandre, og da spiller det ingen rolle.

Jeg vil forresten anta at det er vesentlig enklere å avfeie fordeler hvit hudfarge bringer med seg som irrelevante når man selv er i besittelse av nettopp den fargen. Du er en hvit mann. Gratulerer, du har vunnet lotteriet. Det er ikke din feil, det er ikke negativt, det er ikke kritikk.

Lenke til kommentar

Uten at jeg har full oversikt over forskjellene mellom delstatene; har disse tre delstadene færre fattige i utgangspunktet? De tre delstatene du nevner er også delstater der det er få store byer, og man mangler ghettofaktoren i samme grad.

Fattigdom ligner Oslo. Salt lake city ligner Oslo i størrelse og har lignende sosial mobilitet som Norge

Vet lite om Salt Lake City utenom OL, så vanskelig å svare på det.

Når du dømmer individer pga hudfarge istedenfor oppførsel er det rasisme og urettferdig for individet, særlig når du har større sjanse å bli drept av en hvite(svarte dreper meget få hvite). Det du bør frykte mest er å kjøre bilen, det gir deg bedre sjanse å dø.

Nå kjører ikke jeg bil da, men nå er det ikke hudfargen i seg selv som gjør at man er mer på vakt. Er en naturlig reaksjon å være mer på vakt om man møter personer i spesielle sammhenger. Berusede personer for eksempel, i forhold til voldshandlinger. Nå er det svært få drap i Norge, så akkurat det går man ikke rundt å er redd for, men sjansen for å bli ranet er stor i blant annet Oslo. Sjansen for å bli overfallsvoldtatt av noen fra Midtøsten eller Afrika enn en nordmann er langt, langt større. Det betyr at man skal kalle alle afrikanere for voldteksmenn, men betyr at man for eksempel ikke går hjem i mørket alene gjennom strøk hvor mange av de bor eller ferdes.

Uenig, jeg har vært i Emirates stadion, stade de france, Åråsen, toyota park, Rfk og century field. Hvis du ikke har vært på en mls kamp i de siste 3 år så finnes det ikke så store forskjeller.

Du har vært på en landslagsarena, en norsk stadion og Emirates, som på mange måter ikke representerer engelsk fotballkulturer overhodet. Gidder ikke ta noen stor fotballdiskusjon her nå, men det er forsatt store forskjeller, selv om fotballfolket i USA ser ut til å være flinke til å skape bedre og bedre tribunekultur, spesielt gjengen rundt landslaget. Bedre blir kanskje feil ord, men britisk. Det er stor forskjell fra de ulike landene og klubbene på kulturene rundt dette, men MLS er fortsatt ikke sammenliknbart med Premier League, Championsship, League One, League Two osv, hvor kulturen gjennomsyrer de fleste ligaer og klubber. Noen mer enn andre, selvfølgelig. For eksempel kan du se hvordan det så ut da United besøkte Southamton mandag kveld (uten mulighet til å komme seg hjem med kollektiv transport) på andre siden av landet.

Lenke til kommentar

Du har vært på en landslagsarena, en norsk stadion og Emirates, som på mange måter ikke representerer engelsk fotballkulturer overhodet. Gidder ikke ta noen stor fotballdiskusjon her nå, men det er forsatt store forskjeller, selv om fotballfolket i USA ser ut til å være flinke til å skape bedre og bedre tribunekultur, spesielt gjengen rundt landslaget. Bedre blir kanskje feil ord, men britisk. Det er stor forskjell fra de ulike landene og klubbene på kulturene rundt dette, men MLS er fortsatt ikke sammenliknbart med Premier League, Championsship, League One, League Two osv, hvor kulturen gjennomsyrer de fleste ligaer og klubber. Noen mer enn andre, selvfølgelig. For eksempel kan du se hvordan det så ut da United besøkte Southamton mandag kveld (uten mulighet til å komme seg hjem med kollektiv transport) på andre siden av landet.

Stor forskjell? Det ser jeg ikke.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Du har ikke forstått saken. Racial bias skaper både små og store problemer, noe er bare irriterende andre bidrar til drap av uskyldig. Eksemplene ble gitt til å vise at amerikansk samfunn favoritiserer hvite på mange måter hvite folk sjelden vet noe om, ikke til å påstå at hvite bandasje skaper forferdelig rasisme. Likevel, viser det at svarte erfare mere utfordringer(små og store) enn hvite med lignende bakgrunner. Hvite har noe fordeler bare pga hudfarge

Du som erfare kulturelle erfaringer kan integrerer deg med å endre din oppførsel. Hadde du et mørkt hud, ville integreringen bare rekke så langt uansett hvordan du oppførte deg, du blir alltid en utlendinger. Kunne du leve et godt liv og ha hvite venner, selvfølgelig, men du ville erfare forskjellbehandling og irriterende racial bias uansett.

Fordi Obama greide å slå igjennom ekstra utfordringer som hans hudfarge skapte er bra, både fordi det viser et mindre rasistiske samfunn. En grunn til at det hendte var fordi han kjente hvit kultur fra sin hvite familien, det truet mindre hvite stemmere. Likevel får han spørsmål ingen andre president har fått, ikke pga oppførsel, men pga hudfarge.

Er alle racial bias problemer store? Nei

Likevel ønsker jeg et samfunn som MLK ønsket- hvor hudfarge spiller ingen rolle

Hva konkret mener du skal gjøres? Ikke at jeg er direkte uenig i dette, men jeg mener det er mye prat og klaging og lite som sikter til hva som kan gjøres aktivt for å endre dette?

Vi må akseptere og utdanne alle at det skjer, ikke minimisere det som du gjør og adoptere incentiver som tvinger oss til å jobbe sammen. Dette allerede begynner med skolebarn I USA fordi de har oppvokst I et mer multikulturelle miljø. 50% av datteren mins venner er innvandrebarn fra ikke vestlige land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...